Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrning?

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrning?

UNREAD_POSTav gka » 2015-04-28, 22.06.06

Hej allihop
Jag har problem med att det gnäller då man svänger, och ljudet verkar komma från själva styrväxeln. Är det nån som varit med om detta och vet hur man fixar det?

Det sitter inte styrservo på bilen, men jag läste i Klassiker att det är lätt att eftermontera. Kanske är läge för det istället, men hur lätt är det att hitta delarna? Och vilka delar? Pump, styrväxel, mer?

Tacksam för tips :)
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-04-29, 06.14.02

Menar du styrsnäckan nu? Ibland kan man få ett knarrande ljud som går att smörja bort men det kanske inte är det du menar?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav gka » 2015-04-29, 10.33.09

Tack för ditt svar!
Ja, styrsnäckan är nog den korrekta benämningen. Och ja, det knarrar eller gnäller beroende på hur fort man vrider ratten. Jag försökte spruta wd40 vid den utgående axeln igår kväll, men det hjälpte föga. Vad ska man smörja med och hur?
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-04-29, 18.23.10

Nu säger jag inte att det är så på din men min smörjde jag precis där rattsången går ner i snäckan och det var efter att jag fått just det här knarrande ljudet, det lät precis som att det var nånstans uppe vid ratten
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-04-29, 22.48.49

en 220d är kanske någorlunda lätt att få i styrservo i,
men det är inte allt för mång som säljer både servopump och styrsnäcka till ett överkomligt pris, minns jag rätt var det även lite olika längd på rattstången, men det borde gå någorlunda lätt att fixa.

-
jag hade nog behållt styrningen som den är, en 220d är någorlunda lätt, och såfort man fått lite rull på hjulen är den generellt sett lättstyrd, sålänge du inte kör breda lågprofildäck. (ENORM skillnad i lättstyrdhet när jag gick till 175or istället för 225or här, även fast den inte flång nya 175orna gjorde den snorhal på vägen i förhållande, men så ska man egentligen inte köra med en w115)

--------------------------------------------------

angående din fråga om bakväxel över PM.
en 3.46 och 3.58 är ingen jätteskillnad, är 3.58orna dessutom billigare känns det som ett klart bättre alternativ. gissningsvis har de även gått markant kortare generellt sett, 300diesel mot 200/230/280 bensinare får ju generellt sett inte samma körsträcka under sin livstid.

när du byter bakväxel hade jag även passat på att byta sida på drivaxlarna, så har du ny yta att slita på. (om inte någon annan komer med en superbra anledning att inte göra så)

sen har du shims i klumpen, som håller drivaxlarna stilla, alla klumpar har lite olika mått, och så även drivaxlarna, så får du med sådana från skrotklumpen är det bra, även fast de kanske inte passar på dina drivaxlar i tjocklek. generellt sett fungerar det någorlunda rakt av, behöver du en tjocklek, så kan du alltid hojta så kan jag posta om du inte orkar tillverka själv, har en 10-15 brickor liggandes, dessvärre är de av ungefär två olika storlekar, kring 0.2mm och kring 1.1mm. finns reservdelsnummer på storlekarna, så går kanske att köpa från hedin.

http://mbturbo.com/how-to-change-final-drive-w115/
du kan även komma åt och byta utan att gå genom bagaget genom att sänka ner bakvagnen och ta det underifrån, ungefär lika jobbigt ärligt talat.
http://mbturbo.com/how-to-change-final-drive-w123/
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav gka » 2015-05-01, 14.12.25

Tack för svaren!

Kalle59:
Jag får försöka igen med lite smörjning och se om knarrandet försvinner. Har köpt en flaska CRC Power Lube på prov, återkommer med resultat.

Swampmonkey:
Det sitter 195:or på bilen nu, så lite trögare är det väl. Ska jag byta däck nån gång blir det helt klart 175:or som det ska vara orginal.

Googlade lite på att konvertera till servo, och det verkar lite värre än jag trodde. Kolla inlägg 5:
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... rsion.html
Man behöver alltså pump, styrsnäcka, oljebehållare, remskiva, rattstång och diverse fästen och slangar. Finns nån som säljer på ebay.de för 500€ men det känns kanske liite dyrt.

Bra info om utväxlingsbyte där! Dedär shimsen du pratar om, är det 119 eller 53 på sprängskissen här?
https://www.niemoeller.de/w123c-en/B050-351501.html
I vilket fall som helst finns att köpa i värsta fall...

Ska nog leta upp en 3,58. Någon som har en över?
Om man ska köpa på skroten, kan man säga något max miltal vad den får ha gått för att vara hyfsat säker på att den inte låter illa sen när man kör med den?
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-01, 16.28.50

nr 53 är för att spänna upp själva diffen, så lagren ligger i lagom spänn (pinjong+krondrev)

nr 119 är det du är ute efter, även fast niemöller vid min snabba titt mest hade "tjocka" shims, iof där det är viktigast, "lite glapp" gör ju inget, och hellre lite glapp än att det är för tight.

miltal säger i princip ingenting, w123/w126 klumparna känns betydligt mer väldimensionerade kontra w201 och w124 klumparna, 20-30tusen mil hade jag sagt var "garanterat" lugnt, men det lite beroende på hur de är körda + oljebyte.
klumpen jag kör på min kompakt 240d är från en 300tdt w123a, och har gått enligt mätaren kring 50tusen (kan vara betydligt mer alltså) och den har jag inget ljud ifrån, lite lätt sjungande om den är varm, och man håller 70-80km, inget jag tänker på vid vanlig körning, och jag ogillar sådana ljud skarpt.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav gka » 2015-05-04, 22.42.18

Jag får inte tyst på styrsnäckan. Funderar på om det kan gå att byta nedre gummittätningen (som jag tror är boven) när snäckan sitter på plats, bara man skruvar bort armen. Det ska tydligen gå med motsvarande tätning på servosnäckan iallafall, så om ingen har nåt bättre tips ska jag beställa en tätning och prova.

Utväxlingen är nedprioriterad tills jag fått ordning på lite andra grejer...
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-05-05, 09.32.31

gka skrev:Jag får inte tyst på styrsnäckan. Funderar på om det kan gå att byta nedre gummittätningen (som jag tror är boven) när snäckan sitter på plats, bara man skruvar bort armen. Det ska tydligen gå med motsvarande tätning på servosnäckan iallafall, så om ingen har nåt bättre tips ska jag beställa en tätning och prova.

Utväxlingen är nedprioriterad tills jag fått ordning på lite andra grejer...


har du varit under och lyssnat? hade oljud från hjälpstyrarmen, eller vad den nu kallas, motsvarande sida styrsnäcka fast passagerarsidan (där snäckan skulle sitta om bilen varit högerstyrd) på en w123a, var övertygad om att det var snäckan.

på kompakten hade jag ett knarrande ljud, efter att ha rostskyddat så försvann det efter en körning drygt, oljebaserat rostskydd. har aldrig dykt upp igen därefter.
alla leder och sådant fick väl en liten skvätt kladd iaf.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav w111cp » 2015-05-05, 15.16.34

Hej

På min w109 var det styrdämparen som gnällde, efter byte blev det tyst.

Den är ju enkel att ta bort för att konstatera eller utesluta att den är orsaken.


w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-05-05, 17.23.25

Min styrdämpare lät som en förkyld ko så den byttes också
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav gka » 2015-05-05, 17.46.41

Ja, jag tycker bestämt det låter från styrsnäckan, inte andra sidan. Men jag kanske har fel... ska prova att spruta lite smörja runt hjälparmen innan jag skruvar sönder något.

En kompis berättade om nån som haft oväsen i styrningen, och det visade sig vara en spindelled. Det märktes när den gick isär då ägaren var ute och körde. :shock: Känns som jag måste utesluta den biten också innan jag kör nåt mer.

Misstänkte också styrdämparen allra först, och hade den lös. Den var visserligen inte så bra form men den gjorde inga läten iallafall.

Packboxen till styrsnäckan är beställd. Den kostade ändå bara 9 kr. :)
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav gka » 2015-05-05, 22.30.28

Det var inte styrsnäckan som lät, utan någon av de två länkarna som är anslutna till snäckans arm. Jag hade för mig att jag sprayade dem innan utan resultat, men tydligen inte. Nu gnäller det bara lite vid fullt utslag åt vänster, så jag får väl vara nöjd. :)
Imorgon kväll blir det en provtur.
Tack för hjälpen!
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Gnällig styrväxel, fixa eller byta upp till servostyrnin

UNREAD_POSTav mbhuset » 2015-05-07, 08.34.24

Om lederna gnäller så är det läge att byta, nytt stag (med bägge lederna) kostar 450 :- eller leder som kostar 175:-/st.

Finns hos mb-huset.se, sök på 107 och 000.

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron