av nozzen » 2015-03-14, 21.58.16
Håller på att byta dessa ventiltätningar och det funkar bra på alla insugsventiler men när man kommer till avgasventilerna sätter det käppar i hjulet!
Jag byter ventiltätningar med mercedes originalverktyg så man slipper plocka bort cylinder huvud och kamaxel. Jag använder truckluft i förbränningsrummet så ventilen hålls uppe, 10bar.
När jag trycker ned avgasventilen så ventiltallriken åkt ned ca 5mm och knastrena blivit lite lösa tar det bom stopp och går inte att trycka ned ventiltallriken de extra mm för att få ut knastrena. Fortsätter jag och trycker så åker ventilen med ned och öppnas.
Detta händer enbart på samtliga avgasventiler och inte på insugsventiler. Det känns precis som att det skulle vara en kant på ventilskaftet på avgasventilen som ventiltallriken fastnar i. Har försökt att knacka ventilen lite försiktigt mot kolven men det blir ingen skillnad.
Har provat att knacka lite med ett don från sida till sida på tallriken när den är nedtryckt men ingen skillnad.
Har lyst mellan de bägge ventilfjärdarna på ventilskaftet för att se någon kant eller någon grad som bildats pga utnött ventil men ikke syns något.
Knastrerna är som sagt lösa men den lilla extra millimetern saknas för att de ska ut och som sagt så är innerdiametern på fjädertallriken större än ventilskaftet så i min teori kan inte tallriken fastna mot någon kant, grad eller sotkant.
Har hört en teori om att avgasventilen är 8mm tjock där knastrena sitter och sedan är 10mm nedanför men har hittat en bild på en sådan på google och den kanten är alldeles för högt upp för att fastna i tallriken i min teori.
Hur i helsike gör dom på fabrik och hur har ni gjort som bytt dessa?
Har ringt runt hela Sverige men ingen kan ge mig något vettigt svar så nu får ni hjälpa mig