Ang byte ventiltätning, Någon här som gjort detta på en m116

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Ang byte ventiltätning, Någon här som gjort detta på en m116

UNREAD_POSTav nozzen » 2015-03-14, 21.58.16

Håller på att byta dessa ventiltätningar och det funkar bra på alla insugsventiler men när man kommer till avgasventilerna sätter det käppar i hjulet!

Jag byter ventiltätningar med mercedes originalverktyg så man slipper plocka bort cylinder huvud och kamaxel. Jag använder truckluft i förbränningsrummet så ventilen hålls uppe, 10bar.

När jag trycker ned avgasventilen så ventiltallriken åkt ned ca 5mm och knastrena blivit lite lösa tar det bom stopp och går inte att trycka ned ventiltallriken de extra mm för att få ut knastrena. Fortsätter jag och trycker så åker ventilen med ned och öppnas.

Detta händer enbart på samtliga avgasventiler och inte på insugsventiler. Det känns precis som att det skulle vara en kant på ventilskaftet på avgasventilen som ventiltallriken fastnar i. Har försökt att knacka ventilen lite försiktigt mot kolven men det blir ingen skillnad.
Har provat att knacka lite med ett don från sida till sida på tallriken när den är nedtryckt men ingen skillnad.
Har lyst mellan de bägge ventilfjärdarna på ventilskaftet för att se någon kant eller någon grad som bildats pga utnött ventil men ikke syns något.

Knastrerna är som sagt lösa men den lilla extra millimetern saknas för att de ska ut och som sagt så är innerdiametern på fjädertallriken större än ventilskaftet så i min teori kan inte tallriken fastna mot någon kant, grad eller sotkant.

Har hört en teori om att avgasventilen är 8mm tjock där knastrena sitter och sedan är 10mm nedanför men har hittat en bild på en sådan på google och den kanten är alldeles för högt upp för att fastna i tallriken i min teori.

Hur i helsike gör dom på fabrik och hur har ni gjort som bytt dessa?

Har ringt runt hela Sverige men ingen kan ge mig något vettigt svar så nu får ni hjälpa mig
nozzen

Re: Ang byte ventiltätning, Någon här som gjort detta på en

UNREAD_POSTav Stranna » 2015-03-14, 23.46.41

Det skall gå, men är lite pilligt och kan vara lättare om du roterar, så att knastret kommer i lämpligt läge och använder original magnetenfinger från MB, som heter 116 589 06 63 00
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna

UNREAD_POSTav Jocke » 2015-03-15, 18.11.33

Det går men är lite trixigt. Skaften är kraftigare på avgasventilera för att dessa är
fyllda med salt för att kyla dessa så de inte slår sig av värmen.
Jocke

UNREAD_POSTav nozzen » 2015-03-15, 22.41.15

Ni säger att det är trixit. Hur ska jag göra då? Ska jag banka eller trycka ned ventilen hårdare i kolven än vad jag redan gjort så kan jag lova att ventilen tar skada.

Hur menar du att ventilen är kraftigare? Är den flaskhalsformad eller enbart av grövre diameter, som jag skrev 10mm.
Är den av grövre diameter så bör ju fjädertallriken vara så pass stor i innerdiameter att den går över ventilskaftet?!?!
nozzen

UNREAD_POSTav Jocke » 2015-03-15, 23.06.05

Den kan se ut ungefär så här.

Bild

Håll brickan i botten och fiska upp ett knaster i taget med en liten krok eller en magnet.
Jocke

UNREAD_POSTav nozzen » 2015-03-22, 10.28.06

så nu jäklar fick jag loss dom. Inte lätt måste jag säga. Och riktigt som sagt så är det övre fjäder tallriken som tar i jacket i ventilskaftet så det inte går att få ned tallriken längre.
nozzen

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC