av Marie » 2015-01-15, 17.48.46
Jodå, det brukar ofta tillfälligt funka att ta ur säkringen eller t.o.m. bara vrida lite på den, men eftersom den strulat på detta sätt, visar det att den börjat oxidera, och då tar det inte lång tid innan du har strulet tillbaka.
Likadant är det med sätesvärmen, eftersom det är oxid på säkringen blir det spänningsfall över säkringen och då tror styrdonet att det är dåligt batteri och slår av värmen och rapporterar felet genom att blinka.
Troligen har du samma sak med bältesvarningen. Osäker kontakt över säkringen och så blinkar den precis som den gör när du slår till tändningen.
Dessutom innebär som jag redan sagt oxid att det blir spänningsfall, och det orsakar värme i sin tur. Snart smälter säkringshållarna av värmen, och sen blir det riktigt skojigt.
Mitt råd kvarstår alltså
BYT *A*L*L*A* SÄKRINGAR,
och byt helst till säkringar av mässing för de oxiderar inte lika lätt som vanliga "bensinstationssäkringar".
Angående värmen så undrar jag, kommer det ordentligt med värme uppåt rutan? Funkar fördelningsvredet bredvid fläktvredet till att ställa om luften?
Friskluftsmunstyckena i mitten av panelen skall bara ha värme om du har klimator i bilen, vanliga utan AC har aldrig varmluft där. Allt detta står att läsa i "världens minst lästa bok" = instruktionsboken.
Mercedes 400SE W140 -92
Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80