Har lite problem med mercan som är min 2:a bil som bara står för tillfället men tänkte få igång honom så han spinner fint inför vintern
Problemen:
Den går varm på tomgång och körning under ~30km/h. Över det lägger han sig hyfsat stabilt på 80-90 grader
Skakig tomgång. Huttrar och frustar men håller sig vid ~1000 varv. Lyssnar man bakom bilen låter det som den spottar ut avgaserna med små mellanrum
Vid körning under 1500 varv går den också skakigt och är orkeslös.
Tomgången sjunker inte när den blir varm som jag förmodar att den ska? Håller sig vid 1000+hela tiden
Dålig gasrespons. Tar typ 1 sekund innan kraften kommer. Likadant när man släpper gasen, då tar de 1-2 sekunder innan varvet sjunker långsamt till tomgångsvarv
Kan ibland vara svårstartad vid varm motor. Då får jag vänta några minuter sedan startar den normalt
Upplever också att den går något bättre vid kall motor
Varvstoppar man kan det hända att gasen slutar fungera i ungefär 5 sekunder
Har hänt att tomgången blir väldigt ojämn och börjar pendla mellan 1500-1000 i snabba intervaller
Drar lite mycket soppa tycker jag, 1-1.1l/milen med mycket landsväg. Ska väl ligga runt 0,8?
Ngn mercafantast som ser ngt samband och har nå aning vad som kan krångla? Tacksam för hjälp annars åker nog skönheten till skroten, vore lite synd dock. Motorn har bara gått 19k och väldigt rostfri men tar bara plats och går knappt att köra i "vardagsbruk"...