kalle59 skrev:Hej
Kul att höra att det fortfarande går att nosa upp dylika exemplar.
Du undrar över vad du bör tänka på vid eventuellt köp?
Ja lågt miltal och ingen rost decimerar ju avsevärt den kontroll man annars måste göra på compakterna nämligen rostbesiktningen så det lämnar vi därhän.
Tekniken är då heller inget egentligt problem utan det enda du nu bör tänka på är oljebyten, motor, vxl låda, bakaxel och så förstås bromsvätskan och en genomgång av bromsarna.
Är bilen manuell så tänk på att kopplingen kan ha fastnat.
Sen är det då bränslesystemet, tanken bör tömmas och ett nytt tankfilter och om det finns förfilter monteras innan du försöker dig på start eftersom den stått så länge som du säger, kolla också bränsleslangarna.
Sen finns risken att förgasarna inte längre fungerar som dom ska efter så lång uppehåll, dels då läckage men också att dom kan kärva.
Beträffande motorn: Innan start ta gärna av ventilkåpan och kolla så inte kamaxeln visar på grava rostspår av stilleståndet.
Därefter smörj gärna rikligt på kamaxel och vippor så är du säker på att inget går torrt när det är dags för startförsök.
Beträffande tändningen så kollar du brytarna och byter om dom ser brända ut, gäller även stiften.
Priset då?
ja jag skulle säga omöjligt att svara på, skicket är ju det avgörande sen utrustningen, har den servo (bör vara standard men är osäker på om det fanns 68) bilar sen utan taklucka är ganska kalla men som sagt där uppväger ju isf skicket en del.
Vad begär säljaren för det är ju han/hon som ska lägga prisbilden, inte du.
Med vänlig hälsning Kalle
kalle59 skrev:Ja då kan det ju bli lite knepigt men jag måste nog ändå säga att säljaren är den som måste komma med någon form av prisförslag och sen utifrån det får ni väl förhandla.
Vad man måste ha klart för sig är att efter ett så långt stillestånd kostar det ett antal kronor att få bilen i driftsäkert skick igen och då är det ju dels det som jag skrev om.
Sen tillkommer säkert avgassystem och däck så allt det där gäller det att man också kalkylerar in i affären.
kalle59 skrev:Den på blocket med uppspacklad skärmkant, en massa påkladdad färg som ex vid vänster bakdörr, en förarstol som är hel slut och flyttad till höger sida, 13000 påstådda mil som säkerligen är minst det dubbla eftersom ratten är blanksliten och så tre ägare inte en, jag skulle säga max 5000 spänn för den bilen.
kalle59 skrev:Jag säger lycka till och ta bort en nolla från sista summan så hoppas vi sen att du får ett startförhandlingsläge som ligger nånstans mitt emellan och förstås gärna lägre, låter det ok?
bullmerca skrev:Är det som du säger att bilen bara har rullat ett par tusen mil och stått väl så den inte har nån rost osv
Återvänd till W 114/115 Compact/8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster