E300 Bluetec Hybrid-såpan

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Re: E300 Bluetec Hybrid-såpan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-07, 11.16.36

Nu ska jag ta den till verkstaden så de får kolla om det är något fel. Jag ser på bilder av återvinningen som visas som staplar i skärmen att de är mycket mindre i min bil. De är gröna staplar under de vita som anger förbrukningen och varje minut kommer en ny stapel. Där är det inge snack, den digitala uppgiften om konsumtion stämmer helt med verkligheten. Det är bra och dessa staplar är coola men de gröna som ska visa effektåtervinning eller något åt det hållet är mycket små i min mot de bilder tagna i biltester tex http://www.vibilagare.se/test/biltester ... 2012-38044 där en av bilderna visar bra staplar neråt och små staplar uppåt som visar låg konsumtion. I just denna artikel får de i kombin en konsumtion på drygt 5 dl.
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-07, 11.38.27

15% ska skillnaden va till en vanlig CDI http://www.vibilagare.se/nyheter/merced ... brid-35741
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-07, 13.57.40

Vet någon om det är lika "onödigt" att byta olja innan intervallen som det är att rostskyddsbehandla bilen? När jag tog ut bilen frågade jag om behovet av extravård av lack, läder, glas, fälgar, och behovet av rostskydd och fick svaret att det inte behövdes. Alla som tagit del av bilderna och sett den rena plåtytan och den supertunna vaxhinnan som ska va skydd mot rost skrattar lika högt som jag undrar hur dessa tomtar på MB tänker egentligen. Det går att läsa i nya tidningar att de skyddskåpor samlar på sej massa skit som ligger och är för jämnan vått och om de angrepp på nya e-klass. Summerar jag så har de inte lärt sej och vill inte ge böja sej för fakta. Så till frågan igen: behöver jag byta olja innan dessa 2500 mil är uppnådda som är den tidpunkt för ordinarie oljebyte (då den sker inom ett år)? Är det samma resonemang som det kring rostskyddet? De som har bra rostskydd har ju ändå under gällande garanti-tid angrepp och jag som inte vill ha rost och invänta ett totalt haveri med rost från insidan och ut (!) tänker så att oljan gör samma förmånliga jobb som det extra rostskydd jag gav bilen. Det är alltså svaret angående om oljan ska klara av att va olja under de första 2500 milen eller inte som är intressant och inte att om jag känner för det ändå göra ett byte bara för att komma över frågan. Jag bara undrar högt för mej själv och tänker att hos MB är det ingen ide längre att undra högt då de inget vet. De snackar skit angående rostskyddet och borde ha kuk nog att rekommendera en person som jag att extraskydda men de varken vet eller har kurage nog att säga som det är. Att min bil skulle rostat utan det extraskyddet är solklart. Är det så f-bannat svårt att stå upp för fakta. Kommer oljan att va så otroligt frälsande som de påstår eller borde alla som vågar byta för reella orsaker eller inte??
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-11-07, 17.44.05

Jag har läst hela ditt senaste inslag. Känns som att vi borde ta en öl eller fler ihop.. Jag är helt inne på din linje. Vill också poängtera att de gammelbilar jag jobbar med är få Jag jobbar mest med nyare lar som motorerna rasar i redan vid 4000 mil, troligen beroende av för lång bytesintervall och för liten volym av oljan. VW/Skoda har stora problem där. Rosten finns nog på alla bilar utom Volvo numera, de har äntligen lärt sig att bygga en infödd Nordbo som dom skröt med på 70 talet, folk kallade den för en döfödd Nordbo..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-07, 21.44.06

Kölis skrev:Jag har läst hela ditt senaste inslag. Känns som att vi borde ta en öl eller fler ihop.. Jag är helt inne på din linje. Vill också poängtera att de gammelbilar jag jobbar med är få Jag jobbar mest med nyare lar som motorerna rasar i redan vid 4000 mil, troligen beroende av för lång bytesintervall och för liten volym av oljan. VW/Skoda har stora problem där. Rosten finns nog på alla bilar utom Volvo numera, de har äntligen lärt sig att bygga en infödd Nordbo som dom skröt med på 70 talet, folk kallade den för en döfödd Nordbo..

Ja gärna. Öl är gott att dricka. Jag gillar också det du skriver. Jag gillar ansvar och nu läser jag också att det jag skrivit om tidigare angående förbrukning tas upp i VB och där MB syndar storligen och jag ser i en av kommentarerna att det skulle för en person bara spela om 500 med en halvering som äts upp av värdeminskning. Fattar inte vad den pellejönsen dravlar om. Om jag får ner min konsumtion med 2 dl spar jag 1000 spänn i månaden och det har inte en feting med värdeminskningen att göra utan rätt ska va rätt. Jag tjackade bilen med tanke på att kärran skulle dra 15% mindre än vanliga CDI men där sket det sej rejält och jag sitter på torsken för att jag svalde skiten.
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-09, 17.48.47

http://imgbox.com/g/bBZDG005Fg Här ser man på en av bilderna hur små de gröna staplarna är mot de i fotot som togs av VB. Jag har kört så varierat som möjligt manuellt utan farthållare för med den på blir de vita jämnare och lite mindre. Att de gröna inte är längre betyder att något inte är som det skall. Sen har jag på ett annat forum talat om hur lätt motorn stänger av sej innan den nått arbetstemperaturen. På denna andra bilden ser man 2 minuter tomgångskörning och sen med el-motorn på. Jag tror det hade gått på en minut men saken är att den stänger av för tidigt enligt mej som vill att den ska bli varmare innan den gör så
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-10, 19.19.06

Återigen gör bilbranschen och nu VB "apan" -alltså gör sej dumma och vet inte att MB finns. I´m from Barcelona...VB rapporterar om Hyundai och deras konceptbil med en dieselmotor kombinerat med en liten elmotor. De skriver som om MB E300 Hybrid inte existerar och slår på med ord som intressant och kromar sej med superlativer i sina trånga hjärnor. De skriver att om elbilen inte slår igenom KAN Hyundai med deras mild-hybrid frälsa oss. Det är dåligt att skriva som om detta inte redan fanns. Ännu sämre är frågan om vi kan tänka oss köra en sådan bil om de vore billigare. Detta system ska ses som ett tillval såsom dieselvärmare, distronic plus eller command Online. Om alla körde diesel hybrid skulle bensinen kosta 5 spänn och diesel 30 spänn litern. Vem vinner på det. Ska det va så svårt att välja detta system? Är det någon som tycker det är roligt att ha motorn på när man står still eller i nerförsbackar eller under inbromsning? I så fall finns hos MB valet att köra i S-läget om man har sportchassi och då går man förbi systemet. VB vill ha allt och inte betala för det eller inse att prylarna kostar för det är ju inte färre enheter i bilen med Hybridsystem. Det jag tycker är bäst är att den är billigare att rejsa med än en annan bil som inte verkar ha något tak vid buskörning. Denna el-motor boostar och då blir det ett argument för att köpa bilen som vid vilken bil med större motor som helst som man jämför med. Då tycker jag att moped skulle passa VB. OM skolan havererar då kan detta med internet va något för den har en så kallad webbläsare som man kan slå upp saker med och på det viset studera hemma -HYUNDAI
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-11, 13.48.32

Känns väl som ett onödigt tillägg om du inte ligger lägre än en vanlig diesel i förbrukning?

Börjar dieseln kosta 30 och bensinen 5:- litern kommer de flesta utan tvekan överge dieseln, billigare att kryssa runt i en pansabil med 5liters v8 än att tramsa runt med dieselbil då. Och diesotto koncepten blir dessutom väldigt intressanta.

Trevliga fantasier du målar upp!

Är ju knappt värt med diesel idag, samma bränslekostnad och liknande förbrukning.

Och vem är denne VB? Barcelonabo vadå?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-11, 16.33.02

swampmonkey skrev:Känns väl som ett onödigt tillägg om du inte ligger lägre än en vanlig diesel i förbrukning?

Börjar dieseln kosta 30 och bensinen 5:- litern kommer de flesta utan tvekan överge dieseln, billigare att kryssa runt i en pansabil med 5liters v8 än att tramsa runt med dieselbil då. Och diesotto koncepten blir dessutom väldigt intressanta.

Trevliga fantasier du målar upp!

Är ju knappt värt med diesel idag, samma bränslekostnad och liknande förbrukning.

Och vem är denne VB? Barcelonabo vadå?

FRÅGA någon om vad VB är istället och läs skiten istället för att missförstå mej rätt för du verkar inte fatta vad jag menar.
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-11, 18.47.05

Idag kom VB med artikeln om Kia rostskydd. VARFÖR dessa tester? Ut och gör en egen rostskyddsbehandling din slöa soffa. TROR du allt du läser? Det gör inte jag trots att min bil hade ett jättebra rostskydd så var det bara rena plåtytor bakom skydd och annat smink. Har du råd att inte bara köpa en MBE300 Hybrid utan också äga en sån har du banne mej råd till en riktig genomgående proffsbehandling från de som KAN rostskydd. Märsta rostskydd och bilvård som tog bilderna som finns på denna tråd gav mej en fet nära döden-resa. Se själv och återigen -har du råd att köpa ny bil så va inte så gniden att inte låta den bli riktigt behandlad. Du hinner visa upp den, det tar bara 2 dagar och en natt så kan du stajla sen. Va inte så dum om du är intresserad av en bil så va tillräckligt intresserad av rost och i paritet till hur väl den blivit behandlad så vet du hur den blivit ägd, -en rostskyddad bil är MYCKET mera värd. Jag har inte många vänner hos återförsäljaren för att jag strippade ner bilen så alla fick se skötet med egna ögon, -"STÖTANDE" -ropade en kostymnisse. En anan skrek "HÄNG HONOM". Men jag skiter väl i dom det här är sanningen. Ska du köpa ny MB så åk till en Dinitrol för dessa nya bilar håller inte oavsett det höga betyget. Titta på detta klipp. När rost ätit sej in blir resterande liv ett lapptäcke http://youtu.be/rQhG6dyX_AI Det är cancer för bilen
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav celberg » 2014-11-11, 20.07.25

lillflingan skrev:
swampmonkey skrev:Och vem är denne VB?

FRÅGA någon om vad VB är istället och läs skiten istället för att missförstå mej rätt för du verkar inte fatta vad jag menar.

Kanske hade varit på sin plats med ett svar när frågan ändå fanns...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

UNREAD_POSTav lillflingan » 2014-11-11, 21.33.29

Den kinesiska biltillverkaren Qoros kommer snart att visa upp sin tredje modell.
Och den här gången blir det en terränginspirerad bil, tydligt inriktad på storstadstrafik. De säger att de ska ta från de som köper Volvo. Det är som så att de som köper Volvo har inget med bilen att göra. Det är ett patologiskt dilemma med ideologisk/religiös undertoner. Detta SUV arrangemang är i stället ett hot mot Hybrid och antikrist och Mr Musk och hela el--falangen. Jag känner att om SUV kommer från ett håll och Tesla utan motor från ett annat så sitter jag gott i min MB E300 Hybrisch ett bra tag framöver.
Användarvisningsbild
lillflingan

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-11-11, 21.49.48

du kanske vill ha en egen forumkategori förresten? annars kan jag hjälpa dig med det tekniska att få igång en egen hemsida :P

"Lillflingans filosoferingar" eller liknande?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2014-11-12, 08.45.36

swampmonkey skrev:
"Lillflingans filosoferingar" eller liknande?

Eller "vi som inte tänker tyst"... :roll:
Hynboholm

UNREAD_POSTav celberg » 2014-11-12, 09.10.51

Tror inte han vill. Publiken lär inte bli så stor som här...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

FöregåendeNästa

Återvänd till Fri diskussion