LÅNG status update:
Fått lös nipplarna (rent helvete) bak och satt dit nya. Även bytt båda bromsslangar bak. Sugit ur bromsvätskebehållaren och fyllt på ny vätska och sedan börjat lufta... höger bak går alldeles utmärkt att lufta. Jag använder Biltemas
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... re-191531/ för övrigt med en kompressor inkopplad. Funkar riktigt bra! Det blir undertryck i behållaren så den suger bromsvätskan.
Hur som helst, vänster bak lyckas jag fan inte lufta ordentligt. Hur länge jag än suger med bromsluftaren så kommer det luft och lite sporadisk (ny) vätska men aldrig så det fyller den lilla slangen mer än 1 cm följt av 5-10cm luft. Jag blir inte klok på detta. Det borde inte vara huvudbromscylindern som är kass i och med att höger bak luftas hur bra som helst och det (ej verifierat för kan inte hissa bilen) sitter en splitter bak som sedan går till vardera broms bak. Inte heller borde det dra tjuvluft någonstans vänster bak.. för det skulle väl synas när jag luftar höger? Tänker att splittern "kopplar ihop" de båda sidorna.
Pedalen är det knappt något motstånd i och den går i botten. Går ej att pumpa upp något som helst tryck med den. Innan jag ens började med detta fungerade frambromsarna någorlunda och det fanns ett visst motstånd i pedalen även om det kändes som att den gick ned längre än den borde jämfört med normalt fungerande bromsar.
I morgon ska jag lufta höger fram och sedan vänster fram... och hoppas jag får lite motstånd i pedalen. Det borde jag få då det är en helt annan krets och jag inte rört den på något sätt förutom ny vätska i behållaren. Efter det ska jag köra höger bak följt av vänster bak igen.
Någon som har några idéer? Hur i hela h-e kan höger bak gå att lufta korrekt utan luftbubblor men inte vänster om de delar samma krets? Kan det vara halvstock på vänster sida mellan splittern och oket och att själva luftaren pga det ökade motståndet drar tjuvluft vid anslutningen till nippeln utan att jag märker det?
Vill också tillägga att jag värmt som f-n med värmepistol på de gamla nipplarna innan jag lyckades få lös och byta dem. Kan packningarna i vänster ok vara skadade av värmen trots att jag inte värmt själva oket? Om så är fallet borde det som sagt synas vid luftning höger bak eftersom luft då åker från trasig packning vänster ok till höger ok via splittern. Inga som helst läckage syns någonstans vad jag kan se.