Mystisk t-koppling förbi ABS-pump

1982-1993

Mystisk t-koppling förbi ABS-pump

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-17, 19.58.47

Idag upptäcktes att en t-koppling för främre bromskretsen har fulinstallerats i bilen och jag borde skämmas som inte sett det tidigare. Det den tycks göra är att koppla bort frambromsarna från ABS-pumpen, se bild.

Bild

Till saken hör också att kretsen för bakbromsarna verkar vara trasig i huvudbromscylindern. Det kommer i alla fall ingen bromsvätska ur den när man trampar på pedalen. Dock är bakbromsarna fortfarande inkopplad i ABS-enheten men uppenbarligen har jag ingen som helst bromsverkan bak.

Frågan är nu, varför har någon gjort detta? Läckage i pumpen? Jag menar, om den funkar dåligt kan man väl bara plocka ur säkringen för den? Bromsarna borde väl fungera ändå men utan ABS?

Planen är att byta ut huvudbromscylindern (någon som har en att kränga?), koppla allt rätt igen, renovera bromsarna på alla sätt och vis, byta ut vätskan och hoppas på att allt fungerar. Vad tror ni? Bilen gick igenom bilprovningen i slutet av maj och då kan det definitivt inte ha sett ut på detta sätt.

Det är en 190E 2.3 -87 föresten.
fhol

Re: Mystisk t-koppling förbi ABS-pump

UNREAD_POSTav Marie » 2014-10-17, 20.48.51

fhol skrev:Till saken hör också att kretsen för bakbromsarna verkar vara trasig i huvudbromscylindern. Det kommer i alla fall ingen bromsvätska ur den när man trampar på pedalen. Dock är bakbromsarna fortfarande inkopplad i ABS-enheten men uppenbarligen har jag ingen som helst bromsverkan bak.

Och du är spiksäker på att även kammaren till bakre kretsen har bromsvätska i sig?
Du behöver fylla främre kretsen ÄNDA UPP innan det börjar rinna över till bakkretsens kammare.

Kovesen med T-stycket är säkert för att inte ABS-enheten skall larma med varningslampan vid provkörning/bromsprov. Större chans att bilproveriet missar att ABS-funktionen saknas då...
Rycker man bara säkringen så tänds inte ABS-lampan som den skall då tändningen slås till - och DET är besiktningskillarna tränade att kolla....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-17, 22.05.17

Marie skrev:Och du är spiksäker på att även kammaren till bakre kretsen har bromsvätska i sig?
Du behöver fylla främre kretsen ÄNDA UPP innan det börjar rinna över till bakkretsens kammare.

Nope jag är inte spiksäker på det men tack för tipset. Jag ska ta och hälla på lite i morrn och kolla. I bästa fall (fast så tur lär jag inte ha) är det bara fylla på och lufta ordentligt.

Aha så det är ett standardtrix att göra så där för att kontrollampan ska fungera, jag förstår. Borde finnas bättre lösningar rent elektriskt för att slippa koppla om bromsrören. Jag har redan två idéer på hur det kan göras. Fast bäst är ju om ABS:en funkar som den ska.
fhol

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-10-18, 19.50.11

Med tanke på vad det är för bil så misstänker jag att någon junior har haft den tidigare och gjort ett line lock på den för att kunna börna. Det betyder att man kopplar bort bakre kretsen så att man kan låsa framhjulen medans bakhjulen kan spinna fritt och ryka dyrt gummi. Ta bort det hela, lufta bromsarna och se om det fungerar som det ska sedan.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-18, 20.11.47

Kölis skrev:Med tanke på vad det är för bil så misstänker jag att någon junior har haft den tidigare och gjort ett line lock på den för att kunna börna. Det betyder att man kopplar bort bakre kretsen så att man kan låsa framhjulen medans bakhjulen kan spinna fritt och ryka dyrt gummi. Ta bort det hela, lufta bromsarna och se om det fungerar som det ska sedan.

Men... bakre kretsen är ju den som är kopplad "rätt" vad jag kan se. Exakt hur utförs en sån här "line lock" normalt? Jag har tyvärr av olika anledningar inte haft möjlighet att testa och lufta ännu men däremot har jag verifierat nivån i behållaren. Båda kretsarna bör ha vätska som det ser ut. Fasen, måste ha tag i någon som har garage i närheten. Det suger att stå ute i minusgrader långt uppe i riktiga Norrland, och skruva. Vill helst inte köra med bilen längre än nödvändigt. Hursomhelst, nipplarna bak är "runda" och fastrostade. Blir nog ett helvete att få lös dem. Försökte få tag i nya nipplar idag, lördag men gick bet. Planen nu är iaf att fixa nya nipplar och se om det kommer nån vätska vid bakre oken. Gör det inte det är det något mysko "lås" någonstans på vägen eller så är bromscylinder trasig. Det kan väl inte bli några problem med bakre kretsen bara för att främre kretsen inte är inkopplad i ABS-enheten? Vore ytterst dålig design i så fall säkerhetsmässigt.

Stort tack till er som svarat btw! :)
fhol

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-10-19, 09.42.33

Exakt hur man gör ett line lock är olika på olika bilar och bromssystem. Men grund principen är att man antingen kopplar bort bakbromsarna eller har en elswitch med elektromagnet som aktiverar enbart frambromsarna. Med ABS bromsar måste man förbigå ABS donet, annars fungerar ingenting.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-19, 14.10.43

Kölis skrev:Men grund principen är att man antingen kopplar bort bakbromsarna eller har en elswitch med elektromagnet som aktiverar enbart frambromsarna.

Jadu det kanske är läge att hissa upp och följa bromsledningen som går bakåt så det inte sitter något mer fulhax där. Kan inte se något märkligt med bakre kretsen när jag tittar under huven iaf.

Nu har jag i alla fall fått tillgång till ett garage i närheten så det blir mest troligt att ta tag i detta under veckan. Tur det, för snön vräker ned idag!
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-22, 23.50.28

LÅNG status update:
Fått lös nipplarna (rent helvete) bak och satt dit nya. Även bytt båda bromsslangar bak. Sugit ur bromsvätskebehållaren och fyllt på ny vätska och sedan börjat lufta... höger bak går alldeles utmärkt att lufta. Jag använder Biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... re-191531/ för övrigt med en kompressor inkopplad. Funkar riktigt bra! Det blir undertryck i behållaren så den suger bromsvätskan.

Hur som helst, vänster bak lyckas jag fan inte lufta ordentligt. Hur länge jag än suger med bromsluftaren så kommer det luft och lite sporadisk (ny) vätska men aldrig så det fyller den lilla slangen mer än 1 cm följt av 5-10cm luft. Jag blir inte klok på detta. Det borde inte vara huvudbromscylindern som är kass i och med att höger bak luftas hur bra som helst och det (ej verifierat för kan inte hissa bilen) sitter en splitter bak som sedan går till vardera broms bak. Inte heller borde det dra tjuvluft någonstans vänster bak.. för det skulle väl synas när jag luftar höger? Tänker att splittern "kopplar ihop" de båda sidorna.

Pedalen är det knappt något motstånd i och den går i botten. Går ej att pumpa upp något som helst tryck med den. Innan jag ens började med detta fungerade frambromsarna någorlunda och det fanns ett visst motstånd i pedalen även om det kändes som att den gick ned längre än den borde jämfört med normalt fungerande bromsar.

I morgon ska jag lufta höger fram och sedan vänster fram... och hoppas jag får lite motstånd i pedalen. Det borde jag få då det är en helt annan krets och jag inte rört den på något sätt förutom ny vätska i behållaren. Efter det ska jag köra höger bak följt av vänster bak igen.

Någon som har några idéer? Hur i hela h-e kan höger bak gå att lufta korrekt utan luftbubblor men inte vänster om de delar samma krets? Kan det vara halvstock på vänster sida mellan splittern och oket och att själva luftaren pga det ökade motståndet drar tjuvluft vid anslutningen till nippeln utan att jag märker det?

Vill också tillägga att jag värmt som f-n med värmepistol på de gamla nipplarna innan jag lyckades få lös och byta dem. Kan packningarna i vänster ok vara skadade av värmen trots att jag inte värmt själva oket? Om så är fallet borde det som sagt synas vid luftning höger bak eftersom luft då åker från trasig packning vänster ok till höger ok via splittern. Inga som helst läckage syns någonstans vad jag kan se.
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-22, 23.52.51

Just ja, jag ser hela tiden till att behållaren är toppfylld så det är inte heller därför det strular. Har lagt locket på då jag luftar men ej skruvat fast det.
fhol

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-10-23, 06.55.38

Har du värmt på oket så är det risk för att packningarna kan ha skadats. Vad gäller luftningen så är det tyvärr inte alla gånger det fungerar med vaccumluftare, det kan suga in luft vid kolvens tätning då tätningen är gjord för tryck från andra sidan, Corvette 65-82 är i princip omöjliga att lufta med vaccum utan måste istället trycksättas.
Kölis

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-23, 08.00.53

Oj är det så jävligt ibland? Jag har ett extra lock till behållaren så jag kan modda det med en cykelventil och köra med cykelpump där i värsta fall. En vän till mig luftade sin Jaguar på det sättet. Det var hur smidigt som helst när han väl hade fixat in ventilen i locket.
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-23, 08.05.35

Nej det var nog så att han fäst en nippel i locket och en kort slang från den med en cykelventil i andra änden. 10 år sedan. Minnet sviker lite.
fhol

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-10-23, 15.21.05

Ja det är helt rätt princip så där är du rätt ute! men var jävligt försiktig med trycket då bromsvätskebehållaren kan poppa ur annars med frätande bromsvätska över halva bilen. Ibland sitter behållaren låst vid huvudcylindern med en expanderpinne och då sitter den kvar. Men det där är olika på årsmodeller och service meddelanden till verkstäderna. lägg på max ett kilo i tryck på behållaren så ligger du på den säkra sidan och det går utmärkt med att lufta med det trycket.
Kölis

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-23, 23.56.49

Kölis skrev:Ja det är helt rätt princip så där är du rätt ute! men var jävligt försiktig med trycket då bromsvätskebehållaren kan poppa ur annars med frätande bromsvätska över halva bilen. Ibland sitter behållaren låst vid huvudcylindern med en expanderpinne och då sitter den kvar. Men det där är olika på årsmodeller och service meddelanden till verkstäderna. lägg på max ett kilo i tryck på behållaren så ligger du på den säkra sidan och det går utmärkt med att lufta med det trycket.

Gjorde precis det idag med 1 bars tryck. Såg ut som att jag fick ur all luft ur frambromsarna... men det gick åt h-e i alla fall. Efter jag luftat fram gick jag bak igen och körde likadant där. Började på högersidan. Nu kommer mest bara luft ur BÅDA bakbromsarna. Spelar ingen roll hur länge jag håller på. En halvliter vätska minst drogs igenom (och typ 10 kubik luft som det kändes).

Går heller inte att pumpa upp något som helst tryck med pedalen för det provade jag efteråt. Frambromsarna fungerar inte alls trots att de tycks vara korrekt luftade. Vad är det som händer? Huvudbromscylindern måste fan vara paj. Kanske har båda kretsarna pajat nu?

Sitter rejält i skiten nu för polarn vill ha tillbaka garaget eftersom det är snöstorm ute. Nej i morrn ringer jag en verkstad som är ett drygt stenkast bort och hör om de kan testa lufta eländet. Får köra dit i 1 km/h med enbart handbromsen som broms. Denna skitmerca kommer ruinera mig! :( Jag som bara vill vara ute på ställ...
fhol

UNREAD_POSTav fhol » 2014-10-25, 01.03.34

Detta kanske är en dum fråga men... vad gör den tjocka tygbeklädda slangen som kommer ur bromsvätskebehållarens vänstersida ganska långt ner? Det går inte att se vad den går till och av allt att döma är det bromsvätska i den slangen. Jag har inte vågat ta lös den. Surfar man lite bilder på behållare ser det ut som att de flesta har ett 2-3cm långt ihopnypt utstick där.

Anledningen till denna fråga är också en sida där det på ett ställe står "...be sure to step down fully on brake pedal at least 3 times while bleeding, with bleed screws of brake pedal opened". Jag har även sett liknande på någon annan sida. Är det felskrivning eller finns det vid pedalen luftningsnipplar? Låter helt befängt!

Vidare stötte jag på den här sidan http://mels_mercedes_mileometer.blogspo ... do-it.html där det finns en väldigt bra bild på hur extremt liten den bakre kammaren är i behållaren. Nu när jag ser den bilden är jag inte helt säker på att jag har vätska där (bilen står i ett garage 5km från mitt hem så kan inte kolla nu). Och om jag hade det kanske jag luftade bromsarna bak för hastigt så det inte hann rinna dit mer vätska. Kanske detta trots allt förklarar all misär jag genomlidigt.

Men men, första frågan, om slangen där, någon som vet?
fhol

Nästa

Återvänd till W 201 190-klass