Nytt projekt? 240TD 1980

W 123 1976-85

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-08-30, 12.43.09

kanske ngn, förenklad version.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-08-31, 01.22.12

sl500 skrev:kanske ngn, förenklad version.


ja, finns ju mängder med olika registreringsbesiktningar, import, motorbyte, automat till manuellbyte, registreringsbesiktning från bil till lätt lastbil kostade t.ex 800:- för några år sedan.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-10-02, 00.33.13

UPPDATERING:

Hejsvejs efter ett tag nu så har ja änteligen varit å provkört bilen. vad som förbrylla mig var att den har det gamla seriekopplade glödstiften, vilket gubben insisterade att dom hade 1980 men vad ja vet (ganska många års påläsning och research) är att sjärnkolvarn till OM616 240D kom -79. den startar iaf utan problem, känns lite annorlunda än min 240D tex lite trögre koppling, däremot lättare styrning (bättre leder förmodligen) men alla bilar kan väl inte vara lika efter 34 år å 40 000 mil..

allt fungerar utom knappen till baktorkaren så de sitter en ersättnings spak bredvid som kör torkarn konstant, alltså ingen spolning. alla lampor fungerar utom ena backlyset som inte spelar någon roll, bromsar tar bra kanske något långt ner, men effektiva och jämna framför allt. P.bromsen tar också ok.

hade upp han på lyft å kollade under, såg bra ut men har inte tvättats efter den ställdes så var smuts överallt, men vad ja kunde se hade ett stag till nivåregleringsgrejjen i mitten hakat ur. bilen är normal hög men svajig i fjädringen. leder och allt jag tittade på såg annars bra ut, baljor bak, samtliga golv och balkar, endast en balk under förarsidan som lappats en gång.

ägaren innan den nuvarande hade till och med ersatt de gamla strålkastarna med de nya faceliftstrålkastarna och kopplat in vacuumstyrningen så de funkar. aldrig sett det förut på "pre-facelift". överdrag på sätena sen förra ägaren också (fårskinnaktikt, inget slit) så nyskick på sätena under.

Känns inte som att bes kan klaga på så mycket. med tanke på att den senaste mercan ja tänkte köpa, -84 300D som stått i lada 6 år gick igenom utan anmärkningar, men då begärde ägarn för mycket efter det ist.

Blir nog affär.

MVH


//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-10-02, 01.11.46

DieselStjärnan skrev:UPPDATERING:

Hejsvejs efter ett tag nu så har ja änteligen varit å provkört bilen. vad som förbrylla mig var att den har det gamla seriekopplade glödstiften, vilket gubben insisterade att dom hade 1980 men vad ja vet (ganska många års påläsning och research) är att sjärnkolvarn till OM616 240D kom -79. den startar iaf utan problem, känns lite annorlunda än min 240D tex lite trögre koppling, däremot lättare styrning (bättre leder förmodligen) men alla bilar kan väl inte vara lika efter 34 år å 40 000 mil..

allt fungerar utom knappen till baktorkaren så de sitter en ersättnings spak bredvid som kör torkarn konstant, alltså ingen spolning. alla lampor fungerar utom ena backlyset som inte spelar någon roll, bromsar tar bra kanske något långt ner, men effektiva och jämna framför allt. P.bromsen tar också ok.

hade upp han på lyft å kollade under, såg bra ut men har inte tvättats efter den ställdes så var smuts överallt, men vad ja kunde se hade ett stag till nivåregleringsgrejjen i mitten hakat ur. bilen är normal hög men svajig i fjädringen. leder och allt jag tittade på såg annars bra ut, baljor bak, samtliga golv och balkar, endast en balk under förarsidan som lappats en gång.

ägaren innan den nuvarande hade till och med ersatt de gamla strålkastarna med de nya faceliftstrålkastarna och kopplat in vacuumstyrningen så de funkar. aldrig sett det förut på "pre-facelift". överdrag på sätena sen förra ägaren också (fårskinnaktikt, inget slit) så nyskick på sätena under.

Känns inte som att bes kan klaga på så mycket. med tanke på att den senaste mercan ja tänkte köpa, -84 300D som stått i lada 6 år gick igenom utan anmärkningar, men då begärde ägarn för mycket efter det ist.

Blir nog affär.

MVH


//Philip


min stjärnkolvare har även den de seriekopplade stiften, om det nu faktiskt är en stjärnkolvare. either way, så ta en titt på dieselpumpen, har du vacumklockan liggandes bakom kan du nog förutsätta att det är en "plattkolvare" ligger den uppepå i bakkant är det stjärnkolvare (såvitt jag vet)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-10-02, 01.17.52

swampmonkey skrev:min stjärnkolvare har även den de seriekopplade stiften, om det nu faktiskt är en stjärnkolvare. either way, så ta en titt på dieselpumpen, har du vacumklockan liggandes bakom kan du nog förutsätta att det är en "plattkolvare" ligger den uppepå i bakkant är det stjärnkolvare (såvitt jag vet)


Ok tack Linus, bra å veta.
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav Marie » 2014-10-02, 10.22.18

Jag hade under många år (1989-2005) en 1980 års 240D och den hade definitivt de äldre seriekopplade glödstiften.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-10-02, 14.03.42

Marie skrev:Jag hade under många år (1989-2005) en 1980 års 240D och den hade definitivt de äldre seriekopplade glödstiften.


ok så kanske va de så att alla gamla stjärnkolvare har de seriekopplade stiften? då är de ju som det ska iaf. men ska kolla pumpen iaf.
tack Marie.

sen har jag en fråga, gasspjället har nån slags dämpare som ska minska rycket vid släpp av gaspedalen (antar jag, för min 240D har inge sånt) men den släpper spjället alldeles för långsamt å rusar när man växlar. ska man ta bort den eller räcker kanske med smörj på leder? verkar annars som en ganska bra grej då den kan skona kardan från större slit.
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav bullmerca » 2014-10-02, 20.43.28

Hoppas det blir ett köp är kul med S123, finns inte många vettiga kvar, helt klart en bil som är värt att renovera.
Rickard Larsson
Medlem 3010

180B-61, 230S-68, 280SE-69, 200-75, 240D-77, 300SL-91,
400SE-92, E200-95, E250TD-95, E320CDI-04
Användarvisningsbild
bullmerca
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 2007-09-12, 23.28.46
Ort: Jönköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-10-02, 21.22.13

bullmerca skrev:Hoppas det blir ett köp är kul med S123, finns inte många vettiga kvar, helt klart en bil som är värt att renovera.


Absolut! ska försöka behålla den och i så fall och inte bara sälja den direkt.
Jo dom håller ju sitt värde lite bättre än sedanarna.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-10-03, 12.28.28

skulle hämta bilen idag, och bad honom att ställa på den så ja kunde köra hem (i brist på släp i och med att det bara är nån dryg mil hemifrån så verkade de enklast) men så fick ja samtal nu precis om att han ångra sig, för det blev sådant krångel. så de blir ingen affär..
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Nytt projekt? 240TD 1980

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-10-03, 23.33.15

DieselStjärnan skrev:skulle hämta bilen idag, och bad honom att ställa på den så ja kunde köra hem (i brist på släp i och med att det bara är nån dryg mil hemifrån så verkade de enklast) men så fick ja samtal nu precis om att han ångra sig, för det blev sådant krångel. så de blir ingen affär..


sådant är riktigt fittigt
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Föregående

Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron