sl500 skrev:kanske ngn, förenklad version.
DieselStjärnan skrev:UPPDATERING:
Hejsvejs efter ett tag nu så har ja änteligen varit å provkört bilen. vad som förbrylla mig var att den har det gamla seriekopplade glödstiften, vilket gubben insisterade att dom hade 1980 men vad ja vet (ganska många års påläsning och research) är att sjärnkolvarn till OM616 240D kom -79. den startar iaf utan problem, känns lite annorlunda än min 240D tex lite trögre koppling, däremot lättare styrning (bättre leder förmodligen) men alla bilar kan väl inte vara lika efter 34 år å 40 000 mil..
allt fungerar utom knappen till baktorkaren så de sitter en ersättnings spak bredvid som kör torkarn konstant, alltså ingen spolning. alla lampor fungerar utom ena backlyset som inte spelar någon roll, bromsar tar bra kanske något långt ner, men effektiva och jämna framför allt. P.bromsen tar också ok.
hade upp han på lyft å kollade under, såg bra ut men har inte tvättats efter den ställdes så var smuts överallt, men vad ja kunde se hade ett stag till nivåregleringsgrejjen i mitten hakat ur. bilen är normal hög men svajig i fjädringen. leder och allt jag tittade på såg annars bra ut, baljor bak, samtliga golv och balkar, endast en balk under förarsidan som lappats en gång.
ägaren innan den nuvarande hade till och med ersatt de gamla strålkastarna med de nya faceliftstrålkastarna och kopplat in vacuumstyrningen så de funkar. aldrig sett det förut på "pre-facelift". överdrag på sätena sen förra ägaren också (fårskinnaktikt, inget slit) så nyskick på sätena under.
Känns inte som att bes kan klaga på så mycket. med tanke på att den senaste mercan ja tänkte köpa, -84 300D som stått i lada 6 år gick igenom utan anmärkningar, men då begärde ägarn för mycket efter det ist.
Blir nog affär.
MVH
//Philip
swampmonkey skrev:min stjärnkolvare har även den de seriekopplade stiften, om det nu faktiskt är en stjärnkolvare. either way, så ta en titt på dieselpumpen, har du vacumklockan liggandes bakom kan du nog förutsätta att det är en "plattkolvare" ligger den uppepå i bakkant är det stjärnkolvare (såvitt jag vet)
Marie skrev:Jag hade under många år (1989-2005) en 1980 års 240D och den hade definitivt de äldre seriekopplade glödstiften.
bullmerca skrev:Hoppas det blir ett köp är kul med S123, finns inte många vettiga kvar, helt klart en bil som är värt att renovera.
DieselStjärnan skrev:skulle hämta bilen idag, och bad honom att ställa på den så ja kunde köra hem (i brist på släp i och med att det bara är nån dryg mil hemifrån så verkade de enklast) men så fick ja samtal nu precis om att han ångra sig, för det blev sådant krångel. så de blir ingen affär..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster