Skogsfynd

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Skogsfynd

UNREAD_POSTav Epsi » 2009-09-27, 22.03.03

Hejsan har varit ute i skogen och vandrat några timmar idag å hittade en gammal bil ståendes i ett skogsbryn. För mig en okänd model men efter några timmars efterforskning så har jag funnit att det är en 220s. Blev ju kär i formen och kanske framförallt patinan på en gång så jag har fått en fix ide att jag ska få ut bilen på vägen igen. Bilen verkar ha stått parkerad där den står längre än vad jag levt om man tittar på träden som står omkring den och antal cm den sjunkit ner i marken men verkar vara i plåtmässigt bra skick ändå förutom en mildare krockskada i framänden.
Det jag kan se saknas är höger framlykta, grill, kofångare fram, kylare samt passagerarstolen.

Under huvuden sitter det en benisnare med en singelförgasare dock minns jag ej hur många cylindrar. vad heter denna motor? går det att hitta delar till tändsystem och förgasaren (som jag tror är av fallförgasartyp)?
Kliade mig i huvudet en pinsam lång stund över var växelspaken tagit vägen innan jag insåg att det är en rattautomat. Och om jag läst mig till rätt så betyder automat att bilen är tillverkad efter 1961?

För att få ut bilen på vägen kommer det ju krävas lite bromsjobb och efter att ha studerat autotjänsts webkatalog så verkar det som att allt går att köpa via dom förutom bromsbackar till trummorna bak. mercedesdelar är ju sällan billiga men det råkar inte vara någon som känner till ett "bättre" ställe å köpa saker på till dessa lite äldre bilar? Tyckte även att huvudbromscylindern autotjänst sålde av märket ATE var väldigt lik den som sitter på min volvo 142, som även den har en huvudbromscylinder ifrån ATE. Kan det vara samma tro?

Mycket frågor på samma gång men jag hoppas att någon sitter inne på iaf några svar:)

En sista fråga riktad till dom som kan tänka sig bilar i ikke orginalskick, Jag har en w124 med 250D motor i. Bilen är skräp efter 45K ovårdade mil men motorn går som en klocka, kan den passa mot w111ans automatlåda och i motorutrymmet? utifall org-motorn inte är räddningsbar.
Epsi
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-09-27, 21.27.01

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav epsi_ » 2009-09-28, 19.46.11

Gjorde en ny promenad idag. kikade lite mer på golv och dyligt, verkar friskt och det synns att trösklarna bytts strax innan den stäldes, röd grundfärg är målad över svetsarna..
Huvudbromscylindern är inte samma som på 140n tyvär.. ser ut å vara samma infästning mot servot dock men innerdiametern är tyvär inte samma.
låskistorna till dörrarna kommer behöva väldigt mycket smörjmedel men sen blir dom nog finfina igen. Fönsterhissmekanism likaså.
Satt säkert en kvart och pillade med tänningslåset, andas kvalite låååång väg.

Hur mycket av funktionerna på dessa vagnar är vakumstyrda?:)
epsi_
 

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-09-28, 21.15.27

Hur mycket av funktionerna på dessa vagnar är vakumstyrda?:)




Inget. mer än bromsservot.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav Epsi » 2009-09-29, 11.00.05

Gött, mindra gummislang som torkat sönder då:)

Började fundera lite på baklamporna, dom som sitter på bilen är av den lite flådigare typen, med nummerplåtsbelysning i baklampan. men alla andra 220 jag ser har "enklare" varianter med nummeplåtsbelysning i kofångaren?:S
Epsi
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-09-27, 21.27.01

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-09-29, 11.13.25

fins 220 b. 220 sb och 220seb. den förstnämda har ett snarlikt baklyse som w 110.
och som tillverkades 59-62 en snikvariant av 220 sb.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav Epsi » 2009-09-29, 19.10.07

Sådär, ägaren lokaliserad, inga problem att få göra ett startförsök så jag sprang upp med ett batteri och några startkablar utifall jordkabeln var dålig. Blev till en början väldigt besviken, ingenting fungerade och allt var verkligen stendött och mycket depprimerande. En snabb felsökning avslöjade anledning, ingen startmotor.. Kopplade en starkabel mellan plusskablen mot kupén och använde orginaljorden. ALLT FUNGERAR! med vissa undantag, nummerplåtsbelysningen och vänster vinderutetorkararm samt all el till höger framlampa. lampan är jo borta så det är ju enkelt fixat.
I morgon blir de startmotorjakt, och jag känner till att på skroten här i närheten står en w110 med dieselsnurra, kan det hända att den passar? passar någon annans modells startmotor?

Då jag får bilen gratis mot att dra elsystemet i ägarens chevrolet impala 59 så blir det förhoppningsvis besiktning innan jul:)
Epsi
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-09-27, 21.27.01

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-09-29, 19.29.03

Måste bara framföra min beundran över din entusiasm, lycka till med bilen :P
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-09-29, 19.57.24

OM Du ringer mig innan OBS nästa startförsök så ska på luren ge en del råd så det inte går åt skogen. för det är ingen jäkla volvo B 18 som stått ett tag.
Diesel-starmotorn passar inte men alla andra upp till 70 års modell. fr. 60.

0739-814316.
vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav Epsi » 2009-09-29, 20.20.11

Jag tar det som en komplimang:)
Men vi kan väll säga att jag inte har någon orinalrenovering i tankarna, snarare raka motsatsen. fixa så lite så möjligt utseendemässigt men få den någorlunda frisk tekniskt. Bilar med patina är min lilla favoritkategori så varför inte liksom:) Värt att nämna är att bilen står i jämtland med så någon rost finns inte som behöver lagas heller vilket gör livet enklare..

Innan besiktning så är attgöra listan:
Få igång motorn
Friska upp länkaget till torkarna (den framför föraren sitter stenhårt fast...)
Montera en kylare
Montera främre kofångare
Hänga upp avgassystemet (ligger på backen men verkar helt...)
Lea upp bromsarna och byta bromsvätska, renovera/byta det nödvändiga
"Rikta" upp fronten såpas att man kan montera orginalljuset på högersidan med tillräckligt bra ljusbild.
Kolla varför nummerplåtsbelysningen inte vill fungera.
Dubbelkolla alla vätskor.
Om nödvändigt rengöra tanken.


Det största problemet jag ser är pengar. Jag studerar idag på universitet (fordonssystemtekik) så pengarna jag kan avvara i månaden är inte många och bromsarna kan bli en för mig väldigt dyr affär. Jag räknar med att behöva byta både bakre hjulcylindrarna som kostar 777 kr styck på autotjänst. Det innebär 2 månaders sparande bara bak.. Sen är väll slangarna antagligen svälda eventuellt kan jag tillverka egna men ändå. Fram kan ju oken ha klara sig men skivor och klossar har jag ingen större förhoppning för... Men bilen SKA ut på vägen igen punkt slut.
Epsi
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-09-27, 21.27.01

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav Epsi » 2009-09-29, 20.35.17

Okey, tack så mycket sylwe!:)
Jag är lite nyfiken på vad som är mer speciellt med dessa?
Hitils har jag dragit runt motorn tre varv med dragskaft efter att ha fyllt upp cylindrarna med WD40 genom tändstiftshålen, plockade även av dom sista bitarna av fläktremmarna som torkat sönder då jag inte vill dra runt styrservon eller vattenpumpen innan jag kollat upp att dessa håller tätt med mera. Vattenpumpen har jag tyvär en stark föraning om att jag får byta så småningom då blocket står "tomt" vilket ju inte är de bästa.
Tanken är att dra runt motorn på startmotorn MÅNGA varv innan första startförsöket för att iaf försöka få upp lite olja ur sumpen. Ska även försöka lossa ventilkåpan för att häla på lite extra olja över dom anagligen snustorra delarna.

Det händer ganska ofta att jag får fart på gamla motorer som stått väldigt länge så tipps på detta området vore väldigt välkommet:)
Epsi
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-09-27, 21.27.01

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-09-29, 21.43.16

Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav Epsi_ » 2009-09-30, 20.14.46

Tackar tackar för tipset får försöka ropa in cylndern där:)
Idag fick jag tag på en "ny" startmotor som nuera är monterad. Bör nog byta batteripolsklämman för + men motorn går iaf runt numera på startmotorn. Ju fler varv man kör desto mer komprision verkar man få med. Får nog göra ett komprisionstest för jag har en känsla av att det fortfarande är larvigt lågt...
Oljepumpen pumpar även upp oljan i stor fin mägnd till ventilspelet. och gnista har jag med även om fördelarlocket inte är så fint och nya tändkablar hade väll varit fint..
I och med att b18s brytare passar så råkar det inte hända att b30s fördelarlock gör det? Över nätet har jag inte ens hittat någon av dom vanliga firmorna som säljer så jag har inte kunnat kolla upp boschnummrerna. B20 fördelararm passade någolunda bra iaf, men en riktig sådan behövs med då det är lite jobbigt att plocka ner min vovo varje gång..

Ringer dig under dagen i morgon sylwe:)
Epsi_
 

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav Epsi » 2009-10-02, 17.20.21

Verkar ta ett bra tag innan det blir ett seriöst startförsök igen. Maskin har som mest 4 bar i komp och verkar inte öka ju fler varv man drar motorn. 4 bar finns på 6an på dom resterande ligger alla under 3. Är ganska säker på att det är gammal olja som kleggat fast ventilerna. Ska försöka använda lite rengörningsmedel för å lösa upp men jag tvivlar, verkar vara att lyfa toppen som är alternativet men jag vill häldst slippa det. Monterar häldre en 300D än lyfter toppen på bensinaren. men utifall att, var handlar man sotningsats+bultar?

Har gjort några fler upptäkter.
1 Det är inte bra att vrida runt motorn för många varv utan kyl. Börjar rinna automatlådeolja då...
2 högersidans motorfäste är av i svetsen mot blocket (kan dito 4cyl passa?)

Tipps på kompritonsproblemslösningar mottages tacksamt!:)
Epsi
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-09-27, 21.27.01

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav Pälle » 2009-10-05, 11.26.33

Låter jättespännande! Lägg upp lite bilder så vi får se på objektet.

Ang kompression;

1. Har du olja i motorn? Om inte, fyll på.
2. Kan vara så enkelt att kolvringarna har klibbat fast. Häll diesel i loppen, låt stå nån vecka, gör sedan nya startförsök. Dieseln löser och får du igång motorn så kan värmen som uppstår få kolvringarna att "släppa".
3. Ska man inte göra kompressionstest med varm motor?
Pälle
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-10-05, 11.07.17
Ort: Västernorrland

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav Gäst » 2009-10-06, 17.42.09

där har du fel sylwe från hösten 1963 monteras speglarna på dören till fenan i bland annat tyskland endast på vänster sida

Mvh Fleischer
Gäst
 

Nästa

Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster