Skogsfynd

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Re: Skogsfynd

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-10-06, 18.12.32

Gäst skrev:där har du fel sylwe från hösten 1963 monteras speglarna på dören till fenan i bland annat tyskland endast på vänster sida

Mvh Fleischer

och var har du läst att jag skrivit det ?
sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Gäst » 2009-10-06, 18.18.02

ca 15 cm in på framskärmen om det är svanhalsspeglar du menar.
dörrmonterade speglar kom först 65 med w 108
Gäst

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-10-06, 18.22.13

Gäst skrev:ca 15 cm in på framskärmen om det är svanhalsspeglar du menar.
dörrmonterade speglar kom först 65 med w 108

javisst var det så i sverige, vore kul att se en bild den spegeln du refererar till som monterades i tyskland. med tanke på att dörren är välvd så måste foten varit speciell.

sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Epsi » 2009-11-01, 23.19.21

sådär, nu har jag varit ute och rest samt klarat av ett motorbyte på 142an så nu borde jag ju ha börjat ordentligt med mercan.. Tyvär verkar det som det får bli ett vårprojekt.. Vägen upp till skogen är så uppkörd för tillfället att man knappt kommer fram med traktor, än mindre ner med en gammal merca. Ska i veckan upp och fylla upp loppen helt med diesel i förhoppning att det kan ge nån effekt på kompet tills i vår...
Måste bara fråga, varför började ni prata backspeglar?:O
Här är några bilder:)
Bild
Bild
Bild
Bild

Ser ni något speciellt så säg till:P
Epsi

UNREAD_POSTav Gäst » 2009-12-01, 16.43.09

Verkligen "mysigt" objekt du hittat !
Gratulerar !
Ser ut att vara en 220Sb med dubbla Zenith förgasare
och automatlåda...... :P
Zenith förgasarna kom hösten 1963 har jag för mig
(var dubbla Solex 34 PAJTA på tidigare årsmodeller)
Gäst

UNREAD_POSTav Epsi » 2009-12-15, 21.07.02

Jo visst är den underbar i skicket:P Vill man hade den nog gått att få fullt orginalrenoverad ganska enkelt och relativt billigt men det vore synd på nått vis.
Just nu är det ju vinter och att ta sig upp till bilen är svårt/omöjligt men jag räknar liksom med att den står kvar i vår/sommar med om man säger så.
Mycket trevligt att få veta lite om förgasarna, Jag tror det är någon form av automatchoke på dom, kan det stämma? Hur svåra är dessa att renovera? Går det att få tag till packningar för vettig peng eller ska jag börja spara mjölkpaket?
Förut pratade jag om dieselmotor och visst, det är fortfarande en nödplan men roligast hade varit att få fart på orginalsnurran. Den får stå med diesel i cylindrarna nu över vintern så ska jag se vad som händer med komprisionen i vår.

Jag har en liten plan att lägga fram detta som ett examensarbete för min utbildning pga alla fördelar jag får. Delvis att jag får ett litet ekonomiskt bistånd (tillräckligt för att betala luften i däcken) samt tillgång att använda massa trevliga maskiner så som glasbläster, svetsar, generatorbänkar, fördelarbänkar, och så vidare.. detta kräver dock att jag låter projektet ta tid.

Vad för typ av generator sitter på dessa vagnar orginal?
Epsi

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-12-15, 21.48.18

1964 eller 65 års model4
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Epsi_ » 2010-04-20, 09.15.55

Sylve hade rätt. Har äntligen fått tag på ett regnummer på bilen och då även årsmodell. Bilen är en 1964. En tidig sådan då den är reggad i sverige första gången 1963/10/27.
Epsi_

UNREAD_POSTav Pälle » 2010-04-20, 20.22.15

Finns en 220d med likadan kaross på Bildelshuset utanför Örnsköldsvik. Riktigt skaplig bil med hyfsade stötfångare tycker jag och inuti bilen låg 2 nya trösklar. Baklysen mm satt kvar. Trösklarna går säkert att få loss till en billig penning, misstänker att du måste laga lite rost på ditt objekt.
Pälle

UNREAD_POSTav sl500 » 2010-04-20, 21.31.56

om det är pirattrösklar så köp inte skiten total opasform å väger hälften.
org. kostar ca 2-3000.- st.
är ju viktigt är en bärande del., vet en som dog pg.a snålhet fick hela fronten i knät
trösklarna vek sig, kul.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Epsi » 2010-05-11, 22.13.16

Idag drog jag med mig Domkraften upp på den leriga vägen men det var väl värt mödan...

Jag kan säga så mycket att jag INTE kommer behöva laga någons som helst rost på denna bilen (undantaget är ett av bromsrören på vänster framspindel) dock kommer det krävas lite slipning och ny underredsmassa för att slippa hål i framtiden.

Samtliga hjul löper fritt (ej kunnat kolla höger bak då bilen är för låg för att få in en domkraft under). Vänster bak trillade dock trumman loss bara jag tittade på den å därbakom gömde sig i princip nya backar, en bromscylinder som har lite ytrost på sig men hela damasker och under dessa ser det fabriksnytt ut... Hanbromsen fungerar även den fullt tillfredsställande men jag tycker man får dra relativt långt innan det händer något så eventuellt en justering.

Fram lossnade allt hur fint som helst,klotsarna är slitna men oken är hur fina som helst, kolvarna rör på sig om man tar i kraftigt men dom ser fina ut under dammskydden så jag tror dom kommer gå att lea upp finfint. Oken är i såpass bra skick att om jag skurade dom rena med tandborste och la dom i en låda så hade dom gått å sälja som NOS prylar...

Slangar och rör ser friska ut om man bortser från det som sitter på vänster spindel mellan slang och ok. Slangarna skall dock bytas i vilket fall som helst då dom brukar ha en tendens att svälla när man häller i ny bromsvätska. Huvudbromscylindern håller visserligen trycket fint nu men av samma anledning som med slangarna skall den få nya packningar, mer än så verkar faktist inte vara nödvändigt i bromsväg. Bromsskivorna eventuellt då men jag tänkte ge dom en chans först med nya klotsar för å se om dom är skeva som tusan eller om dom går att sätta i svarven, får för mig att dom inte rullat många mil då det inte finns några slitkanter eller så alls.

Framvagnen i övrigt hittade jag inga glapp i och alla länkarmar är helt rostfria men smutsiga, Gummit till krängningshämmaren var väldigt torrt men resterande gummidetaljer jag la märke till verkade otroligt friska för sin ålder. Noggrannare kik på dom skall göras naturligtvis men det ser såpass bra ut att det är relativt långt ner på prioritetslistan.

Det var väll det stora hela, rullar på långsamt men säkert.
Epsi

UNREAD_POSTav wilden » 2011-02-06, 21.05.32

Hur går det med fenan? Har du fått loss den från skogen än?
wilden

UNREAD_POSTav Epsi » 2011-02-06, 21.45.45

Det går sådär..

Har numera nästan alla delar som kommer krävas för att få bilen körbar/besiktigad. Har under sommaren gjort en hel del "på plats" såsom smörja upp diverse gångjärn, lås och fönstermekanismer. Jag har därimot inte gjort några försök till att flytta på bilen eftersom jag helt enkelt inte har någonstans att ställa den, och eftersom jag inte "kan" flytta den har jag inte tjatat allt för mycket om ägarpapper med gubben heller.
En klen tröst i det hela är att den i alla fall blir bättre och bättre även om det inte synns.

Kvar för besiktning är att dra ny el för start/generator och allmänt få motorn att hosta igång med allt vad det innebär i tänd och bränsleväg. Det som skrämmer mig mest på den fronten är att få ordning på förgasarna samt de faktum att vattenpumpen troligtvis inte kommer hålla länge alls. Detta på grund utav att motorn stått utan kylarvatten+kylare och därmed är just kylkanalerna i motorn de enda stället med riktig gravrost och vad rostspån gör med packbocksar i vattenpumpen vet vi nog alla. Med samma anledning så lär nog värmepaketet må mindre bra men där har jag i alla fall ett bättre begagnat liggandes på hyllan.
Epsi

UNREAD_POSTav wilden » 2011-02-06, 23.37.40

8) Skoj att höra att det går framåt, du kan ju beställa nya papper åt honom och erbjuda dej att betala dom (100:-) så slipper han leta, kanske bäst att göra det innan du gör för mycke arbete på den o han får för sej att den har ett större värde, man vet ju aldrig vad som händer annars
wilden

UNREAD_POSTav Epsi » 2011-02-06, 23.52.55

wilden skrev:8) Skoj att höra att det går framåt, du kan ju beställa nya papper åt honom och erbjuda dej att betala dom (100:-) så slipper han leta, kanske bäst att göra det innan du gör för mycke arbete på den o han får för sej att den har ett större värde, man vet ju aldrig vad som händer annars

Just nu är det hela ett psykologiskt spel:P Har han nya papper som ligger överst i någon hög kommer han säkerligen vilja att antingen skriva över den på mig (=jag måste flytta på den vilket jag inte kan pga platsbrist) eller lägga ut den på blocket då jag nog redan sagt för mycket... Bäst för mig är nog just nu att han glömmer bort bilen igen tills det är dags för mig att dra fram den på riktigt. och att jag kommer få betala ett överpris är jag redan på det klara med och ska jag vara helt ärlig gör det mig inte så mycket.

Om man ser till vad jag gjort på bilen är det nog redan alldeles för mycket i mångas ögon men ska jag vara ärlig så gör jag det mest för att jag får så dåligt samvete när man ser den. Visst, det är en sliten krigare men den förtjänar mycket mer än att bara stå där och förfalla sakta men säkert som den säkerligen fått fortsätta med tills det vore försent om jag inte ödslat några timmar och lite smörjmedel på den. Om det nu inte blir jag som får det stora nöjet sedan så kommer det ju ändå underlätta för någon annan:)
Epsi

FöregåendeNästa

Återvänd till W 110/111/112