om601 med låda

W 114/115 Compact/8 1968-1975

om601 med låda

Inläggav Diplomaten » 2014-05-25, 14.48.16

Nu har jag äntligen fått hem en om601 med tillhörande överväxellåda och oljefiltersförflyttare, så till hösten ska bilen byggas om, och den gamla trotjänaren om 615 åker ur. Ska göra så lite åverkan som möjligt i bilen, men ville ha en lite modernare spis, samt 5växlat som inte blåvarvar när man kör 100.
Någon som har lite tips på vägen ?
Vad ska man tänka på med mera ?
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21

Re: om601 med låda

Inläggav huckstar » 2014-06-01, 03.12.16

Jag har satt ner en om605.960 turbo från w202, 5 växlad låda, 6mm pump osv i våran brukscompakt.
Förutom att du får kapa ur framvagnen och försänka den en del så passar allting relativt bra.

Ska du ha en med turbo får du bygga eget grenrör.
huckstar
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2010-04-18, 20.50.19

Re: om601 med låda

Inläggav Diplomaten » 2014-09-11, 21.11.37

ska inte vitons grenrör passa?
Diplomaten
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-01-30, 16.27.21

Re: om601 med låda

Inläggav osla » 2014-09-11, 21.48.09

när jag och en kompis var på skroten för några dagar sen så hittade vi en 290 tdt som vi började ta grenrör och turbo av till eventuellt 250 turbo bygge. och då kom jag att fundera på 220 cdi:ns grenrör, kan det passa mot 601:an?
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: om601 med låda

Inläggav swampmonkey » 2014-09-12, 14.20.24

ska inte säga att det inte passar, skillnaden är dock att 290DT är byggd på samma block som om602 250dt, 250an heter om602.962 i turbovariant, 290an om602.982 typ.

samma grund alltså, varför grenrör mm passar.
220CDi är av motortyp om611 med dubbel överliggande kammar, dvs, borde vara fyra ventiler per cylinder. möjligtvis kan det passa mot om604an även den fyra ventiler per cylinder, en motor som aldrig kom med turbo alls förövrigt.

men jag hade inte gett det några höga odds.

200cdi, 220cdi är båda om611, 270cdi om612 femcylindrig osv


290 motor är lite av en uddamotor.

isåfall ska du ta ett 290grenrör och kapa av en cylinder, svetsa igen och lura dit det istället :)
men svetsa i gjutjärn är julite småroligt.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: om601 med låda

Inläggav osla » 2014-09-12, 18.36.16

swampmonkey skrev:ska inte säga att det inte passar, skillnaden är dock att 290DT är byggd på samma block som om602 250dt, 250an heter om602.962 i turbovariant, 290an om602.982 typ.

samma grund alltså, varför grenrör mm passar.
220CDi är av motortyp om611 med dubbel överliggande kammar, dvs, borde vara fyra ventiler per cylinder. möjligtvis kan det passa mot om604an även den fyra ventiler per cylinder, en motor som aldrig kom med turbo alls förövrigt.

men jag hade inte gett det några höga odds.

200cdi, 220cdi är båda om611, 270cdi om612 femcylindrig osv


290 motor är lite av en uddamotor.

isåfall ska du ta ett 290grenrör och kapa av en cylinder, svetsa igen och lura dit det istället :)
men svetsa i gjutjärn är julite småroligt.


jo att det är samma block som 250in vet jag. är nog ingen stor chans att cdin skulle passa mot 601:an
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: om601 med låda

Inläggav swampmonkey » 2014-09-13, 22.04.16

osla skrev:
swampmonkey skrev:ska inte säga att det inte passar, skillnaden är dock att 290DT är byggd på samma block som om602 250dt, 250an heter om602.962 i turbovariant, 290an om602.982 typ.

samma grund alltså, varför grenrör mm passar.
220CDi är av motortyp om611 med dubbel överliggande kammar, dvs, borde vara fyra ventiler per cylinder. möjligtvis kan det passa mot om604an även den fyra ventiler per cylinder, en motor som aldrig kom med turbo alls förövrigt.

men jag hade inte gett det några höga odds.

200cdi, 220cdi är båda om611, 270cdi om612 femcylindrig osv


290 motor är lite av en uddamotor.

isåfall ska du ta ett 290grenrör och kapa av en cylinder, svetsa igen och lura dit det istället :)
men svetsa i gjutjärn är julite småroligt.


jo att det är samma block som 250in vet jag. är nog ingen stor chans att cdin skulle passa mot 601:an


tänkte ifall du resonerade att ja 290TDTn är ju typ en CDI och passar 250an, varför skulle inte en 220cdi passa en 200d då?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: om601 med låda

Inläggav osla » 2014-09-14, 18.34.59

swampmonkey skrev:
osla skrev:
swampmonkey skrev:ska inte säga att det inte passar, skillnaden är dock att 290DT är byggd på samma block som om602 250dt, 250an heter om602.962 i turbovariant, 290an om602.982 typ.

samma grund alltså, varför grenrör mm passar.
220CDi är av motortyp om611 med dubbel överliggande kammar, dvs, borde vara fyra ventiler per cylinder. möjligtvis kan det passa mot om604an även den fyra ventiler per cylinder, en motor som aldrig kom med turbo alls förövrigt.

men jag hade inte gett det några höga odds.

200cdi, 220cdi är båda om611, 270cdi om612 femcylindrig osv


290 motor är lite av en uddamotor.

isåfall ska du ta ett 290grenrör och kapa av en cylinder, svetsa igen och lura dit det istället :)
men svetsa i gjutjärn är julite småroligt.


jo att det är samma block som 250in vet jag. är nog ingen stor chans att cdin skulle passa mot 601:an


tänkte ifall du resonerade att ja 290TDTn är ju typ en CDI och passar 250an, varför skulle inte en 220cdi passa en 200d då?


nej nej så tänkte jag inte. blev lite fel i formuleringen. var bara det att jag kom att tänka på det när vi höll på i 290:in
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron