Byta Packningen Till Oljenivågivaren/Sensor c124 300ce -89

W 124 E-Klass 1986-1995

Re: Byta Packningen Till Oljenivågivaren/Sensor c124 300ce -

UNREAD_POSTav putta » 2014-07-26, 18.44.41

Då var packnings bytet gjort.....tömde ur all olja innan jag demontera oljenivågivaren...bytte packning och samtidigt dem två bultarna som håller givaren på plats och drog sedan åt vackert...fyllde på olja igen......tog en provtur men det kommer lite lite lite olja ändå,inte alls som innan men än dock tyvärr.....det verkar vara så att det kommer dem först minuterna för sedan när jag parkerar igen och torka av det lilla som kom och gjorde en runda igen så kommer det inget......??

Skall man jobba mer på det?

Samtidigt så tittade jag på ett annat ytterst litet olje läckage som befinner sig strax ovanför givaren och under styrservo pumpen och som jag tror är luftkonditioneringskompressorn....det sitter två bultar på under sida den som jag tycker det kommer lite olja från ? och dem provade jag att känna på och det gick att dra åt dem lite mer....efter det så ser jag inte samma läckage som lägger sig rakt under kompressorn på hasplåten/plasten men vad beror det på att dem är lite dåligt åtdragna....är det tidens tand tro?Är det normalt eller kan det komma olja från något annat runt kompressorn?
Bör man hitta på något med det här i så fall?

Inte nog med det så släppte gasvajern på provrundan men jag lyckades rulla tillbaka sakta och under luftrenaren finna att en lite plastbit i änden på vajern som jag hitta namnet på via Haynes boken heta Låsblock hade gett med sig.....har hittat en komplett vajer nu och tittar man via boken så ser det inte ut att vara svårt att byta ,eller?

Är jätte tacksam för den support man får från den här sidan ...TACK

//P
putta

UNREAD_POSTav putta » 2014-07-27, 10.20.13

Har idag tagit en ny provtur för att titta ifall det läcker något och som det verkar så kommer det inget från givaren och även inget från kompressorn och det gör mig glad......det lilla som kom igår från givaren kanske var något kvarvarande som kröp fram just då.....dem två bultar jag drog på kompressorn var kanske boven då det nu inget kom och det har alltid kommit lite som lagt sig på hasplåten/plasten....vet ej om dem har släppt med tiden eller är det något som har glömts efterdra vid en service tro?

Nu verkar det ok iaf men jag har koll på det vid nästa tur

Tackar

//P
putta

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-07-27, 12.40.14

putta skrev:Då var packnings bytet gjort.....tömde ur all olja innan jag demontera oljenivågivaren...bytte packning och samtidigt dem två bultarna som håller givaren på plats och drog sedan åt vackert...fyllde på olja igen......tog en provtur men det kommer lite lite lite olja ändå,inte alls som innan men än dock tyvärr.....det verkar vara så att det kommer dem först minuterna för sedan när jag parkerar igen och torka av det lilla som kom och gjorde en runda igen så kommer det inget......??

Skall man jobba mer på det?

Samtidigt så tittade jag på ett annat ytterst litet olje läckage som befinner sig strax ovanför givaren och under styrservo pumpen och som jag tror är luftkonditioneringskompressorn....det sitter två bultar på under sida den som jag tycker det kommer lite olja från ? och dem provade jag att känna på och det gick att dra åt dem lite mer....efter det så ser jag inte samma läckage som lägger sig rakt under kompressorn på hasplåten/plasten men vad beror det på att dem är lite dåligt åtdragna....är det tidens tand tro?Är det normalt eller kan det komma olja från något annat runt kompressorn?
Bör man hitta på något med det här i så fall?

Inte nog med det så släppte gasvajern på provrundan men jag lyckades rulla tillbaka sakta och under luftrenaren finna att en lite plastbit i änden på vajern som jag hitta namnet på via Haynes boken heta Låsblock hade gett med sig.....har hittat en komplett vajer nu och tittar man via boken så ser det inte ut att vara svårt att byta ,eller?

Är jätte tacksam för den support man får från den här sidan ...TACK

//P

vanligt slitagefel den plastbiten kostar ny ngn, krona å är lätt att byta
enklare än byta hela vajern.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav putta » 2014-07-27, 13.06.51

Tack SL500

Trodde att man var tvungen till att byta hela vajern då den är "nitad" i änden men det kanske då går att trä den nya plastbiten över den till rätt plats...har jag förstått rätt?

Är det i vanlig ordning direkt från mercedes man finner den delen eller någon annan snabb leverantör i dessa sommartider?

Tackar för hjälpen
putta

Re: Byta Packningen Till Oljenivågivaren/Sensor c124 Coupe -

UNREAD_POSTav osla » 2014-07-27, 14.52.02

Kölis skrev:Om du nu kör på spillolja i dina bilar så måste det väl vara bättre att du tar reda på gamla oljan och slår tillbaka den igen. Motorn är ju van vid att gå på gammalt skit, den kommer säkert att skära ihop med ny olja i.

det är i sunk bilarna som tagit olja vi gjort det i, och då menar jag druckit olja. bruksbilen får ny olja med tusen mils intervall. men aldrig att jag skulle återanvända oljan i fin bilarna
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav putta » 2014-07-28, 15.43.16

Tack för tipset Sl500...fick köpt mig en liten plastbit istället för hela vajern och det var lätt att sätta den på plats så nu är den ok igen.

Det verkar hålla sig tätt nu vid givaren och kompressorn ochså så nu lägger jag det bakom mig för stunden och tackar för hjälpen den här gången men man är säkert snart tillbaks

//P
putta

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-07-29, 11.51.17

putta skrev:Tack SL500

Trodde att man var tvungen till att byta hela vajern då den är "nitad" i änden men det kanske då går att trä den nya plastbiten över den till rätt plats...har jag förstått rätt?

Är det i vanlig ordning direkt från mercedes man finner den delen eller någon annan snabb leverantör i dessa sommartider?

Tackar för hjälpen

bra att det ordnade sig.
Användarvisningsbild
sl500

Föregående

Återvänd till W 124 E-Klass