lägga kategori/modellerna i nummerordning?

Ny admin som försöker styra upp, stoppa in åsikter här så gör vi det bästa av sidan

lägga kategori/modellerna i nummerordning?

Inläggav swampmonkey » 2014-07-08, 00.20.05

överväger att flytta runt modellerna så de blir i nummerordning, vi har vant oss vid hur det är nu, men småförvirrad kan man ju bli med ordningen

r129
r170
w126
w124
w140

inte direkt ordnat efter varken år eller modellnummer,
åsikter på det? sortera efter nummerordning, ålder eller något annat finurligt?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Re: lägga kategori/modellerna i nummerordning?

Inläggav Kölis » 2014-07-08, 07.48.04

En sortering efter nummerordning tycker JAG låter vettigt och kanske även en bild på modellen. Jag tror det är få som kan alla modellerna i huvudet hur de ser ut.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

Inläggav sl500 » 2014-07-08, 13.50.03

jo det med bild är bra som inledning i varje grupp
det gjorde jag i vårat gamla forum mb-sverige
Användarvisningsbild
sl500

Inläggav Lofqvist » 2014-07-14, 00.45.10

Jag tror det är rätt bra att ha serierna i åldersordning efter introduktionsår.
Förkrigsmodellerna kan nog slås samman, de är rätt få (ursäkta).
Sen är det bra med en enkel, schematisk bild av modellen.
Några serier har väl förutom W även S och ibland R (124:an?), de bör ligga på samma rad.

Om det går vore det bra att "snygga till" benämningarna, t ex för de senaste, det kan
kanske stå "W/S 210 E-klass" i gul rubriktext, som väl ändrar färg om bakgrunden blir vit.
På nästa rad räcker årtalen "1995-2002", och ev ytterligare information. E-klass behöver inte upprepas.
Hur är det med W201 det är väl egentligen en C-klass?

Hur går det om grupperna byter namn, fungerar länkar osv då, i vissa inlägg hänvisas till
andra inlägg, det är trist när det inte funkar. BTW, jag får ofta "Bad gateway" numer, vofför då då?

En annan metod är att först gruppera i C, E, S-klass osv och sen i nästa steg ha en serieuppdelning,
men det är ju inte så bra för t ex 110/111, som är samma bil i olika klass.

Bra med att bilar kan köpas o säljas, gruppen övrigt skulle kanske kunna delas upp i underrubriker;
motor, plåt & lack, chassi, inredning, transmission & broms, elektriskt osv kanske numrerat enligt
MB systemet enligt EPC.

Sen undrar man bara om inte die Weltmeistern kommer med direktiv över hur forumet ska se ut,
nu när allt ska vara likriktat? Jag såg på några europeiska forum och man kan tänka att Stuttgartarna
gärna skulle se lite Ordning..

Fortsatt glad MB-sommar önskar Äke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist

Inläggav swampmonkey » 2014-07-14, 02.41.48

finns ju både för och nackdelar oavsett hur man ordnar upp forumet, är egentligen inne på att S/E/C klass uppdela grejerna här med, men gjorde en första runtsparkning såhär på kvällskvisten, mest för att se hur det blir, med tanke på hur få frågor kring w211, w212, w220, w221 osv som vi har, så är det kanske lämpligt att låta alla gamla fordon ha kvar sina kategorier, och sen göra en E-klass, S-klass, GLK, ML osv som får täcka alla övriga bäst de vill..

w201an är strikt sett, inte en C-klass, tyvärr :P

vad gäller tillsnyggning av benämningar mm så har jag inte orkat lägga tiden på det, sparkade upp grejer som det var, bara att flytta en kategori 10 steg upp tar sin lilla tid med detta väldigt oeminenta system,

---
vad gäller uppdelning i undergrupper och annat, ja, det vore kalas, framförallt om det vore lättöverskådligt, men att behöva gå in och titta i alla underkategorier efter vad som händer kan ju knappast rimma fint med de "bad gateway" fel vi har, dålig svarstid och rörigheter, jag är glad ju mindre jag slipper klicka mig runt i vilket fall, och det utan varken långsam dator eller internet,
lättare att ladda en gång, scrolla sig fram över alla kategorier och se vilka det hänt något i direkt.

bad gateway felet är inget annat än skit i det system vi använder, eller den server det ligger på, gratissystem som man ska betala dyra peningar för att få använda lite bättre är inte min melodi i vilket fall, ett år utan reklam kostar 600:-, det är vad ett webbhotell kostar av samma/bättre kvalitet än det vi ligger på nu.

vad gäller namnbyte av länkar och annat så har jag inte koll på det, vore systemet smart så skulle det inte innebära konstigheter, länkadressen behöver inte följa med ett eventuellt namnbyte, men klockan är nu 02:40 och jag tänker inte undersöka det system jag bökar runt i ytterliggare.

Bild
weltmeister?
vad den där Weltmeistern tycker spelar kanske mindre roll just nu, framförallt om vi ska få ett "riktigt" forum framledes, men ja, kommer han och hotar att spela polka eller något annat hemskt så rättar jag mig givetvis i leden :P
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav swampmonkey » 2014-07-14, 02.43.51

det jag sysslar med handlar inte så stor del om att bygga och ändra på något bra, utan det är ett försök att sminka grisen så att vi alla ska stå ut, och med alla menar jag massa folk med olika preferenser, så det kommer nog aldrig bli direkt perfekt.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav Lofqvist » 2014-07-14, 18.41.08

Ha ha, fyndigt med Weltmeistern !
Det är nog ingen som kräver något av dig, men du bad om tips o råd för upplägg
av kategorierna. Jag förstår också att det vore ett hästjobb att gå in och flytta runt
inlägg i nya kategorier, det behövs inte.
Att ha alla kategorier på förstasidan är bra, det är enkelt att skrålla upp o ner
till man träffar rätt.
Kan man tänka sig att, som du är inne på, ha de äldre i åldersordning och sedan
ha klassindelat på de nyare, då kan man väl ta från de modeller som var aktuella
när man bytte namn från t ex 200E till E200, det var väl ca 1994.

Jag trodde att jag hade sett en bra modellsammanställning hos MB-classic,
men kan bara hitta den här på Wikipedia:
http://de.m.wikipedia.org/wiki/Vorlage:Zeitleiste_Mercedes-Benz-Modelle
Tror den stämmer rätt bra.
Lycka till med ditt sminkningsarbete!

/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist

Inläggav sl500 » 2014-07-14, 22.40.13

här kan du hämta infon om alla modeller fom. w123
kanske en egen forumsdel.

http://www.mercefreaken.com/modellene.htm
Användarvisningsbild
sl500

Inläggav kattenrobban » 2014-07-17, 14.48.22

Blev ett lyft för sidan. Bra!
Håller med om att svart inte är en bra bakgrund.
kattenrobban

Återvänd till Önskemål till admin