Mercedes 190 2,6 turbo

1982-1993

Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav konjac » 2014-06-14, 09.53.33

Tjena allihopa! Är ny på detta forum och hoppas på att få mycket svar på mina frågor jag har till er som är kunniga 8)

Då är det så att jag skall turbokonvertera min merca och har lite funderingar på vad det finns för svagheter när det gäller motorn?
Hur är drivlinan?

Mitt effektmål är runt 600hk

Någon som kanske kan länka nån form av projekttråd med likvärdig motor?

Hoppas på mycket svar och att ni kan hjälpa mig :P
konjac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-06-14, 09.00.09

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav osla » 2014-06-14, 16.04.45

motorn vet jag inte, men lådorna (iaf dom manuella) och klumpar/drivaxlar brukar inte tåla särskilt mycket, brukar spruta lådor/klumpar på dom som kör med mynä dieslar innan dom byter till tex bmw klump och låda
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav konjac » 2014-06-14, 16.35.09

pratade du om diesel eller bensin?
eller gäller detta båda?

jag ska inte köra diesel i alla fall..

tack för svar
konjac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-06-14, 09.00.09

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav kalle59 » 2014-06-14, 17.46.19

600 hk... inget av drivlinan lär hålla och knappast bakvagnen heller, hur du sen ska få den effekten ur den motorn får du nog fundera både en och två gånger på
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav osla » 2014-06-14, 22.11.50

konjac skrev:pratade du om diesel eller bensin?
eller gäller detta båda?

jag ska inte köra diesel i alla fall..

tack för svar


lika klena drivlinor på bensin/diesel. sen tror jag du kan glömma dina 600hk i den motorn, är väl bara en 4:a? nä satsa på en diesel om603 med 8mm mynä och hx55 turbo, då ska du se att det rör på sig
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav kalle59 » 2014-06-14, 22.40.09

2.6:an är en sexa
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav konjac » 2014-06-14, 23.48.40

Men vad är då problemet med 2,6? Vad är det som är känsligt med dom?
Eller är det helt fel motor att börja på?
Tycker ju f*n att alla har 3,0...

Tack för alla svar hittills!
konjac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-06-14, 09.00.09

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav sl500 » 2014-06-15, 00.46.08

w 201 2,6 M 103 6 cylindrar dom lämpar sig att turbomata.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav konjac » 2014-06-15, 21.42.25

Det glädjer mig att höra de du sa där sl500
Vet du vad man kan få ut ur original motorn?
konjac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-06-14, 09.00.09

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav swampmonkey » 2014-06-16, 01.16.07

600 hästar är nog bra mastigt, framförallt om du tänkt göra det på budget, tittar du på turbobanditen så är 600 hästar ur 3liters 24ventilaren en hög/bra effekt, sikta på 300 häst, och du har ett mer realistiskt mål, fortfarande både dyrt och meckigt.

bakaxlar och drivaxlar skjuter många, till stor del för att de idiotsänker bilen med, tro fasen att man knäcker både klump och drivaxlar när man får vinklar på knutarna, ger man fan i att tokrycka håller det bra, typ 530hjulhästar i en w123 diesel, och den har då saftigare med vrid än en bensinare. och det på originalklump.

w201an kan du ju sno klump från en w124a, och få lite grövre grejer med dessutom,

värre är det med växellådan, 717.450, , 717.403 och sen 716.6xx har du typ styrkestegen, 450an i vissa 300E w124or manuella, 717.403 i 2.3 16v w201 och 716.6xx i 220-270cdi sexväxlad stark låda.

den sexväxlade lådan verkar hålla ungefär som en sexväxlad bmw 530td låda, som båda (antagligen, mercan, bmw sexväxlad ÄR starkare) lite starkare än bmw femväxlad 525td, men mercedeslådan är ganska oprövad kontra bmw lådorna, och många tar ur bra med effekt.

en som kör med 716.654 lådan
http://youtu.be/QwIm93biIQg?t=29s

---
du inser vilka pengar du får lägga på bygget för att få ur någon effekt? om du ändå ska kämpa är det kanske lika värt att investera i och stoppa ner en m103 3.0 eller m104?

---
och för guds skull, sno bromsarna från en större w124a när du ändå är igång, 300E + 400E tror jag ska passa rakt av, 500E gör det inte om jag vet rätt, men det detektivarbetet lämnar jag åt dig.

...

ska du inte ha tokmassa jättejobbig effekt så går det ju att fulbygga, typ som en bekant som stoppa på en turbo och egenbyggd insprutning på den gamle 2.8 litaren i w123an och fick ur 370häst. inte direkt det mest optimerade bygget heller :P
men någon galet enorm hållbarhet har du nog inte om du tänkt busa mycket.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav konjac » 2014-06-17, 08.37.23

Tackar så hemskt för det svaret riktigt lärorikt!
Jag är beredd på att betala vad det kostar så vida det inte kommer upp mot 100-120k

Vill att det ska vara något seriöst,
Polaren har en merca låda som han säger att jag ska använda mig utav och då är 1an neråt om det säger nått.
Nått att ha?

Men frågan är vad det är som ger med sig först?
konjac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-06-14, 09.00.09

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav Hynboholm » 2014-06-17, 09.58.30

konjac skrev:Jag är beredd på att betala vad det kostar så vida det inte kommer upp mot 100-120k


Jag tycker att du ska gå runt på gatebil och liknande evenemang och kolla efter bilar som verkar fungera bra,
sedan frågar du ägaren vad han har för grejer, och vad det kostar.
Bygga en driftsäker bil med 600hk med en budget en bit under 100k är nog optimistiskt...
Hynboholm
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-03-17, 09.20.09
Ort: Wermland

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav swampmonkey » 2014-06-17, 12.02.34

konjac skrev:Tackar så hemskt för det svaret riktigt lärorikt!
Jag är beredd på att betala vad det kostar så vida det inte kommer upp mot 100-120k

Vill att det ska vara något seriöst,
Polaren har en merca låda som han säger att jag ska använda mig utav och då är 1an neråt om det säger nått.
Nått att ha?

Men frågan är vad det är som ger med sig först?


ettan neråt är väl ett bra steg, en 717.450 eller en 717.403 troligtvis, 403an är bättre, finns att läsa vilken det är på höger sida. bekant knäckte 717.450 lådan på trean med 350dieselhjulhästar, gissar kanske att han rycker och burnar lite dock.

för 100tusen, så har du en m103 3.0 eller m104 med typ 500häst, förutsatt att du gör allt jobb själv, plocka ihop delar på turbobandien.se så ser du själv, de har ju en ombyggnation som de tar 180tusingar för, ta alla de grejerna och räkna på sinterlamell, tryckplatta sachs 765 och ett svänghjul istället om du nu ska köra manuellt istället för kostnad för automatlådan.

sen är det ju en hel del jobb, programmera elektroniken mm, koppla löda, se till att sakerna fungerar, men själva motorerna behöver du ju åtminstone inte dra isär om du inte tänkt jobba över 500häst och du skaffar en frisk..

billigare/enklare är det om du satsar på en diesel, motor för 10tusingar, (bästa om606turbon typ) grenrör+turbo för 12000till, dieselmeken/mynäpump för 9-13tusen, samma låda och jävulstyg med koppling, men såfort du får på pumpen så slipper du allt med elektronik.

---
garanterar inte att de 100tusen räcker, eller annat, bensinare är inte min grej, förväntar mig att du gör hemläxan själv vad gäller noggrannare kostnadsberäkning, sen kostar ju saker alltid extra, svetsa avgassystem, byta/renovera bromsar osv osv.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav konjac » 2014-06-17, 21.42.11

men du snackar om 3.0 :/ jag vill verkligen köra med 2,6an....
finns säkert nån anlednig till varför dom kör med 3,0an o inte 2,6an.

skulle vilja veta anledningen till varför?
hade lika väl kunnat köra med diesel men det är inget som faller mig i smaken.

är skit glad över informationen jag får av er!
bara fortsätt att mata på!!
konjac
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2014-06-14, 09.00.09

Re: Mercedes 190 2,6 turbo

Inläggav sl500 » 2014-06-17, 22.02.30

konjac skrev:men du snackar om 3.0 :/ jag vill verkligen köra med 2,6an....
finns säkert nån anlednig till varför dom kör med 3,0an o inte 2,6an.

skulle vilja veta anledningen till varför?
hade lika väl kunnat köra med diesel men det är inget som faller mig i smaken.

är skit glad över informationen jag får av er!
bara fortsätt att mata på!!


2,6 är m102 motor som är en 3 liters sexa.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Nästa

Återvänd till W 201 190-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster