500sel problem

W 140 S-Klass 1991-1998

500sel problem

UNREAD_POSTav mercbenz » 2014-05-12, 22.35.48

Har lite problem med min -92 500sel. ABS och ASR lamporna lyser lite då och då. De kan lysa redan från start och tändas efter en stund, och ibland inte alls.
Vissa gånger går bilen in i vad jag förstår "limp home mode". Gasen dör av och man får nästan trycka pedalen i botten innan den rör på sig.
Kan stänga av bilen och detta försvinner. Vad kan felet vara? Går det på något sätt att få bort detta limp home mode?

Har även märkt att något är galet med klimatenheten. Restvärmen kan starta efter att jag stängt av bilen, vilket leder till att bilen blir strömlös.
Går det att koppla ur endast restvärmen på något vis? Eller måste hela enheten bytas ut? Går ju att plocka ur säkringen men då dör även fläkten i kupén..

Tacksam för svar!
mercbenz
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-05-12, 22.30.27

Re: 500sel problem

UNREAD_POSTav Marie » 2014-05-13, 01.20.03

Nu kommer gamla kärringen och är värsta sortens glädjedödare....

Först av allt bör du köra en datordiagnos med en RIKTIG MB diagnosdator och ta reda på vad som verkligen är fel. Klimatorstyrenheten är det sannolikt inte alla "allbilsdiagnosdatorer" som klarar av, och eftersom ABS+ASR troligen handlar om trasig givarkabel är det bra att veta vilket hjul det handlar om.

Vi börjar med restvärmen. Sannolikt läge att byta klimatorns knappsats och "hjärna" i mittkonsolen. Det "glädjande" är att du bör kunna hitta en begagnad på någon skrotfirma, det huggs upp W140 på löpande band eftersom det är åtskilligt som är snordyrt att laga när det går sönder. Den enes död, den andres... Finns i kväll på bildelsbasen från 1190 kr och uppåt.
Men har du tur så kanske du kan ta isär enheten och rengöra knappsatsen och få det hela att fungera igen?

Sen tar vi det lite mindre skojiga. ABS+ASR brukar peka på att trådar i kabeln till ena framhjulets ABS-givare gått av, och det blir glappkontakt när kabeln böjs vid fjädrings- eller styrrörelser. Tyvärr är delen minst sagt oförskämt dyr, en bit över 4000 kr har jag för mig. Tyvärr är skroten inte någon bra källa i detta fallet, för de flesta har rullat lika långt som din och kan mycket väl börja strula nästa vecka. De går sönder nånstans mellan 20000 och 30000 mil i princip undantagslöst, och det händer på båda sidorna så har en gått kan du räkna med ett snart byte av den andra också.
Du måste dessutom se upp när du beställer, för konstruktionen ändrades efter några år, och en reservdelsman som inte är riktigt vaken kan lätt beställa de nyare (och förvisso åtskilligt billigare) men de passar inte på DIN bil.
Enda läget jag kan rekommendera en ABS-givare från skroten är om du vill komma billigt undan och tänker sälja bilen fort som attan....

Jag kan bara hälsa dig välkommen till W140s underbara värld. De här bilarna fortsätter att "kosta S-klasse" på underhålls- och reparationssidan hela livet. Själv har jag kostat på min ett par hundra tusen i delar och reparationer de senaste åren. Att den kostade endast 30000 i inköp för sex år sedan är väl ganska typiskt i sammanhanget, och det handlade om en välskött svensksåld bil med få och vuxna ägare, inte någon bedagad råttsoffa ur flaggspelshandlarsvängen. :oops:
Men bilmodellen skulle egentligen narkotikaklassas. Den är starkt beroendeframkallande.... :mrgreen:
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sel problem

UNREAD_POSTav mercbenz » 2014-05-13, 21.29.39

Tack för hjälpen!

Ska testa plocka ur klimatenheten och rengöra den som du säger. Det är inte möjligt att på något vis koppla ur endast restvärmen?
Det är absolut inget jag har användning för, så det känns bara onödigt att köpa helt ny enhet. Men går det inte så har jag väl inget val :)

Har provat ikväll att smörja kontakterna till ABS givarna utan något positivt resultat.
Så mest troligt som du säger så har väl någon givare gett upp. Har dock långt till närmsta MB verkstad som har diagnosdator för att felsöka.
Ska ringa och höra med våra lokala verkstäder om någon har erfarenhet av detta.
Men ABS givarna bör väl gå att mäta upp för att konstatera vilken/vilka som är trasiga?

Såg även ikväll att det inte sitter likadana givare höger och vänster fram. Kablagen som kommer upp under huven på vardera sidor har olika nummer,
och ser lite olika ut. Den ena har en extra kabel som kommer in i svarta "dosan" innan det åker vidare i kabelhärvan.
Från vilka årsmodeller passar givarna till min -92 modell?

Går det på något vis att få bort att den hamnar i "limp home mode"? Att lamporna lyser tills vidare innan problemet är åtgärdat funkar väl, men bilen är ju inte så trevlig att köra då den hamnar i detta läge.
mercbenz
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-05-12, 22.30.27

Re: 500sel problem

UNREAD_POSTav Marie » 2014-05-13, 23.11.56

Klart att du kan klippa kablarna till kupéfläkten och cirkulationspumpen, men jag tror att du vill ha både fläkt och pump när du kör...
Alltså inget jag direkt rekommenderar.
Det blir så här när man låter en dator sköta alla funktioner i klimatorn. Inte bara att koppla ur nån knapp...
Tänkte på en sak. Det är inte så att fläkten går på full fart alltid, både med och utan tändning? För då kan det vara bara fläktregulatorn som kastat in handduken. Sitter under kupéluftfiltret på själva fläkten. Fläkten har ständig plusmatning, och går regulatorn sönder kan fläkten gå på fullt spett ständigt. Tömmer batteriet på nolltid. (men detta är ju inte samma sak som restvärmen)

Ja att smörja kontakterna trodde jag inte mycket på. De sitter så väl skyddade att det knappast borde vara en felkälla. Ja snillena i Stuttgart har klabbat ihop bromsbeläggslitagevarnare, ABS-givare och ADS-kablar (om du nu har ADS) i en enhet. Inte undra på att det blir dyrt. De extra kontakterna är alltså slitagevarnare och ev. ADS.

Jag har själv varit ute för ABS-givarkabelfel, först vänster och sedan höger. Det är alltså ur egen erfarenhet jag ställde diagnosen.
Naturligtvis kan du mäta dig fram, men eftersom det handlar om glappkontakt så måste du hålla på att böja och dra i kabeln mellan navet och karossen medan du mäter för att hitta felet, och dels får du sannolikt då ett STÄNDIGT fel av den onyttiga motionen, dels kan du få även sidan som inte redan är sönder att GÅ sönder medan du felsöker. Ett par minuter med servicedatorn så VET du vilken sida som spökar. Det lagras felkoder.

Limp home kan du inte koppla ur, den funkar som så att gasspjället styrs av en elmotor. De olika styrdatorerna i bilen är sammankopplade via en databuss, och larmar alltså ABS/ASR-styrningarna att något är tokigt så lägger den elektriska gaspedalen av. Då kan du bara gasa helt mekaniskt och innan gasspjället börjar röra sig har du tryckt ner pedalen mer än halvvägs, och när gaspedalen är i botten, och länkaget i maxläge så är inte gasspjället öppet mer än ungefär 1/3.
Inte lätt att koppla ur nånting där inte.

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Det KOSTAR att köra S-klass!
Har du inte råd att köra en ny S-klass, så har du sannolikt inte råd att köra den begagnad heller.
En reparationsbudget på 5000 till 10000 per månad är tyvärr inget orimligt på en 20 år gammal S-klass, sett på några års sikt.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sel problem

UNREAD_POSTav mercbenz » 2014-05-28, 17.59.52

Hej igen. Har haft inne bilen på verkstad nu i veckan, och allt pekar på att det är något galet med givaren vänster fram. Till en början visade den även att det var något fel höger fram. Men efter att de hade tagit upp givarna runt om och kikat genom ABS kransar m.m, så visar den endast fel VF nu. Men då mekanikern ändå inte var 100% säker på vilken som var trasig, så var hans tips att köpa en beg. vänster fram för att testa.

Passar ABS givarna emellan olika modeller/årsmodeller från alla w140? Eller är det bara vissa som passar min -92.

Mycket tacksam för svar! :)
mercbenz
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-05-12, 22.30.27

Re: 500sel problem

UNREAD_POSTav Marie » 2014-05-28, 23.40.21

mercbenz skrev:Hej igen. Har haft inne bilen på verkstad nu i veckan, och allt pekar på att det är något galet med givaren vänster fram. Till en början visade den även att det var något fel höger fram. Men efter att de hade tagit upp givarna runt om och kikat genom ABS kransar m.m, så visar den endast fel VF nu. Men då mekanikern ändå inte var 100% säker på vilken som var trasig, så var hans tips att köpa en beg. vänster fram för att testa.

Passar ABS givarna emellan olika modeller/årsmodeller från alla w140? Eller är det bara vissa som passar min -92.

Mycket tacksam för svar! :)


Som jag skrev innan så rekommenderar jag INTE en givare från skroten om du skall behålla bilen. Dessa givare ger upp i kablarna på grund av rörelserna vid styrning och fjädring. Har vänster gått nu så har du byte på höger sida också inom några månader - max något år, och en från skroten har sannolikt redan gett sitt bästa och håller troligen inte särskilt länge (om den ens är hel).
Har du inte kört test med en riktig Mercedes testdator? Den säger klart vilken givare som det finns fel lagrade på i traktionssystemet (det systemet är känsligare på att lagra fel än ABS-systemet).
Som jag ser det är det lika bra att byta både vänster och höger till nya först som sist.

Det är olika givare med och utan aktivt dämpningssystem (ADS) och du måste ha en givare från en bil FÖRE chassinummer 290167 och med modellår högst 95.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna


Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster