Nu kommer gamla kärringen och är värsta sortens glädjedödare....
Först av allt bör du köra en datordiagnos med en RIKTIG MB diagnosdator och ta reda på vad som verkligen är fel. Klimatorstyrenheten är det sannolikt inte alla "allbilsdiagnosdatorer" som klarar av, och eftersom ABS+ASR troligen handlar om trasig givarkabel är det bra att veta vilket hjul det handlar om.
Vi börjar med restvärmen. Sannolikt läge att byta klimatorns knappsats och "hjärna" i mittkonsolen. Det "glädjande" är att du bör kunna hitta en begagnad på någon skrotfirma, det huggs upp W140 på löpande band eftersom det är åtskilligt som är snordyrt att laga när det går sönder. Den enes död, den andres... Finns i kväll på bildelsbasen från 1190 kr och uppåt.
Men har du tur så kanske du kan ta isär enheten och rengöra knappsatsen och få det hela att fungera igen?
Sen tar vi det lite mindre skojiga. ABS+ASR brukar peka på att trådar i kabeln till ena framhjulets ABS-givare gått av, och det blir glappkontakt när kabeln böjs vid fjädrings- eller styrrörelser. Tyvärr är delen minst sagt oförskämt dyr, en bit över 4000 kr har jag för mig. Tyvärr är skroten inte någon bra källa i detta fallet, för de flesta har rullat lika långt som din och kan mycket väl börja strula nästa vecka. De går sönder nånstans mellan 20000 och 30000 mil i princip undantagslöst, och det händer på båda sidorna så har en gått kan du räkna med ett snart byte av den andra också.
Du måste dessutom se upp när du beställer, för konstruktionen ändrades efter några år, och en reservdelsman som inte är riktigt vaken kan lätt beställa de nyare (och förvisso åtskilligt billigare) men de passar inte på DIN bil.
Enda läget jag kan rekommendera en ABS-givare från skroten är om du vill komma billigt undan och tänker sälja bilen fort som attan....
Jag kan bara hälsa dig välkommen till W140s underbara värld. De här bilarna fortsätter att "kosta S-klasse" på underhålls- och reparationssidan hela livet. Själv har jag kostat på min ett par hundra tusen i delar och reparationer de senaste åren. Att den kostade endast 30000 i inköp för sex år sedan är väl ganska typiskt i sammanhanget, och det handlade om en välskött svensksåld bil med få och vuxna ägare, inte någon bedagad råttsoffa ur flaggspelshandlarsvängen.
Men bilmodellen skulle egentligen narkotikaklassas. Den är starkt beroendeframkallande....