av osla » 2014-05-09, 18.41.12
hej,
har köpt en 124 88 med m102 förgasar motor som var tänkt som reservdelsbil. men den är för fin för att slakta tycker jag så hade tänkt försöka få den och gå rent. problemet jag har är att den är slö,går ryckigt och det är som att den kvamnar vid full gas, slutar rycka då man släpper gasen lite och går väl då som den ska (tror jag, känns som det) när man väl fått upp farten och håller jämn gas så går det väldigt bra men svarar inte på gasen när man sedan gasar på (tex i en backe). men då jag riktigt varvar ur den, typ 70 på 2:an och uppåt, då vaknar den till liv och går kanon bra, sen när jag lägger i 3:an så börjar den gå lika dåligt fram till kanske 110-115 km/h sen går den som den ska upp till 150 (på 3:an) men och på 4:an så går den nog också som den ska i dom farterna men lägger jag då i 5:an så tappar den orken direkt och börjar om att gå dåligt.
det jag gjort är att byta fördelar lock och rotor, dom gamla var sönderbrända, men blev ingen skillnad med det, kanske går lite jämnare och finare på tomgång. har även tagit lös stiften efter att ha sotat ur den ordentligt och tycker dom ser fina ut, vita och lite åt det oboybruna hållet. på bess för 2 mån sedan så låg co:n bra, 05 (får vara 3,5). jag själv får för mig att den ändå går lite snålt, men finns det någon justering på förgasaren?
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor