av Kölis » 2013-12-29, 17.08.46
Kan bara hålla med Jörgen. Har du samma behållare för bromsvätskan så håll dej till en riktig rekommenderad bromsvätska, det är inte en bromsolja utan det är en bromsalkohol, en vätska baserad på alkohol och därför en den blandbar med kondensen som blir av varmt och kallt, vatten.
Bromsarna på en veteranbil som står still mår kanske bättre av en siliconvätska som inte suger åt sig syret i luften som innehåller väte. Men å andra sidan så står skiten och torkar fast istället varvid packningarna går sönder när man använder bromsen eller kopplingen. Jag har prövat siliconvätskan en gång i en racingbil, det var den tävlingen jag inte kom till start efter tidsträningen då hela bromssystemet hade emulgerat, siliconvätskan blev till spagetti i bromsrören pga värmen men hade poäng ändå..
Det fungerar nog i ett kopplingsystem som inte blir så varmt men varför chansa? Byt bromsvätska istället och det räcker garanterat med att du gör det vart femte år på en vanlig gat eller sportbil som du inte åker banracing med. Köp en högkvalitiv bromsvätska som tex Motul DOT5.1 för 109:- halvflaskan.
Kom ihåg och lär dej nu att ett högt DOT tal inte har att göra med bromsvätskans kokpunkt. Det handlar om medeltalet mellan kok och pryspunkt. En 3 vätska kan många gånger vara stabilare än en 4 vätska. Den bromsvätskan jag använder till alla mina bilar och motorcyklar samt alla kundfordon är sedan några år tillbaka Motul DOT5,1. Det är den som är den bästa helt enkelf, dessutom billig med tanke på hur länge den är användbar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.