osla skrev:vet inte hur tungt kolvarna ska gå på dom där, men brukar räcka med att nypa ihop med en polygrip om det är som det ska. du kanske också skulle byta bromsslangarna, är ju ändå ganska liten kostnad och kan vara bra med fräsha slangar, och även byta bromsvätska som ska göras då och då men ingen gör det
emperor66 skrev:Tänkte bara att man nyttjar ju vakuumet till att få förhöjd kraft via bromsservot då man trampar på bromsen. Skulle det kunna vara så att man nyttjar vakuumet även för den reverserande rörelsen då man släpper trycket på bromspedalen?
Om vakuumet är svagt skulle väl det medföra ett mindre tillbakasug i ledningarna, vilket krävs för att bromsklossarna ska backa lite. Så tänkte jag!
emperor66 skrev:Nya slangar samt ny bromsvätska är åtgärdat.
Men jag tror problemet löste sig genom att jag plockade ur kolvar från ok och smorde upp så det löpte lättare.
Var på Hedin (återförsäljare Mercedes) frågade delar men inget fanns hemma kunde väl kanske få till nästa dag men man kan ju inte vänta. repsats 220kr nytt ok 5000kr.
AD bildelar repsats 176kr samt 1099kr + 300 i pant för utbytesok. också nästa dag.
Men nöjde mej med slangar ok bromsvätska samt uppsmörjning av kolvar.
Tackar för alla svar!
frankbuick skrev:Hej. Finns "nya" ok att köpa på ebay.de för under 1000lappen inkl frakt. Hade problem på syrrans 203a att bromsen vänster fram låg på. Tänkte byta slang men då gick luftnippeln av på oket så blev att beställa nytt ok. Men hon behövde ju bilen att köra med så sprutade in bromsvätska innanför damasken vid bromskolven och då gick kolven så lätt igen så. Inte luggit på nåt efter det så "nya" oket ligger oanvänt än 2 månader senare. Kan tillägga att jag hämtade den bilen i tyskland -05 är uttagen dec-01. och aldrig varit bytt bromsvätska på den
Här är en länk till där ja köpte oket.
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-vorn ... 2872wt_800
sl500 skrev:frankbuick skrev:Hej. Finns "nya" ok att köpa på ebay.de för under 1000lappen inkl frakt. Hade problem på syrrans 203a att bromsen vänster fram låg på. Tänkte byta slang men då gick luftnippeln av på oket så blev att beställa nytt ok. Men hon behövde ju bilen att köra med så sprutade in bromsvätska innanför damasken vid bromskolven och då gick kolven så lätt igen så. Inte luggit på nåt efter det så "nya" oket ligger oanvänt än 2 månader senare. Kan tillägga att jag hämtade den bilen i tyskland -05 är uttagen dec-01. och aldrig varit bytt bromsvätska på den
Här är en länk till där ja köpte oket.
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-vorn ... 2872wt_800
märkligt att de inte bytt bromsvätskan under de åren i tyskland
för det är de väldigt noga med, har du inte serviceboken där
finns en speciell sida där det ska fyllas i att den är bytt
bremsflussighet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster