Anliggande bromsar.

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav emperor66 » 2013-11-20, 05.07.18

Hej!
Har kört min S203 c180 -04 i två år. 11.300mil
När jag köpte bilen(2011, 8.800mil) låg bromsarna på fram, plockade isär och smorde upp glidpinnar osv...
Har till och från haft en känsla av att bromsarna fortfarande legat på trots uppsmörjning.
Förra veckan tändes sig varningslampa för utslitna belägg.
Köpte nya skivor, belägg samt monteringsatser runt om.
Bromsarna fram ligger fortfarande på, särskilt vänster fram, när jag släppte ut bromsvätska då de nya beläggens tjocklek krävde detta såg jag små svarta prickar i vätskan.
Kan det vara någon tätningsring som gett sig i huvudcylindern som gör att kolvarna inte sugs tillbaka på rätt sätt då man släpper bromsen?
Eller är det bromslangar som behöver bytas? (Hört att de kan fungera som backventiler om det blir för mycket goja i dom.)
Har ännu inte haft ur kolvarna i oken för uppsmörjning, men pressat ihop med tving och tyckt de rört sig utan problem. Eller har någon ett tips om vad det kan vara? Finns det något vanligt för modellen?
MVH något förbryllad Mercaägare
emperor66
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-04-28, 11.14.50

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-11-20, 08.43.52

Låter troligt att det är problem med bromsslangen.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav osla » 2013-11-20, 14.25.52

vet inte hur tungt kolvarna ska gå på dom där, men brukar räcka med att nypa ihop med en polygrip om det är som det ska. du kanske också skulle byta bromsslangarna, är ju ändå ganska liten kostnad och kan vara bra med fräsha slangar, och även byta bromsvätska som ska göras då och då men ingen gör det
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-11-20, 15.58.24

osla skrev:vet inte hur tungt kolvarna ska gå på dom där, men brukar räcka med att nypa ihop med en polygrip om det är som det ska. du kanske också skulle byta bromsslangarna, är ju ändå ganska liten kostnad och kan vara bra med fräsha slangar, och även byta bromsvätska som ska göras då och då men ingen gör det


Jo, någon bytar,,,,,,,, Jag bytar bromsvätska och mäter även fukthalten på den gamla vätskan. Därigenom har jag genom åren skaffat mig mycket information om tidpunkten för byte.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav emperor66 » 2013-11-20, 23.20.39

Tackar för svar!
Tror jag provar med att byta slangar och vätska till att börja med.
Pratade med en bromsspecialist idag som sa att det är inte ovanligt med utfällningar i bromsvätskan om den inte byts. Bör bytas vartannat år.
Ser att många reservdelssäljare säljer en Vacuumpump för bromssystem för denna modell.
Vad händer om den börjar tappa suget, kan den påverka bromssystemet så att bromsar ligger på?
Har tyckt att det slamrat lite extra mycket i motorrummet på sistone....
emperor66
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-04-28, 11.14.50

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav osla » 2013-11-21, 00.07.08

vakumpumpen är väl till bromsservon och har inget med anliggande bromsar att göra
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav emperor66 » 2013-11-21, 02.07.13

Tänkte bara att man nyttjar ju vakuumet till att få förhöjd kraft via bromsservot då man trampar på bromsen. Skulle det kunna vara så att man nyttjar vakuumet även för den reverserande rörelsen då man släpper trycket på bromspedalen?
Om vakuumet är svagt skulle väl det medföra ett mindre tillbakasug i ledningarna, vilket krävs för att bromsklossarna ska backa lite. Så tänkte jag! :?
emperor66
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-04-28, 11.14.50

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav Marie » 2013-11-21, 03.18.11

emperor66 skrev:Tänkte bara att man nyttjar ju vakuumet till att få förhöjd kraft via bromsservot då man trampar på bromsen. Skulle det kunna vara så att man nyttjar vakuumet även för den reverserande rörelsen då man släpper trycket på bromspedalen?
Om vakuumet är svagt skulle väl det medföra ett mindre tillbakasug i ledningarna, vilket krävs för att bromsklossarna ska backa lite. Så tänkte jag! :?


Du tänker nog en aning fel.
Man "suger" inte tillbaka kolvarna i bromsoken med huvudcylindern, det som får kolvarna att gå tillbaka är att gummitätningarna viker sig en aning när kolven pressas ut, och när trycket bakom kolven lättar (eftersom man släpper på bromspedalen), så rätar gummitätningarna upp sig igen, och drar kolven tillbaka en aning.
Hade det varit som du beskriver, hade man aldrig kunnat "pumpa" ut kolvarna i ett bromsok, utan de hade bara åkt fram och tillbaka.
Det är alltså inte bara läckande bromsok som kan vara i behov av en renovering. Anliggande broms kan också ibland bero på att gummitätningarna åldrats och hårdnat, och alltså inte längre returnerar kolven tillräckligt. Byter man då tätningar och rengör ok och kolvar så blir bromsarna åter "som nya".

Därmed inte sagt annat än att åldrande slangar och "skit" i bromsvätskan också är mycket vanliga orsaker till att bromsar inte släpper som de skall. Jag för min del byter bromsvätska varje vår innan jag åker till Alperna, både i bilen och motorcykeln. Bromsvätska tar med tiden åt sig vatten ur luften, och då dels sjunker bromsvätskans kokpunkt, den kokar alltså lättare, och jag kan lova att du INTE vill uppleva att tappa bromsförmågan pga kokande bromsvätska, i synnerhet inte i på en alpväg med hårnålskurvor och hundratals meter djupt "dike".
dels så orsakar vattnet i bromsvätskan korrosion (rost) inuti bromsledningar, bromsok, huvudbromscylinder - och värst av allt - i ABS-enheten, och DEN är alldeles för dyr för att man skall misshandla den.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav emperor66 » 2013-11-21, 08.07.02

Tackar för inlägget Marie!
Det verkar vara en mer trolig lösning att plocka isär och rengöra kolvar och sätta nya friska gummitätningar!
Huvudcylindern ska väl fungera som en cykelpump antar jag, ger bara tryck.
Kört genom Brennerpasset en gång, storslagna vyer, körde väl inte så mycket serpentinvägar där men det har jag gjort i Norge däremot. Trollstigen med en Ford Transit, en utmaning för bilens bromsar.:)
emperor66
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-04-28, 11.14.50

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav emperor66 » 2013-11-22, 07.32.55

Nya slangar samt ny bromsvätska är åtgärdat.
Men jag tror problemet löste sig genom att jag plockade ur kolvar från ok och smorde upp så det löpte lättare.
Var på Hedin (återförsäljare Mercedes) frågade delar men inget fanns hemma kunde väl kanske få till nästa dag men man kan ju inte vänta. repsats 220kr nytt ok 5000kr.
AD bildelar repsats 176kr samt 1099kr + 300 i pant för utbytesok. också nästa dag.
Men nöjde mej med slangar ok bromsvätska samt uppsmörjning av kolvar.
Tackar för alla svar!
emperor66
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-04-28, 11.14.50

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-11-22, 19.10.56

emperor66 skrev:Nya slangar samt ny bromsvätska är åtgärdat.
Men jag tror problemet löste sig genom att jag plockade ur kolvar från ok och smorde upp så det löpte lättare.
Var på Hedin (återförsäljare Mercedes) frågade delar men inget fanns hemma kunde väl kanske få till nästa dag men man kan ju inte vänta. repsats 220kr nytt ok 5000kr.
AD bildelar repsats 176kr samt 1099kr + 300 i pant för utbytesok. också nästa dag.
Men nöjde mej med slangar ok bromsvätska samt uppsmörjning av kolvar.
Tackar för alla svar!

Köp en renoveringssats och ha på hyllan till nästa gång.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav frankbuick » 2014-02-20, 20.38.23

Hej. Finns "nya" ok att köpa på ebay.de för under 1000lappen inkl frakt. Hade problem på syrrans 203a att bromsen vänster fram låg på. Tänkte byta slang men då gick luftnippeln av på oket så blev att beställa nytt ok. Men hon behövde ju bilen att köra med så sprutade in bromsvätska innanför damasken vid bromskolven och då gick kolven så lätt igen så. Inte luggit på nåt efter det så "nya" oket ligger oanvänt än 2 månader senare. Kan tillägga att jag hämtade den bilen i tyskland -05 är uttagen dec-01. och aldrig varit bytt bromsvätska på den :oops:


Här är en länk till där ja köpte oket.
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-vorn ... 2872wt_800
frankbuick
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-02-20, 20.32.18

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav W115_220D » 2014-03-02, 16.25.13

Avdragna luftnipplar borrar man enkelt ur och rensar gängan med en gängtapp. Man får inte borra för långt bara får då blir det skit.
Men luftnipplarna är ju inte gängade den sista biten längst in så när man borrat tillräckligt långt brukar den sista biten trilla ut.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-03-02, 22.34.13

frankbuick skrev:Hej. Finns "nya" ok att köpa på ebay.de för under 1000lappen inkl frakt. Hade problem på syrrans 203a att bromsen vänster fram låg på. Tänkte byta slang men då gick luftnippeln av på oket så blev att beställa nytt ok. Men hon behövde ju bilen att köra med så sprutade in bromsvätska innanför damasken vid bromskolven och då gick kolven så lätt igen så. Inte luggit på nåt efter det så "nya" oket ligger oanvänt än 2 månader senare. Kan tillägga att jag hämtade den bilen i tyskland -05 är uttagen dec-01. och aldrig varit bytt bromsvätska på den :oops:


Här är en länk till där ja köpte oket.
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-vorn ... 2872wt_800


märkligt att de inte bytt bromsvätskan under de åren i tyskland
för det är de väldigt noga med, har du inte serviceboken där
finns en speciell sida där det ska fyllas i att den är bytt
bremsflussighet.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Anliggande bromsar.

UNREAD_POSTav frankbuick » 2014-03-06, 21.02.25

sl500 skrev:
frankbuick skrev:Hej. Finns "nya" ok att köpa på ebay.de för under 1000lappen inkl frakt. Hade problem på syrrans 203a att bromsen vänster fram låg på. Tänkte byta slang men då gick luftnippeln av på oket så blev att beställa nytt ok. Men hon behövde ju bilen att köra med så sprutade in bromsvätska innanför damasken vid bromskolven och då gick kolven så lätt igen så. Inte luggit på nåt efter det så "nya" oket ligger oanvänt än 2 månader senare. Kan tillägga att jag hämtade den bilen i tyskland -05 är uttagen dec-01. och aldrig varit bytt bromsvätska på den :oops:


Här är en länk till där ja köpte oket.
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-vorn ... 2872wt_800


märkligt att de inte bytt bromsvätskan under de åren i tyskland

för det är de väldigt noga med, har du inte serviceboken där
finns en speciell sida där det ska fyllas i att den är bytt
bremsflussighet.


mycket möjligt det är bytt 1 gång i tyskland. Men trots det minst 9 år sen alltså.
frankbuick
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-02-20, 20.32.18

Nästa

Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron