Har du inte elektrisk "kick-down"-kontakt i "stoppklossen" under gaspedalen?
Det hade jag i W123, W126 och har det i W140.
Det är i det fallet inte wiren som ger "kick-down" kommandot. Justera wiren enligt WIS och leta felet i elkretsarna. Just kontakten i "stoppklossen" har jag varit med om att mått dåligt pga snö/saltslask man haft med sig på skorna = oxid och skit...
osla skrev:antagligen inte samma eftersom det är vacum pump på om603:an. du kan alltså inte styra den elektriskt
Marie skrev:En sån där fördärvad bil?
Nej, då vet ju varken fan eller hans moster hur idioten som förstörde bilen kopplade det....osla skrev:antagligen inte samma eftersom det är vacum pump på om603:an. du kan alltså inte styra den elektriskt
Min W123.132 1986 var ju en fabriksbyggd diesel med OM617 och på den var det elektrisk styrning av kickdownen
osla skrev:ja det kanske går, men då måste man ju antagligen ha vacumventiler som är elektriska. nu vet jag inte hur en tomat låda fungerar mer exakt, men den ska väl dra av gasen när den ska växla, och då på något sätt (med vacum) göra det på pumpen?
Marie skrev:osla skrev:ja det kanske går, men då måste man ju antagligen ha vacumventiler som är elektriska. nu vet jag inte hur en tomat låda fungerar mer exakt, men den ska väl dra av gasen när den ska växla, och då på något sätt (med vacum) göra det på pumpen?
Nej, de här gamla hedenhös-tomatlådorna ger inga gasavdrag vid växling. De bankar i nästa växel och den hydrauliska momentomvandlaren tar hand om utjämningen. Vajern från gaslänkaget bestämmer växlingspunkterna, dvs att växlingen skall ske vid högre hastighet vid större gaspådrag (och på en bensinare används en vacuumsignal för att modulera hur hårt växlingarna skall göras)
osla skrev:Marie skrev:osla skrev:ja det kanske går, men då måste man ju antagligen ha vacumventiler som är elektriska. nu vet jag inte hur en tomat låda fungerar mer exakt, men den ska väl dra av gasen när den ska växla, och då på något sätt (med vacum) göra det på pumpen?
Nej, de här gamla hedenhös-tomatlådorna ger inga gasavdrag vid växling. De bankar i nästa växel och den hydrauliska momentomvandlaren tar hand om utjämningen. Vajern från gaslänkaget bestämmer växlingspunkterna, dvs att växlingen skall ske vid högre hastighet vid större gaspådrag (och på en bensinare används en vacuumsignal för att modulera hur hårt växlingarna skall göras)
åfan, tacka fan för att lådorna rasar ofta då. om än momentomvandlaren klarar av mycket slir men det blir ju onödigt mycket. nä tacka vet ja manuell, där är alltid växlingarna på rätt ställe och fungerar alltid
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst