300td kickdown - växlingsfel hjälp

W 124 E-Klass 1986-1995

300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav oskarpasehke » 2014-02-09, 17.51.45

Hej har en w124 300td från 92 som kickdownen inte funka på , spände då vajern lite mera och då började den komma igång men funkar ändå bar 5 gånger av 10 och ibland kan fördröjningen vara typ 5s och man måste släppa upp gasen när den sak växla om man kör som folk. Vad kan det vara för fel ? Oljan i lådan är röd och fin och luktar inge bränt .
oskarpasehke
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-01-25, 18.50.04

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-02-09, 18.50.47

Jag skulle börja med att kolla om virens hölje sitter fast ordenligt i bägge ändar. Även kolla så att viren inte håller på att gå sönder så att några kardeler har gått av så att viren flexar. Har svårt att tro att det är fel i automatlådan.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-02-09, 19.42.27

kollat oxiderade säkringar, finns ett relä till kick down.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav oskarpasehke » 2014-02-11, 00.31.10

Tar jag lös vajern från höljet och testar dra i den känner man ett svagt motstånd , har justera enligt vis programet då händer det ingeting med kickdownen, men om jag justerar mera nästan max så börjar den som jag skrivit tidigare och växlingsfel börjar, har bytt relän och säkring och rengjort från oxid . Är klurig på att det är lådan jag.. mvh oskar
oskarpasehke
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-01-25, 18.50.04

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav Marie » 2014-02-11, 01.21.36

Har du inte elektrisk "kick-down"-kontakt i "stoppklossen" under gaspedalen?

Det hade jag i W123, W126 och har det i W140.

Det är i det fallet inte wiren som ger "kick-down" kommandot. Justera wiren enligt WIS och leta felet i elkretsarna. Just kontakten i "stoppklossen" har jag varit med om att mått dåligt pga snö/saltslask man haft med sig på skorna = oxid och skit...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav oskarpasehke » 2014-02-11, 10.58.19

Har du inte elektrisk "kick-down"-kontakt i "stoppklossen" under gaspedalen?

Det hade jag i W123, W126 och har det i W140.

Det är i det fallet inte wiren som ger "kick-down" kommandot. Justera wiren enligt WIS och leta felet i elkretsarna. Just kontakten i "stoppklossen" har jag varit med om att mått dåligt pga snö/saltslask man haft med sig på skorna = oxid och skit...


Har bytt knappen under pedalen samt kickdown relät från en bil där kickdownen funka.
oskarpasehke
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-01-25, 18.50.04

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav oskarpasehke » 2014-02-11, 11.10.23

Bilen är dieselconverterad från en 300 24v bensin till en 12v 300d tänkte om det finns olika lådor som styrs olika för på min bil satt det tre relän till kickdown/lådan och sedan gick det 4kablar till knappen under pedalen men om jag kollar på den som det sitter en 300d automat original i är det bara ett relä till ac och kickdown samt två kablar till knappen under pedalen.
oskarpasehke
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-01-25, 18.50.04

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav osla » 2014-02-11, 12.47.12

antagligen inte samma eftersom det är vacum pump på om603:an. du kan alltså inte styra den elektriskt
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav Marie » 2014-02-11, 12.55.22

En sån där fördärvad bil?
Nej, då vet ju varken fan eller hans moster hur idioten som förstörde bilen kopplade det....

osla skrev:antagligen inte samma eftersom det är vacum pump på om603:an. du kan alltså inte styra den elektriskt

Min W123.132 1986 var ju en fabriksbyggd diesel med OM617 och på den var det elektrisk styrning av kickdownen
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav osla » 2014-02-11, 18.18.09

Marie skrev:En sån där fördärvad bil?
Nej, då vet ju varken fan eller hans moster hur idioten som förstörde bilen kopplade det....

osla skrev:antagligen inte samma eftersom det är vacum pump på om603:an. du kan alltså inte styra den elektriskt

Min W123.132 1986 var ju en fabriksbyggd diesel med OM617 och på den var det elektrisk styrning av kickdownen


ja det kanske går, men då måste man ju antagligen ha vacumventiler som är elektriska. nu vet jag inte hur en tomat låda fungerar mer exakt, men den ska väl dra av gasen när den ska växla, och då på något sätt (med vacum) göra det på pumpen?
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav Marie » 2014-02-11, 20.46.26

osla skrev:ja det kanske går, men då måste man ju antagligen ha vacumventiler som är elektriska. nu vet jag inte hur en tomat låda fungerar mer exakt, men den ska väl dra av gasen när den ska växla, och då på något sätt (med vacum) göra det på pumpen?


Nej, de här gamla hedenhös-tomatlådorna ger inga gasavdrag vid växling. De bankar i nästa växel och den hydrauliska momentomvandlaren tar hand om utjämningen. Vajern från gaslänkaget bestämmer växlingspunkterna, dvs att växlingen skall ske vid högre hastighet vid större gaspådrag (och på en bensinare används en vacuumsignal för att modulera hur hårt växlingarna skall göras)
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-02-11, 21.23.15

angående problem med att växla om du inte släpper gasen så får du nog leva med det, inte stött på en enda w124 dieselautomat som inte behövt hjälpen om man tänker få växlingen vid vettiga varv. eller alltså, de växlar ju av sigsjälvt, men alldeles för sent.

lite slir mellan tvåan ochl trean brukar inte vara ovanligt det heller.
och de växlar betydligt senare när de är kalla/nyastartade....
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav osla » 2014-02-12, 00.45.05

Marie skrev:
osla skrev:ja det kanske går, men då måste man ju antagligen ha vacumventiler som är elektriska. nu vet jag inte hur en tomat låda fungerar mer exakt, men den ska väl dra av gasen när den ska växla, och då på något sätt (med vacum) göra det på pumpen?


Nej, de här gamla hedenhös-tomatlådorna ger inga gasavdrag vid växling. De bankar i nästa växel och den hydrauliska momentomvandlaren tar hand om utjämningen. Vajern från gaslänkaget bestämmer växlingspunkterna, dvs att växlingen skall ske vid högre hastighet vid större gaspådrag (och på en bensinare används en vacuumsignal för att modulera hur hårt växlingarna skall göras)


åfan, tacka fan för att lådorna rasar ofta då. om än momentomvandlaren klarar av mycket slir men det blir ju onödigt mycket. nä tacka vet ja manuell, där är alltid växlingarna på rätt ställe och fungerar alltid
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-02-12, 15.19.03

osla skrev:
Marie skrev:
osla skrev:ja det kanske går, men då måste man ju antagligen ha vacumventiler som är elektriska. nu vet jag inte hur en tomat låda fungerar mer exakt, men den ska väl dra av gasen när den ska växla, och då på något sätt (med vacum) göra det på pumpen?


Nej, de här gamla hedenhös-tomatlådorna ger inga gasavdrag vid växling. De bankar i nästa växel och den hydrauliska momentomvandlaren tar hand om utjämningen. Vajern från gaslänkaget bestämmer växlingspunkterna, dvs att växlingen skall ske vid högre hastighet vid större gaspådrag (och på en bensinare används en vacuumsignal för att modulera hur hårt växlingarna skall göras)


åfan, tacka fan för att lådorna rasar ofta då. om än momentomvandlaren klarar av mycket slir men det blir ju onödigt mycket. nä tacka vet ja manuell, där är alltid växlingarna på rätt ställe och fungerar alltid


tycker man vrider sönder de manuella lådorna med, både kopplingsskivor som inte bettar, och sen drev som dras sönder, tillskillnad från automaterna som verkar palla för precis hur mycket som helst ;)

nedå, att hjälpa de här gamla stackarna växla av sigsjälva känns ganska givet :)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: 300td kickdown - växlingsfel hjälp

UNREAD_POSTav osla » 2014-02-12, 18.26.41

beror ju på hur man kör, men visst börjar man kräma ur några 100 hk ur en 250/300D så håller dom inte länge, men kör man original så håller dom hur länge som helst.

hehe, köra automat men man måste hjälpa lådan växla, va är det då för ide att köra aut?
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Nästa

Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster