Ny medlem - Hur skaffar jag dörrlister och andra gummidelar?

W 116 S-Klass 1972-1980

Ny medlem - Hur skaffar jag dörrlister och andra gummidelar?

Inläggav SpaceAce » 2014-01-20, 15.16.37

Hej!

Jag heter Jens och är ny medlem i klubben och Mercedesvärlden generellt :) . Har nyligen inskaffat en guldfärgad 280 SE från 1977, som har stått länge och behöver en hel del kärlek. Mekaniskt är den i gott skick och går som en klocka efter den blivit servad och alla vätskor är bytta.

Lacken är dock inte så bra, rost är lagad av tidigare ägare, men utan efterföljande lackering. Detta står nu på tur och det blir en hellack som gäller. Nu är det så, att en del av gummilisterna till både dörrar och rutor inte mår så bra efter 36 år och jag undrar om det är något som går att få tag på nytt idag och var i så fall? När man nu offrar en ny lack, vore det ju synd att spräckt och fult gummi skall dra ner intrycket. Är det så enkelt att Mercedes fortfarande har dem på lager, eller produceras de på eftermarknaden - eller är de inte till att uppdriva?

Kolla in lite bilder på den här: http://www.garaget.org/?car=347309
Mercedes-Benz 280 SE- 1977. Guldmetallic. http://www.garaget.org/?car=347309
SpaceAce

Re: Ny medlem - Hur skaffar jag dörrlister och andra gummide

Inläggav swampmonkey » 2014-01-20, 16.14.32

SpaceAce skrev:Hej!

Jag heter Jens och är ny medlem i klubben och Mercedesvärlden generellt :) . Har nyligen inskaffat en guldfärgad 280 SE från 1977, som har stått länge och behöver en hel del kärlek. Mekaniskt är den i gott skick och går som en klocka efter den blivit servad och alla vätskor är bytta.

Lacken är dock inte så bra, rost är lagad av tidigare ägare, men utan efterföljande lackering. Detta står nu på tur och det blir en hellack som gäller. Nu är det så, att en del av gummilisterna till både dörrar och rutor inte mår så bra efter 36 år och jag undrar om det är något som går att få tag på nytt idag och var i så fall? När man nu offrar en ny lack, vore det ju synd att spräckt och fult gummi skall dra ner intrycket. Är det så enkelt att Mercedes fortfarande har dem på lager, eller produceras de på eftermarknaden - eller är de inte till att uppdriva?

köpte nya gummilister till en w115 från tyskland, och fönsterlister (original) till en w123 från USA...
dörrgummilisterna landade på drygt 1500:- ink frakt för alla fyra dörrar, och fönsterlisterna blev drygt 250:- styck inklusive frakt från USA, (jämfört med Hedin som ville ha 650:- styck)

blev tipsad av Sylwe om denna sida, och mina tre ordrar där har kommit direkt och utan knussel.
http://www.mbclassics.de/index.php?k=74&lang=eng
där har du dörrlisterna för en w116 iaf, betydligt billigare än att ta hem dem från någon svensk importör, det billigaste i sverige jag hittade ville ha samma pris för en, som jag fick fyra från tyskland för typ...
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav kalle59 » 2014-01-20, 17.49.37

Nu blev jag nyfiken eftersom jag behöver lister till min compakt, har du swampmonkey monterat dom du köpte och isf undrar jag om dom passade väl?
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

Inläggav SpaceAce » 2014-01-20, 17.58.35

swampmonkey: Tack så mycket för snabbt svar! Den sidan ser mycket vettig ut och med sådan prisskillnad är det inte mycket att fundera över :-)
Mercedes-Benz 280 SE- 1977. Guldmetallic. http://www.garaget.org/?car=347309
SpaceAce

Inläggav swampmonkey » 2014-01-20, 18.26.48

kalle59 skrev:Nu blev jag nyfiken eftersom jag behöver lister till min compakt, har du swampmonkey monterat dom du köpte och isf undrar jag om dom passade väl?

har monterat en av dem, (bilen hade alla utom 1 monterad redan)
fick tag på den sista NF vilket jag misstänker står för eftermarknad, kvar har de bara originalgrejerna, och de ska väl antagligen passa bättre (kostar dock de dubbla)

den vart lite tjorvig i början, och man får grisa en del med kontaktlim, men tyckte nog allt att jag fick till det bra, ibörjan var dörren dock sjukt "spänstig" men det släppte efter några dagar stängd, nu står den undanställd, men misstänker att det bara blir bättre med tiden....

meckigt att montera på w115 (finns typ en skruv som sitter skruvad nerifrån rutan upp där listen ska gå, men den är å andra sidan det svåraste, ihop med att få kanten frammåt att sitta bra (på bakdörrarna främst) den sitter ju med några slags plastclips som inte riktigt sammarbetade med min list (eftermarknads somsagt ifall det spelar roll.)

fungerar bra nu, och listen känns grymt bra, gedigen och tjock...
har även bytt bakluckelisten på en annan kompakt, eftermarknads där med köpt från en svensk-snubbe, och det fungerade fint där med... passformen var bra, även fast själva monterandet är en del teknik...

som Sylwe sa till mig, plocka på er lite andra delar samtidigt, typ krängningshämmar stag i stål, plastclips och småpryttlar tog jag med, frakten är såpass dyr, men delarna billiga.

(krängningshämmar stag i stål till w115 kostar drygt 250:- styck i sverige, w123ans i plast som passar w115 (och som dock ska hålla lika bra) ligger på drygt 120:-, och de i stål från tyskland tror jag landade på 110:-...
skitpotatis i pengar för en del, men ja...
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav kalle59 » 2014-01-20, 19.44.30

Ok tack för svaret.
Jag har hört ungefär detsamma vad gäller eftermarknadsgrejor men säkerligen är det ju skillnad även på dom, problemet är ju bara att om man måste gå en brottningsmatch med sina nya lister och dom sedan ändå inte passar ordentligt då är det ju liksom bortkastad besparing.
Den killen som jag hörde talas om hade köpt en listsats på e bay och när han efter mycket svett och svordomar väl fått dit dom så gick det knappt att stänga dörrarna.
Så vad gör man, köpa nos känns ju också nästan löjligt med tanke på priset.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

Inläggav swampmonkey » 2014-01-20, 20.46.38

kalle59 skrev:Ok tack för svaret.
Jag har hört ungefär detsamma vad gäller eftermarknadsgrejor men säkerligen är det ju skillnad även på dom, problemet är ju bara att om man måste gå en brottningsmatch med sina nya lister och dom sedan ändå inte passar ordentligt då är det ju liksom bortkastad besparing.
Den killen som jag hörde talas om hade köpt en listsats på e bay och när han efter mycket svett och svordomar väl fått dit dom så gick det knappt att stänga dörrarna.

nja, originalgrejerna 380Euro verkar ändå överkomligt med tanke på att folk velat ha 1100-1200:- för eftermarknadsskit/kitt till en dörr, hade helt klart kunnat överväga själv om jag inte redan hade..

either way, ja, det var en brottningsmatch för att stänga dörren, men den brottningsmatchen gav sig efter två dygn med stängd dörr och var sen ganska väldigt bra direkt... så tror inte nödvändigtvis att det är ett problem på riktigt (vad gäller mbclassics.de lister iaf.)
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav sl500 » 2014-01-22, 00.41.23

tyvär så har mb-Classic inget till w 116,

jag har en annan firma 225.- euro kompl. sats
eftermarknad, sen hittade jag en sats org.
275.- euro
sylwe
Användarvisningsbild
sl500

Inläggav sl500 » 2014-01-22, 00.58.26

swampmonkey skrev:
kalle59 skrev:Ok tack för svaret.

nja, originalgrejerna 380Euro verkar ändå överkomligt med tanke på att folk velat ha 1100-1200:- för eftermarknadsskit/kitt till en dörr, hade helt klart kunnat överväga själv om jag inte redan hade..

either way, ja, det var en brottningsmatch för att stänga dörren, men den brottningsmatchen gav sig efter två dygn med stängd dörr och var sen ganska väldigt bra direkt... så tror inte nödvändigtvis att det är ett problem på riktigt (vad gäller mbclassics.de lister iaf.)

ja som då speciellt Bernats Bil i sthlm ska ha runt 7-8000.- för en org,
sats till 4 dörrars bilar. så är mb-Classic billiga med 325.- + 20,00 euro i porto till w114
Användarvisningsbild
sl500

Inläggav mbhuset » 2014-01-22, 07.56.11

Lister till 116-modellen finns även hos oss, MB-HUSET, t ex http://www.mb-huset.com/index.php?page= ... t&Itemid=1

Sen om Ni vill ha eftermarknadskvalitet så kan vi ordna det också, säg t ex ett satspris på 3 200 kr.

Våra oriser inkl svensk momms f n, 25 %.

1 st 116 72 03 79, 1 st 116 720 04 78 ........

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset

Inläggav swampmonkey » 2014-01-22, 13.17.37

sl500 skrev:tyvär så har mb-Classic inget till w 116,

jag har en annan firma 225.- euro kompl. sats
eftermarknad, sen hittade jag en sats org.
275.- euro
sylwe

http://www.mbclassics.de/index.php?a=137&lang=eng
180euro för eftermarknads 360 för original.

tyckte jag hittade det, eller tänker jag fel?
dock hade du bättre priser på orginal/sämre priser på eftermarknads, men då kanske din hade bättre kvalitet på eftermarknadsgrejerna även fast mbclassic verkade grymma för mig.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Inläggav mbhuset » 2014-01-22, 15.39.40

Hej igen,

det många annonserar som original kan inte kallas original idag utan är oftast en något bättre aftermarknadsdel. Finns inga leverantörer idag som kan sälja origonaldelar idag till mycket bättre priser än Mercedes själva då de strypt tillgången för de andra handlarna. Skall man ha original så är det oftast endast Mercedes själva som kan (får) leverera, annars blir det eftermarknad. En del eftermarknads delar är dock mycket bra men original är de inte vad de flesta handlare dock skriver.
En del delar har kanske tillverkats i originalverktygen och kanske avviker i materialkvalitet, men brukar då vara med bortslipade originalnummer o s v.

Mercedes säljer originaldelar endast i mycket liten i mycket liten omfattning till handlare eller via bulvaner och då till sina egna priser med en blygsam rabatt så det är inte intressant för dessa handlare att sälja vidare.

Om du tittar i vår webbutik står det på alla produkter vilken tillverkare det är.

De dyrare listerna vi har är just sådana lister och de billigare är ofta en något lägre kvalitet, då kan det ha varit fel å gummit så listen svällt efter uttagning från verktyget.

Hälsningar

Mb-HUSET

Per
mbhuset

Inläggav sl500 » 2014-01-22, 22.33.15

så har vi dom tyska handlare som köpt upp restlager
från auktoriserade mercedesställen runt om i världen
som ligger på orginaldelar typ werner karach. m.fl.

jag köpte en hel del av en snubbe i Hamburg som for runt
å köpte restlager Thisen. när jag höll på som värst
med delar, som sagt var tidigt igång med det redan 1982
var det big buissnis. Ludwigshafen veterama mvc-ladenburg,
manheim veterama, kassel veterama, Bochum veterama
ja det var tider det.
Användarvisningsbild
sl500

Inläggav mbhuset » 2014-01-23, 08.02.09

Jo det är sant. Karasch, Niemöller och andra har en del originaldelar men inte i den omfattningen till de nyare bilarna., utan då har även de repro eller om det original så ligger de i nivå prismässigt med Mercedes.

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset

Återvänd till W 116 S-Klass