Växellådsolja

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Re: Växellådsolja

Inläggav Kölis » 2013-09-28, 16.50.41

En bra fråga! Du lär inte kunna få det svar du vill ha här. Gå till din lokala Mercedes Benz återförsäljare och köp oljan med rätt part nr så vet du att du får rätt olja. Personligen kollar jag bara på specen och slår sedan i motsvarande olja av fabrikat Motul.
Jag kommer inte att rekommendera någon annan olja än den som MB säljer!
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Växellådsolja

Inläggav Jörgen » 2013-09-28, 20.13.12

Kölis skrev:En bra fråga! Du lär inte kunna få det svar du vill ha här. Gå till din lokala Mercedes Benz återförsäljare och köp oljan med rätt part nr så vet du att du får rätt olja. Personligen kollar jag bara på specen och slår sedan i motsvarande olja av fabrikat Motul.
Jag kommer inte att rekommendera någon annan olja än den som MB säljer!


Hej Vänner
Det är som Kölis skriver ovan.
Jag har tidigare skickat en länk till MB Betriebsvorschriften och om ni öppnar denna länk och sedan öppnar 231.1 vill ni hitta en översikt över vilka specifikationer till vilka lådor, - från 236.1 till 236.81).
I annat fall: Fråga hos MB, det är det vi har dom till och betalar för :roll:
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Växellådsolja

Inläggav jonas » 2013-10-11, 19.27.33

Tack för svaret! Ja, på bevo 231.1 finns upplysningen att t.ex 236.6, 236.7 och 236.10 men inte t.ex. 236.14 är godkänd för 722.5 växellådan. Valde 236.10.

mvh
Jonas
jonas
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-07-31, 19.53.15

Re: Växellådsolja

Inläggav J B » 2013-10-12, 10.57.41

Hur är egentligen prisnivån på Mercedesbutikens oljor? För oss som inte känner Micke i Visby :mrgreen: Fågel fisk eller mittemellan? MVH/JB
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Växellådsolja

Inläggav jonas » 2013-10-12, 11.14.26

Nedanstående kostar 163 kr/liter.

MB 236.10 Flüssigkeitsgetriebeöl (ATF) A 001 989 21 03

En fråga till: när man fyller på angivna mängden olja (t.ex. 6.2 liter till 722.503) verkar risken överhängande att själva röret får olja på insidan så att mätstickan får olja på sig när man mäter ---vilket då skulle kunna göra mätning vid påfyllning svårare.

Har inte bytt tidigare, men läst om detta eventuella problem. Är det ett problem?

Finns det något bra knep för att undvika / komma förbi detta problem?

Man kan ju mäta noga att det blir ex.vis 6.2 liter men det tycker jag verkar osäkert.

mvh
Jonas
jonas
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-07-31, 19.53.15

Re: Växellådsolja

Inläggav Kölis » 2013-10-12, 20.18.53

Allt går att krångla till och ifrågasättas i oändlighet. Kanske bättre att tappa ur oljan och låta bilen stå, då kommer den inte att gå sönder.
En MB är en bil som många andra och behöver bara vanliga standard oljor precis som alla andra bilar. Att MB har valt att rekommendera sina spec nr på oljorna beror enbart på att att oljorna ska uppfylla deras satta krav på oljekvalitet. MB tillverkar inga oljor själva, inte däck heller. Men man har samarbete med olje och däcktillverkare och tar på det sättet fram de optimala samarbetarna och släpper därmed ut vad specen ska uppfylla. Biltema, Jula, Lidl är inte MBs samarbetspartner vad gäller oljor...
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Växellådsolja

Inläggav kalle59 » 2013-10-12, 20.42.21

Där tog du orden ur min mun Kölis, bra skrivet, precis så är det ju :P
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Växellådsolja

Inläggav Kölis » 2013-10-12, 21.02.44

Tack Kalle! Till Jonas: Om du inte har bytt olja i en automatlåda och att du idag har en som fungerar.. Lämna bort jobbet till någon som kan det och jobba över själv istället med det du arbetar med. Tid är pengar för alla och ett rätt slutresultat är väl det som alla vill ha?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Växellådsolja

Inläggav w111cp » 2013-10-13, 20.26.22

Kölis skrev:Tack Kalle! Till Jonas: Om du inte har bytt olja i en automatlåda och att du idag har en som fungerar.. Lämna bort jobbet till någon som kan det och jobba över själv istället med det du arbetar med. Tid är pengar för alla och ett rätt slutresultat är väl det som alla vill ha?



Hej

Med ditt resonemang blir väl detta forum överflödigt?

Det finns säkert många som inte är så duktiga på att meka med sina bilar men som ändå vill försöka och känna sig nöjda när det förhoppningsvis går bra.
Om man lämnar bort allting till verkstad så är ju halva nöjet med hobbybilen borta!

Mvh
w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Växellådsolja

Inläggav Kölis » 2013-10-13, 21.34.03

Om du ska ge dej in på något av det känsligaste och dyraste din bil har kan det bli jävligt dyrt och krångligt för dej, därav mitt råd att lämna bort det till någon som kan det.
Om du inte vet vad du ska ha för typ av olja, om du inte vet hur mycket olja du ska fylla, om du inte vet hur man fyller i den eller hur man kollar nivån så den är rätt, ska du då verkligen riskera 20-25.000 kronor som det kostar om du gör fel?

Jag nedvärderar dig inte alls, försöker bara ge dej ett tips som dessutom är rätt och gratis.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Växellådsolja

Inläggav sone » 2013-10-14, 21.38.26

w111cp skrev:
Kölis skrev:Tack Kalle! Till Jonas: Om du inte har bytt olja i en automatlåda och att du idag har en som fungerar.. Lämna bort jobbet till någon som kan det och jobba över själv istället med det du arbetar med. Tid är pengar för alla och ett rätt slutresultat är väl det som alla vill ha?



Hej

Med ditt resonemang blir väl detta forum överflödigt?

Det finns säkert många som inte är så duktiga på att meka med sina bilar men som ändå vill försöka och känna sig nöjda när det förhoppningsvis går bra.
Om man lämnar bort allting till verkstad så är ju halva nöjet med hobbybilen borta!

Mvh
w111cp


Hej W111cp
jag håller med dig, det är så många som har så bra kunskaper här på forumet om man frågar . jag har själv bytat växellådsolja på min SL för några år sedan ,jag hade inga kunskaper alls innan jag gjorde det ,läste mig till det här på forumet ,och nu har jag kört i sju år sedan bytet inga komplikationer, jag har gjort många andra reparationer också , som jag läst mig till på forumet
jag tycker detta är ett fantastiskt forum många vill hjälpa till med problem som uppkommer
har man en entusiastbil tillhör väl det att skruva själv
visst kan man lämna in den på verkstad, men vad kan dagens reparatörer om dessa gamla bilar
mvh Sone
Användarvisningsbild
sone
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2007-06-14, 20.34.31

Re: Växellådsolja

Inläggav w111cp » 2013-10-15, 15.06.06

Hej

Jag känner mig inte direkt träffad av Kölis inlägg då jag själv anser mig kunna meka med det mesta själv.

Men det finns andra på forumet som inte har den kunskapen, men som ändå gärna vill försöka meka själva.
Och visst är det betydligt roligare för de allra flesta med bilhobby att kunna göra mer eller mindre reparationer själva.

Jag för min del tycker nog att man skall uppmuntra till eget mekande, givetvis utan att åsidosätta säkerheten.

Mvh

w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Växellådsolja

Inläggav Kölis » 2013-10-15, 17.02.54

Jag försöker bara att förklara att det kanske behövs lite mer kunskaper än att kunna läsa på internet. Men det är tydligen inte alls populärt har jag förstått. Verkstäder och bilåtervinningar lever rätt bra på att bilägarens svåger hjälpte honom med tex automatlådan.
Mina tips är gratis och baserade på snart femtio års arbeten med bilar, även bilar av 2013 års modell.
Det gnälls ibland över att det är så dyrt att göra en diagnos hos MB verkstaden, någon som har en susning om vad diagnosverktygen kostar? MB Startester, Autocom, OTC Tech I, OTC Tech II, Trisco, Maxiscan, Hypertech, Tillquist, 0143 Reset tex. Jag har dom och jag vet vad dom kostar, man får en mycket fin MB i 300.000 kronorsklassen för dom. Det kommer dessutom nya datorer och uppprogrameringar hela tiden. Nu har det dessutom börjat ställas krav på ett utdrag ur brottsregistret för att få ett Certifikat för att få använda diagnoserna från EU då man kan gå in i stöldsystemet, vägmätaren mm med dom.
Gnäll aldrig över att MB verkstaden tar en tusenlapp gör en diagnos, var glad istället för att det fortfarande finns några få som har valt att jobba med det.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Växellådsolja

Inläggav jonas » 2013-10-15, 21.55.12

Till Kölis:

Hej, faktum är att mitt syfte med att byta oljan i denna 722.5 inte endast är att få det gjort så smidigt som möjligt utan att lära mig mer om dessa fascinerande fordon. Jag är ny när det gäller att läsa WIS och Etzolds bok (So wirt es gemacht) men tycker inte att det ser särskilt svårt ut att byta ATF.

Anledningen till att jag tidigare frågade om vilken olja man skulle använda var att det fanns två olika förslag från personer med förväntad kompetens, nämligen en MB-handlare i Tyskland som en bekant som är med i en tysk märkesklubb känner. Denna handlare påstod att det var 236.10 och 236.14 som är "freigegaben". Detta verkade konstigt tyckte jag och kom till slut fram till att 236.10 är tillåten men inte 236.14.

Att det är 6.2 liter ATF framgår i WIS så det behövde jag inte fråga.

Jag tolkar relativ avsaknad av texter på nätet om mätsvårigheter och detta forums uteblivna tekniska kommentarer som att det förmodligen inte är något stort problem med ev. olja på insidan av påfyllnings-"röret" (eller vad det heter på svenska) som skulle göra mätningen svårare.

Jo, visst, det är klart att jag uppskattar när du delar med dig av din tekniska kompetens. Självklart. Fast ännu hellre än att endast avråda får du gärna svara ja eller nej eller i vilken utsträckning ett visst problem existerar och under vilka betingelser, och ifall det gör det (för ett ev. annat framtida problem) dela med dig av något knep (om detta är tillämpligt på situationen så klart).

mvh
Jonas
jonas
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-07-31, 19.53.15

Föregående

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster