Kopplings grejor W110

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2013-08-15, 20.21.37

Vet inte hur ni lagar er Pytt i panna, men pedalstället är taget från en W110 ca 1967.
Det är samma pedalställ som på W111 då den fick innanliggande cylinder (1964?).
När jag demonterade, mörkt, utomhus, regnigt på en bilskrot nära Estrellafabriken,
kunde jag för 10 år sen inte avgöra att kopplingspedalen var utbytt.

Motiv för pedalställsbytet var att montera 2-kretssystem då det gamla bromsservot pga
läckande packning var obrukbart. Packningarna till den lilla hjälpcylindern gick inte
att hitta separat annat än i rep-sats för ohemula pengar.

Därför anskaffades pedalställ samt HBZ+servo från en W115.015, ursäkta avvikelsen,
försökte men lyckades då inte hitta 2-krets från W111. Sen fick jag skaffa tryckventiler,
flytta batterihyllan osv, så bortsett från HBZ och den felande pedalen är allt typ 111.

Så vi kan väl släppa det där med hopplock, hemslöjd osv, tack...

/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-08-15, 20.41.33

nivåskillnaden på pedalerna beror nog på att du tagit en bromsservo från
w115 då tryckstången kan vara längre än på en liknande bromsservo från en w111
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2013-08-15, 21.09.39

Nej, nej, nej, då skulle det inte fungera ihop med bromsljuskontakten.
Bromspedalen har korrekt rörelselängd innan den tar i golvet, ca 15 cm
Det är kopplingspedalen som har för liten rörelsemån innan den tar i golvet.
Det är bara ca 8 cm innan den tar i golvet, det ska vara ca 16 cm.
Golvet är ju egentligen torpedväggen...
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-08-15, 21.56.18

Ok, då glömmer vi det hela och jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mej på ett sätt som sårade dej, hemslöjd. Du får säkert till det hela med kopplingen.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2013-08-15, 22.41.27

Tack, ingen fara. Du lämnar uppskattade och kunniga tekniska kommentarer.
/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2013-08-20, 22.46.27

Pedalen modifierad enligt "tårtbitsmodellen", se ovan, dvs ett triangelformat utsnitt
till ca 90% av pedalarmen, därefter kröktes den bakåt så att pedalerna ligger på samma nivå.
Hade inte svetsen hemma utan förstärkte på annat sätt, inte vackert, men det är endast
tänkt för en kortare tid, visar ingen bild, då blir det så många kommentarer.

Men nu blev det annat ljud i skällan, kopplingscylindern fick normal slaglängd dryga
30 mm, så nu frikopplar det ordentligt. Mjuka fina växlingsrörelser och inget skrap vid
iläggning av backen, inget behov av dubbeltramp vid nedväxling.

Nästan som en ny bil, mycket stadigare pga styrstagsändsbytet också.
Tack för rådet om pedal mm.

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Föregående

Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster