Kopplings grejor W110

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Kopplings grejor W110

Inläggav 230.6-75 » 2013-04-08, 16.54.28

Har köpt en 190:a -64, enda smolket i bägaren är att förra ägaren demonterat kopplings och slavcylindern till kopplingen. Efter mycket plockande och tittande i min verkstadshandbok tror jag att det felar grejor? Sedan ser inte prylarna allt för kul ut...

En stilla fråga är om någon har kopplingscylinder och slavcylinder liggandes och kan tänka sig sälja?
Ev. renoveringsgrejor?

MVH/Sölve
230.6-75
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2009-05-07, 15.11.22

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav mbhuset » 2013-04-11, 06.32.38

Allt i kopplingsdelar finns hos mb-huset.com

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Lofqvist » 2013-07-28, 15.18.26

Har också brist på delar till kopplingen. Har iofs en W111 men kopplingen är från en W110
men kopplingsslangen är trasig, vet inte reservdelsnumret, tog inte ch-nummer på donatorn.
Den ska vara hane M12 och hona M14, ca 25 cm lång.
Kan MB-huset eller nån annan hjälpa till med antingen slang eller reservdelsnummer?
Har en besiktningstid senast sista juli, så det är lätt panik nu.....
Senast redigerad av Lofqvist 2013-07-28, 15.48.18, redigerad totalt 1 gång.
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav kalle59 » 2013-07-28, 15.33.42

Kolla med Mercedes eller någon bildelsförsäljare, jag köpte till min 220 på meca men MB huset har garanterat
Med vänlig hälsning
Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Kölis » 2013-07-28, 15.57.28

Skulle du gå bet så gör MB Hydraulic i Stockholm en åt det om du har ändarna bara. De har återförsäljare/tillverkare över hela Sverige. JH Teknik i Floby kan kckså tillverka en åt dej. Du kommer visserligen att få en slang av teflon med spunnen rostfri metall ovanpå. Ok, inte orginal kanske med dra på en krympslang utanpå och värm så kommer ögat inte se någon skillnad.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav sl500 » 2013-07-28, 16.25.47

finns hos mercedes ring 0498-38390 magnus
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav sl500 » 2013-07-28, 16.27.01

Lofqvist skrev:Har också brist på delar till kopplingen. Har iofs en W111 men kopplingen är från en W110
men kopplingsslangen är trasig, vet inte reservdelsnumret, tog inte ch-nummer på donatorn.
Den ska vara hane M12 och hona M14, ca 25 cm lång.
Kan MB-huset eller nån annan hjälpa till med antingen slang eller reservdelsnummer?
Har en besiktningstid senast sista juli, så det är lätt panik nu.....


ingen framförhållning, inte bra i sista minuten.
jag brukar köpa på mig dylika slitdelar så har man till hands ifall om.
ibland byter jag i förebyggande syfte då jag använder min sl flitigt för mig
går teknik underhåll före finisch.
inga stora pengar att ligga ute med.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Lofqvist » 2013-07-28, 20.05.03

sl500 skrev:
ingen framförhållning, inte bra i sista minuten.
jag brukar köpa på mig dylika slitdelar så har man till hands ifall om.
ibland byter jag i förebyggande syfte då jag använder min sl flitigt för mig
går teknik underhåll före finisch.
inga stora pengar att ligga ute med.


Ja ja ja, tack för den kängan ;-)

Slangen är inte av eller så, men är rätt skröplig med utbuktningar etc.
Det började med att pedalen fastnade i botten, givarcylindern var rätt igenbeckad så den
och slaven rengjordes o honades lite, tänkte då byta slangen. Snabb service på M-B här i staden,
(beställde på fredag kl 15 och fanns på plats måndag kl 13) men de går på chassinummer, tror inte
de har uppgifter på gängor hit eller dit. Har Magnus i Visby bättre koll tror du? Ringer på måndag.

Det blir f.ö lite förvirrat då bilregistret tar bort första ettan så istället för 111012 så blir det
110121 sen stämmer inget....

Nu är gamla slangen återmonterad och det fungerar hjälpligt så besiktningen ska nog gå
bra av den anledningen. Kopplingen har aldrig funkat bra då pedalvägen är för kort, 7-8 cm,
när den ska vara nånting 15 cm. Slaglängden i cylindrarna blir för korta så den frikopplas nätt
och jämt, får klura lite på det.....

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav sl500 » 2013-07-28, 21.21.07

Lofqvist skrev:
sl500 skrev:
ingen framförhållning, inte bra i sista minuten.
jag brukar köpa på mig dylika slitdelar så har man till hands ifall om.
ibland byter jag i förebyggande syfte då jag använder min sl flitigt för mig
går teknik underhåll före finisch.
inga stora pengar att ligga ute med.


Ja ja ja, tack för den kängan ;-)

Slangen är inte av eller så, men är rätt skröplig med utbuktningar etc.
Det började med att pedalen fastnade i botten, givarcylindern var rätt igenbeckad så den
och slaven rengjordes o honades lite, tänkte då byta slangen. Snabb service på M-B här i staden,
(beställde på fredag kl 15 och fanns på plats måndag kl 13) men de går på chassinummer, tror inte
de har uppgifter på gängor hit eller dit. Har Magnus i Visby bättre koll tror du? Ringer på måndag.

Det blir f.ö lite förvirrat då bilregistret tar bort första ettan så istället för 111012 så blir det
110121 sen stämmer inget....

Nu är gamla slangen återmonterad och det fungerar hjälpligt så besiktningen ska nog gå
bra av den anledningen. Kopplingen har aldrig funkat bra då pedalvägen är för kort, 7-8 cm,
när den ska vara nånting 15 cm. Slaglängden i cylindrarna blir för korta så den frikopplas nätt
och jämt, får klura lite på det.....

Hälsn
Åke



är det ombyggt det också. går väl att schystera

mb clssik.

http://www.mbclassics.de/index.php?a=2130
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Lofqvist » 2013-07-29, 14.05.06

sl500 skrev:är det ombyggt det också. går väl att schystera

mb clssik.
http://www.mbclassics.de/index.php?a=2130


Ja ja ja, Sülwe, det vet du ju, det är ombyggt till 2-kretsbromsar med pedalställ och kopplings-
cylinder från W110, 200 ca 1967 och rör genom golvet + slang från en 190:a.
Det är den slangen M14/M12 som jag letat efter, verkar som att Per på MB-huset kan ordna.

Men problemet är fortfarande kort slaglängd på kopplingsarmen, ca 15 mm (ska vara minst 21 mm),
från slavcylindern, bilen frikopplar dåligt. Slavcylindern är original 20,64 mm. Original givarcylinder
av 3:e utförande är 23,81 mm och slag 34 mm, då fungerade frikopplingen ordentligt. Det är iofs
dubbelt så mycket vätska än slavcylinderns slag, men det jämnas väl ut nånstans?

Den "nya" innanliggande givarcylindern är 19,05 mm och ska ha slaglängd 34 mm, men pga den
korta pedalvägen är det bara ca 20 mm. Pedalen ska röra sig ca 16 cm, men jag mäter
knappa 8 cm ner till golvet.

Det skulle krävas grövre givarcylinder eller klenare slav för att få längre slaglängd.
Men jag har inte hittat nåt på EPC eller hos reservdelsfirmorna som visar på det, vet nån härute?
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Lofqvist » 2013-08-05, 18.50.32

Här är bild på pedalerna, texten ovan blir kanske lite tydligare.....?

Bild

Syns inte så tydligt, men pedalvägen för kopplingen är ca 7 cm, det ska väl vara
det dubbla. Har letat i EPC efter "annat utförande", men kan bara hitta två varianter,
utanpåliggande eller innanliggande kopplingscylinder, mycket märkligt. Kan de pedaler jag
tog från en sen W110 i själva verket ha varit bytta från nåt nyare??

Nån som vet?

//Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Kölis » 2013-08-05, 22.09.47

Ser rätt märkligt ut.. Gårcdet inte att ändra utväxlingen lite granna genom att göra en ny infästningspunkt i pedalens fästpunkt för huvudcylindern? Det där felet hade vi på TVR 350 kommer jag ihåg när vi gjorde garantireparationer på dom på åttiotalet.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Lofqvist » 2013-08-05, 22.22.59

Jajamänsan, jag har tänkt lite grann i de termerna, alternativt att "knäcka" pedalarmen lite.
Såga ur en skåra o svetsa ihop, vill helst inte demontera pedalstället, ett s*****s jobb,
man är varken ung eller vig numer....
Ska man göra nytt hål för infästning av tryckstången måste pedalf*n tas bort, vill slippa det.
/åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Kölis » 2013-08-05, 22.50.47

Nej, man blir ju inte yngre, bara snyggare...
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

Inläggav Lofqvist » 2013-08-05, 23.13.56

Jo, och i sina bästa år... Men grundproblemet finns där, det är en markant nivåskillnad mellan broms
och koppling och jag kan inte hitta nåt som förklarar skillnaden.
Känns motigt, men snart återstår bara att återmontera 1-krets med det gamla pedalstället.
Men det känns som ett bakåtsteg och sen saknas en tätning i servot som jag inte lyckat hitta,
till en styrkolv... Det "känns" även lite bättre med 2-krets.

/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Nästa

Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst