Kopplings grejor W110

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2013-08-10, 01.20.42

Skulle uppskatta om nån W110-ägare av lite senare årsmodell (inte ägaren då, men väl bilen),
kan bekräfta att nivåskillnaden mellan koppling- broms är "normal", eller om jag har nåt
konstigt pedalställ. Likaså om det på nåt håll föreligger koll på diametrarna, jag kan ha missat nåt.

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-08-12, 14.08.59

Lofqvist skrev:Här är bild på pedalerna, texten ovan blir kanske lite tydligare.....?

Bild

Syns inte så tydligt, men pedalvägen för kopplingen är ca 7 cm, det ska väl vara
det dubbla. Har letat i EPC efter "annat utförande", men kan bara hitta två varianter,
utanpåliggande eller innanliggande kopplingscylinder, mycket märkligt. Kan de pedaler jag
tog från en sen W110 i själva verket ha varit bytta från nåt nyare??

Nån som vet?

//Åke

Ser som sagt knepigt ut.
I min 190D-63 jag hade satt broms och kopplingspedal i samma höjd och hade samma möjliga slaglängd till golvet.
Kopplingspedalen hade även en hjälpfjäder som hjälpte till att trycka ner pedalen när man kommit över ett visst läge.
Det upptäckte jag först när vätskan läckt ut och trampade ner pedalen som slog i golvet och sedan stannade kvar där.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-08-12, 17.40.43

Kan du ta bort pappskivan och ta en bild lite uppåt så man ser infästningentill huvudcylindern?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-08-12, 18.01.50

Kölis skrev:Kan du ta bort pappskivan och ta en bild lite uppåt så man ser infästningentill huvudcylindern?


Kölis och Åke
Vet inte mycket om denna modell, men nu har jag blivit nyfiken.
Hur kan gummiklacken slitas så mycket på höger sida på en kopplingspedal. :?:
Kan det vara en gammal bromspedal från en annan bil som är monterat in. :roll:
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2013-08-12, 20.36.08

Märkligt med pedalgummiförslitningen, kan det vara ett bromspedalgummi som är flyttat?

Bild uppåt:
Bild

Omonterat pedalställ, nivåskillnaden syns tydligt.
Bild

Origlinalmontaget:
Bild

Det finns en 23,81 mm cylinder, jag tror att med slaglängd ca 20 mm att jag kan få tillräcklig
volym för att lyfta slaven (20,64 mm) tillräckligt mycket. "mindestens 23 mm". Får kolla först hur
det blir med nya kopplingsslangen, den gamla var lite gisten.

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-08-13, 07.11.40

Kapa ur en rekant/tårtbit upptill på pedalen. Böj den så att den får samma höjd som bromspedalen och svetsa sedan ihop den igen. Då bör du få samma höjd på pedalerna och att du får längre slag på pedalen utan att den far i någonstans. Det hela är ju lite hemslöjd så det är bara att slöjda på lite till.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2013-08-14, 21.13.21

Vet inte vad du menar med "hemslöjd" riktigt, det är originaldelar om än kombinerade i lite
olycklig ordning i vissa fall. Om jag ser på bilderna i WHB så liknar pedalens krökning den som
sitter i W(R?)113, det verkar långsökt men pedalen kan ju varit bytt nån gång. Båda pedalerna
ser dock lika ut.

Jo, jag har tänkt på att modifiera pedalen precis som du skriver, men tycker det vore
trevligare att lösa på nåt annat sätt, t ex med en grövre cylinder, 23,81 mm istf 19,05 mm.

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-08-14, 22.09.15

längre slaglängd gör väl att pedalen kommer upp högre.
när man bygger om måste man ju ha delar som avsedda
att passa ihop. å inte blanda hur som helst.

man ser ju att kolven är för kort om den var en aning längre
så skulle pedalerna bli mitt för varandra.

även om du snickrar om pedalen så kommer du inte ifrån ditt
kopplingsproblem.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2013-08-14, 23.32.31

sl500 skrev:längre slaglängd gör väl att pedalen kommer upp högre.
när man bygger om måste man ju ha delar som avsedda
att passa ihop. å inte blanda hur som helst.

man ser ju att kolven är för kort om den var en aning längre
så skulle pedalerna bli mitt för varandra.

även om du snickrar om pedalen så kommer du inte ifrån ditt
kopplingsproblem.


Jo jo jo, inser nu att k-pedalen är bytt, pedalstället i sig ska passa från W110 till W111, det har
samma artikelnummer. Men när jag detaljstuderar foto syns att pedalerna ser olika ut, de har
olika tvärsnitt, kopplingen är liksom avsmalnad ute i kanterna medan bromsen är jämntjock.

Sen har Kölis rätt i att en vinklad pedalarm ger längre slag.
Bild

Utskuren tårtbit i rött och vinklad pedal i grönt medger längre slag, ja. Då blir slaget i kolven
längre, upp till det normala 34 mm, vilket ger en vätskevolym som trycker ut slavcylindern med
minst de föreskrivna 23 mm. Om jag istället byter cylindern till 23,81 mm och bibehåller pedalen
så blir det lite större volym.

Pedalen står i sitt översta läge, den stoppas av pos 5 med en gummikudde. En längre cylinder
kan alltså inte lyfta upp pedalen högre.

/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-08-15, 06.39.10

Vad jag menar med hemslöjd är inget illa. Jag har byggt ett antal racingbilar, hot rod mm under åren och oftast använder man sig av orginalkomponenter från andra modeller eller fabrikat. Ibland så måste man modifiera/slöjda till det lite för att det ska passa och fungera.

Tack gode Gud i höjden, jag gjorde den själv i slöjden..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-08-15, 06.57.48

Lofqvist skrev:
sl500 skrev:längre slaglängd gör väl att pedalen kommer upp högre.
när man bygger om måste man ju ha delar som avsedda
att passa ihop. å inte blanda hur som helst.

man ser ju att kolven är för kort om den var en aning längre
så skulle pedalerna bli mitt för varandra.

även om du snickrar om pedalen så kommer du inte ifrån ditt
kopplingsproblem.


Jo jo jo, inser nu att k-pedalen är bytt, pedalstället i sig ska passa från W110 till W111, det har
samma artikelnummer. Men när jag detaljstuderar foto syns att pedalerna ser olika ut, de har
olika tvärsnitt, kopplingen är liksom avsmalnad ute i kanterna medan bromsen är jämntjock.

Sen har Kölis rätt i att en vinklad pedalarm ger längre slag.
Bild

Utskuren tårtbit i rött och vinklad pedal i grönt medger längre slag, ja. Då blir slaget i kolven
längre, upp till det normala 34 mm, vilket ger en vätskevolym som trycker ut slavcylindern med
minst de föreskrivna 23 mm. Om jag istället byter cylindern till 23,81 mm och bibehåller pedalen
så blir det lite större volym.

Pedalen står i sitt översta läge, den stoppas av pos 5 med en gummikudde. En längre cylinder
kan alltså inte lyfta upp pedalen högre.

/Åke



som bilden visar spelar det ingen roll hur mckt.
du än kapar ur läget blir detsamma.pga. infästningarna så
ändrar det inget.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-08-15, 07.14.58

Jag antar att pedalen tar i golvet så att den inte får fullt slag, kapar man ur en bit så man får en annan vinkel på den så får man i så fall ett längre slag.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-08-15, 07.20.26

bättre somjag rådde åke skaffa delar från en å samma bil
för pytti-panna blir ej bra.

det är ngt. sjukt med hans pedalställ.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-08-15, 08.28.49

Lite HP sås i pytt i pannan så blir det gott!

Grattis på födelsedagen förresten gubbe!
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kopplings grejor W110

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-08-15, 08.36.13

Kölis skrev:Lite HP sås i pytt i pannan så blir det gott!

Grattis på födelsedagen förresten gubbe!


tack grabben.

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

FöregåendeNästa

Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster