av North-Hunt » 2013-06-25, 00.32.43
Hejsan jag har en Mercedes 320ce-95:a.
Jag var på en 35 mila tur idag på fin asfalt,i varierande farter.Och det är på sådana turer små missljud kan irretera.
När jag accelerar upp låter det inget,ligger man tex på 100km/h och så får farten sjunka,eller man ligger och så att säga planar ut i 80km/h då låter det ett svagt sjungande vinande missljud ifrån bakre delen av bilen.Det är samma i 120km/h som vid 80km/h,alltså detta uppträder tydligast i dessa farter.Jag misstänker att det kommer ifrån bakaxeln klumpen.
Jag har kört ca 2000mil med denna bil,använder den sparsamt på vintern(men har vinterdäck till den
).Då jag köpte den så kollade jag upp den runt om och noterade att bakaxel klumpen var fuktig(har sedan vid service på Mercedes fått höra det är vid pinjongen det fuktar mest.
Men nästan direkt sedan jag köpte bilen,så byte jag oljan i bakaxeln själv,dels för att veta att det är fräsch olja där,samt att kunna kontrollera och fylla på vid behov med rätt olja.Men eftersom den fuktade så tänkte jag att lika bra att undvika helsyntet-oljor 75w-90 osv,pga att jag har fått för mig att dom är extra lätt flyktiga.Utan jag köpte Pennzoil Gearplus 80w-90 GL-5 Ls Mineral-olja.
Tänkte laga oljeläckage men det visade sig att det ser värre ut än det är,brukar kolla typ var 3-4 månad,fyllt på ca 2 dl på 2000mil i bakaxeln,ingen fara så tycker jag.
Men är det fel av mig att använda denna olja ifrån Pennzoil? Är mineral olja mycket sämre än helsyntet,kör till och från i ganska höga farter 130-140km/h(lungt för motorn 5 växlad aut) så det ställer kanske större krav på oljan med tanke på värmeutvekling osv.Är helsyntet olja mer lättflyktig,alltså läcker den lättare eller har jag fel där?
Vad kan missljudet ifrån bakaxeln komma ifrån?
Kör Mobil 1 0w-40 helsyntet i motorn.Så där ska det väl vara riktig.