Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

W 123 1976-85

Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-06-12, 17.19.48

Hur mycke skulle det egentligen göra om man satte en 3.46 klump på en 240D stjärnkolvare? tror de är 3.69 original, just nu med de däcken ja kör på (175/80-14) så visar mätarn 10km/h för mycket, men med rätt dimension däck (185/80-14) så visar den 7km/h för mycke vilket ja skulle vilja ändra. kan en 3.46 klump ordna detta så den visar mer exakt, eller behövs en högre utväxling som en 3.07?

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-06-12, 18.06.33

Köp en GPS så ser du rätt hastghet. Hur många gånger du än räknar om utväxlingar och slutväxlar så kommer du att ligga fel vid en hastighets kontroll. Det finns feldifferens på allt det du gör så det finns inget rätt svar. Eller köp en cykeldator och montera/programmera den rätt så får du rätt hastighet.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-06-13, 14.15.16

jo de är väll sant, har en gammal GPS som i så fall bara skulle duga som hastighetsmätare då den helst leder en vilse när man ska nånstans. men tänkte på det också de skulle inte göra mycke i bränsle förbrukning antar ja med en 300D klump?
tack för svar-

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-13, 21.15.39

lite gör det allt med bränsleförbrukningen att gå upp/ner klumputväxling.
kör 3.07 själv med en stjärnkolvare och det går fint, efter en tank Statioilsoppa innan de började köra på milesdieseln så fick jag en blandad förbrukning på 0.58 utan att köra speciellt snällt alls.

normalt på St1 dieseln ligger jag kring 0.65 blandad aggresiv körning i en kompaktkarross.

får du tag på en 3.46 klump gratis kan bytet vara värt, men ska du köpa och är nöjd med nuvarande klump och den är frisk, strunta i det tillsvidare. är en hel del jobb att byta om man inte gjort det innan och kan det. dessutom är det alltid en luring att ta isär och byta drivaxlar i en fungerande klump.

En vän köpte en tokfrisk 3.69 klump med 20tusen mil på (min gamla), fick den monterad av en seriös verkstad som ändå lyckades fucka upp den. finns du i Göteborgstrakten kan jag nog ställa upp som support/vara med vid ett byte, men 3.69 till 3.46 är nog en lite liten skillnad för att det ska vara värt risken.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-06-13, 23.27.56

jo har funderat på de, hur blir de med utväxlingen med 3.07 på en 240D? för med min kan ja enkelt köra på 3an under 30km/h över väggupp och i svängar etc.
jag fick ner min på 0.71 en gång när ja hade pendlat men vet aldrig för ibland kan bränslet pysa upp om man tankar med fullt tryck så sjunker det undan sen så har man inte fått i så mycke som de skulle osv. annars brukar den ligga runt 0.8 vilket inte är dåligt men tom en w124 bensinare kan ju få samma förbrukning..

men brist på skatteskuld räcker ju långt så man ska inte klaga, men ju snålare desto bättre! är ju inte lönt att försöka hitta en 5vxl låda till en 240D för de har jag bara hört en som har haft och han var american och påstog att det var en original, annars föreslog en en 200D 5vxl som om de skulle vara vanligare? haha

sen så är ju w123an inte direkt ett förord för aerodynamik så det gör ju helt klart en del, körde lite med en kompis och när han körde om mig så blev accelerationen dubbelt så stark då va man uppe i 150 innan man hann blinka! inget jag gör varje dag men kul att veta vad bilen är kapabel till efter 36 000mil.

tack för svar i alla fall, ja hänger kvar med de gamla, man vet aldrig hur de blir i framtiden.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-15, 03.56.58

http://www.youtube.com/watch?v=ZHSqgpQUTdc

där har du en liten film med 3.07 bakaxel och 240d 72hästarn, kör en del i uppförsbacke och allt sådant där. men umpfar på bra tycker jag nog den gör framförallt med tanke på hur sliten motorn faktiskt är (en sisådär 60-70k mil) 195/65r15 hjul med och nog mer luftmotstånd än w123 karossen vågar jag påstå.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-06-17, 13.50.27

Sedär ja. är det du som är "bondpojken"? för i en av de andra filmerna är ju 230in som var med i Black Sea Run racet från norge till svarta havet som sågs på blocket för några år sen. med norska flaggan på motorhuven.
ser ut att gå bra 240Dn annars men blir väl skillnad med fullsatt bil, sen har väl compakten vikten som fördel. men allt sånt jämnar ut sig mer eller mindre. så man behöver alltså få tag på en 300TDT för att få en 3.07?

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-06-19, 11.24.11

Har en 3.0 med automat och 3,46 som jag vill byta till 3,07. Problemet är tillgången på denna utväxling. W123 300 turbodiesel (togs endast in som kombi), W116 450 är i stort sett vad som finns som passar bolt-on.
3,46 sitter förutom på 3.0 även på W123 300D och W116 350.

Har du manuell låda är femväxlad låda och spakställ från W123 ett alternativ. Jag funderar själv på det till min W114 250 -68 med motor och utväxling från 300D. Det ger motsvarand c:a 3.063.
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-06-19, 17.59.45

går den gamle OM617 motorn bra med automat? blir den inte seg med 3.07? var sugen på nån gammal diesel automat men då helst en 5a då ja hört att en 4 cylindrig diesel med automat känns näst intill plågsamt slött.
ja hade det funnits en 5 växlad låda att få tag på så hade jag vart "all over it"! men i princip 0.0001% av w123 dieslarna kom ju med 5v. såg en 300D på blocket för något år sedan som hade 5v original den lades ut på kvällen och var borta när jag kollade på morgonen annars har jag inte sett någon annan i Sverige.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-19, 22.52.11

-- norgeflaggad kompakt --
yep, jag som har den stackars 230an, motorn blev urrykt och bilen leker nu reservdelsbil, mycket riktigt, den låg uppe på blocket två gånger, och den andra omgången hade han fått den som present och more or less gav bort den... förgasare och luftfilter har dock hjälpt en annan MB-klubbmedlem med 230.6a i sin w111...
finns det några bilder från black sea run kanske?


--automat och om617 i tunga bilar --
vet inte om det är så stor skillnad viktmässigt mellan en w115 och en w123. i vilket fall får min slitna 240d stryk av den en w116 280SE som istället har en om617 sugdiesel med automat. w116onen går dessutom markant bättre faktiskt, 88hästarn dock, but still..

så en w123 med automat och 3.07 bör alltså gå helt klart bättre än min kompakt 72hästare med manuell..

-- femväxlad låda w123 -- :lol:
kan jag ju avslöja att jag samtidigt med den vita 240d kompakten även fick med en 300d w123kombi (påköpet för att han tänkte ta motorn, tror inte han förstod riktigt vad han hade)
den har i vilket fall en femväxlad låda i, bilen är körbar dessutom om än risig, bilen huserar nu i en kontainer och det är oklart vad jag ska göra av den. import dock med 40tusen mil på mätaren något, ett miltal som utifrån motorskick bör kunna stämma ganska väl..




-----
nuvarande projekt är att operera på en 2.47 bakaxel på en w123coupe med om602turbodiesel och femväxlad. förhoppningsvis imorgon, annars blir det nästa vecka.

en w115 med en om617 turbokonverterad med 2.65 utväxling från en 450SE 6.9 gick väldigt lätt även fast man fick ta det lugnt när man ska igång, och femmans växel letar man efter redan kring 80.
så förhoppningsvis går w123cupen perfekt :mrgreen:
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-06-20, 02.43.49

swampmonkey skrev:-- norgeflaggad kompakt --
yep, jag som har den stackars 230an, motorn blev urrykt och bilen leker nu reservdelsbil, mycket riktigt, den låg uppe på blocket två gånger, och den andra omgången hade han fått den som present och more or less gav bort den... förgasare och luftfilter har dock hjälpt en annan MB-klubbmedlem med 230.6a i sin w111...
finns det några bilder från black sea run kanske?


--automat och om617 i tunga bilar --
vet inte om det är så stor skillnad viktmässigt mellan en w115 och en w123. i vilket fall får min slitna 240d stryk av den en w116 280SE som istället har en om617 sugdiesel med automat. w116onen går dessutom markant bättre faktiskt, 88hästarn dock, but still..

så en w123 med automat och 3.07 bör alltså gå helt klart bättre än min kompakt 72hästare med manuell..

-- femväxlad låda w123 -- :lol:
kan jag ju avslöja att jag samtidigt med den vita 240d kompakten även fick med en 300d w123kombi (påköpet för att han tänkte ta motorn, tror inte han förstod riktigt vad han hade)
den har i vilket fall en femväxlad låda i, bilen är körbar dessutom om än risig, bilen huserar nu i en kontainer och det är oklart vad jag ska göra av den. import dock med 40tusen mil på mätaren något, ett miltal som utifrån motorskick bör kunna stämma ganska väl..




-----
nuvarande projekt är att operera på en 2.47 bakaxel på en w123coupe med om602turbodiesel och femväxlad. förhoppningsvis imorgon, annars blir det nästa vecka.

en w115 med en om617 turbokonverterad med 2.65 utväxling från en 450SE 6.9 gick väldigt lätt även fast man fick ta det lugnt när man ska igång, och femmans växel letar man efter redan kring 80.
så förhoppningsvis går w123cupen perfekt :mrgreen:



ja tror den låg ute för 6500 och sen för 8000 om ja minns rätt. finns ju bilder och filmer både på facebook, youtube och flickr när den var med i black sea run 2010. den är inte med på många men den syns lite här och var och såg ut att vara i riktigt bra skick! :)
har förbannat segt internet så kan inte trycka upp några sådana sidor, men här är en av videorna på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=aAJ3WOgHgwA

tittade för ett tag sedan på massa bilder där den var med men kommer inte ihåg exakt vart.


OM617:

en 116 väger väll runt 2 ton skulle ja tro? och med en 88hästars OM617 är det kanske inte helt otroligt att den drar en 115s 240D även om den har automat, men låter fortfarande bra, jag har aldrig funnit mig i en 300D så jag vet inte hur stor skillnad det är på dom.

han som jag köpte min 240 av hade en 300D -84a sittandes i en lada bredvid som då (2010) hade stått ett år, men hade mögel både på ratt, v-spak och bälten men eftersom den hade stått under tak så var den inte hälften så rostig som min 240 var- han trodde dock han skulle få 15-20tusen för den. nja..! hade annars varit roligt att ta fram den och köra den. den hade dessutom nackstöd bak och taklucka något som ja alltid önskat att min hade!


5 växel:

så du fick med en 5växlad 300 kombi diesel? riktigt ovanlig kombo, jovisst! men går de inte att kast byta en 300D låda till en 240? eller blir de det problemet med olika längd av kardan?
hade du kvar den bilen?


en 5a hade varit härligt, älskar ljudet av en femma som varvar! enligt mig det bästa motorljudet som finns! en 123a med OM602 eller OM605 med turbo hade vart lite utav den ultimata drömbilen!
låter som ett bra projekt. kan inte bli många varv på landsväg med den utväxlingen. :) får meddela när det är klart.


//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-20, 10.11.01

230.6an Låg uppe för 15, sänktes till 13, försvann ganska omgående.
Dök sedan upp ett halvår senare för 6k, och köptes för 4 besiktigad ett år till.
Var ärligt talat spackel på någon av dörrarna, men helt rostfri i övrigt. Underredet var perfekt och brhandlat från dag ett ur fabrik, kardanaxel och bakaxel var kanonfina, bultar var fortfarande blanka när man fått av rostskyddskletet.


--

Även 300d w116 har 3.07 bakaxel, vilket gör det lite mer imponerande.vet inte om du förstod, missade att skriva det iaf.

Hämtade en w126a 380se på ett 800kg biltransportsläp drygt 2600kg ihop alltså.
Släpades hem efter en w123 med 3.07 och om602turbo, uppställd pump och pluggad turbo.
Laddar som mest 1.4bar och är ganska pigg. De gansks branta backarna mellan västerås och göteborg var inga problem. 0.5bar ladd. 5ans växel och 100knutar förbi kämpande lastbilar.
2.47 borde alltså inte vara något problem :-)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-06-20, 23.39.54

jag har inget minne av å ha sett 230in ute innan den lades ut för 6K. men jo såg fin ut, tur de inte vandaliserade den som de andra gjorde med sina.
hade varit fränt med en gammal compakt, tycker den äldre versionen är snyggast så en 1968-1972, men hade gärna haft c-lås så man får väl köpa en -75a och sätta gamla dörrar, lampor och kofångare, huv på den. och helst med taklucka men hitta en sån är ju inte så lätt.

a jag var ganska trött när ja läste det, framgick kanske inte lika väl. men det är imponerande.

var det en original OM602 turbo eller eftermonterad? har ingen erfarenhet av turbobyggen men hade mer än gärna velat fixa en sådan speciellt i en 123a, är det mycke jobb/pengar att få till en hyfsad turbodiesel? 1.4 bar hur mycke häst ger de måste bli närmare 150 iaf på en 10v 250D?

drog ju ett släp med 240in, visserligen ett väldigt stort släp de största de har till uthyrning på mackar och de gick trögt även tomt, men antar att det var träffytan på släpet var större än bilens så den blev som en stor luftbroms. kör man själv i bilen bara så går den perfekt.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-06-21, 01.12.50

DieselStjärnan skrev:jag har inget minne av å ha sett 230in ute innan den lades ut för 6K. men jo såg fin ut, tur de inte vandaliserade den som de andra gjorde med sina.
hade varit fränt med en gammal compakt, tycker den äldre versionen är snyggast så en 1968-1972, men hade gärna haft c-lås så man får väl köpa en -75a och sätta gamla dörrar, lampor och kofångare, huv på den. och helst med taklucka men hitta en sån är ju inte så lätt.

a jag var ganska trött när ja läste det, framgick kanske inte lika väl. men det är imponerande.

var det en original OM602 turbo eller eftermonterad? har ingen erfarenhet av turbobyggen men hade mer än gärna velat fixa en sådan speciellt i en 123a, är det mycke jobb/pengar att få till en hyfsad turbodiesel? 1.4 bar hur mycke häst ger de måste bli närmare 150 iaf på en 10v 250D?

drog ju ett släp med 240in, visserligen ett väldigt stort släp de största de har till uthyrning på mackar och de gick trögt även tomt, men antar att det var träffytan på släpet var större än bilens så den blev som en stor luftbroms. kör man själv i bilen bara så går den perfekt.

//Philip


alltså, original har bilen en gång varit en 240d, om616, men motorn är en original om602 turbo, med original turbo, från början var pumpen än mer uppställd och turbon orkade då ladda närmare 1.6, efter nerskruvad pump och allt det där så ligger den antagligen runt 150, går man högre så blir kallstart, motorbroms och annat lidande, har fortfarande bra med mottryck när jag motorbromsar där jag ligger pumpmässigt nu. (med mer påställd gas så släpper den aldrig gasen ordentligt eller snabbt) försök motorbromsa med gasen halvvägs nertryckt liksom.

pengamässigt är det inte omöjligt, men det är en del jobb. kan ju ta ett samtal om du vill, har inte gjort ett bygge själv, utan lekt med färdigbyggda, är oftast betydligt bättre utdelning den vägen.
finns t.ex en w123 tidigare 280E (lyxfångare och krom alltså) med om603motor, ZF-bmwlåda, sinterlamell och storturbo. drygt 450häst uppskattade de den till. kaross i bra skick. startpris på "typ 30-35tusen"

letar du en sugdiesel konverterad till turbo, och som inte har fått specialbyggd pump (bara ombyggnaden kostar 9-10tusen) som ligger på en 150-160 i häst och är någorlunda seriöst gjord kan priset vara betydligt lägre.

eller vill du börja från skratch och göra det själv?
ta ett telefonsamtal kanske?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Bakaxelklump till w123 240D stjärnkolvare

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-06-21, 16.27.22

okej, ne tänkte bara för OM602 turbon var ju inte jättevanlig, de är väl 126 hästar original på den? redan de är ju lagomt, men att ställa upp den lite skadar absolut inte, men för mycke är ju inte helt bra för motorn heller, hade jag bara haft tillräckligt med pengar att köpa en färdig motor eller en hel bil så..
var nästan inne på om man kunde köpa nån gammal bensinare som oftast är i bättre skick då dom inte används lika flitigt + att de är billigare i inköp kunde vara en bra start på ett bygge. men som du säger är det nog bättre att köpa en färdigbyggd för man får allt i ett "paketpris", men de är ju använt. sen slipper man ju alla problem som uppstår vid bygget, allt som ska modifieras.


grejen är ju att jag är väldigt intresserad men har aldrig riktigt lärt mig allt om motorn och allt som hör därtill, visst jag förstår hur en motor fungerar och de enklare grejerna, men när man pratar ingående vad som ska modifieras och ändras för att få på en turbo och dylikt så sitter man som ett frågetecken. eftersom ja köpte en 240D så har jag ju inte behövt gjort något i motorrummet direkt, har bara bytt vattenpump och justerat ventilerna i princip.


har sett att 280E är ett vanligt för dieselprojekt. kan tycka ibland att de är synd att göra sig av med en så ovanlig motor för plockar man bort avgasreningen som alla 123 bensinare fick i sverige så har man ju 185 hästar original på den motorn. med avgasreningen kvar så får man ju inte ut mer än 156.
men vart har du hittat den 280in? lät ju riktigt bra för bara 30 tusen?
har bara sett en 123a med 500 häst förut var nog också 280E orig. den hade en 24v 300D från en 210a, finns på garaget där var de bytt så mycke man knappt orka läsa.

var på "Gatebil" på Mantorp förra veckan där hade dom ett par vässade 123or också :) la upp fina bredsladdar!

jag tror ju att ju mindre man behöver göra själv desto bättre, i och med att jag aldrig har jobbat så mycket med motorer innan. har en kompis som ska trimma sin volvo 940 lågtryckare, han hade räknat ut att han skulle få runt 300 häst ur den, så får se hur det går.

min mejl är ph94mag@gmail.com så kan vi prata mer där, och om ett eventuellt samtal. :)

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster