swampmonkey skrev:-- norgeflaggad kompakt --
yep, jag som har den stackars 230an, motorn blev urrykt och bilen leker nu reservdelsbil, mycket riktigt, den låg uppe på blocket två gånger, och den andra omgången hade han fått den som present och more or less gav bort den... förgasare och luftfilter har dock hjälpt en annan MB-klubbmedlem med 230.6a i sin w111...
finns det några bilder från black sea run kanske?
--automat och om617 i tunga bilar --
vet inte om det är så stor skillnad viktmässigt mellan en w115 och en w123. i vilket fall får min slitna 240d stryk av den en w116 280SE som istället har en om617 sugdiesel med automat. w116onen går dessutom markant bättre faktiskt, 88hästarn dock, but still..
så en w123 med automat och 3.07 bör alltså gå helt klart bättre än min kompakt 72hästare med manuell..
-- femväxlad låda w123 --![]()
kan jag ju avslöja att jag samtidigt med den vita 240d kompakten även fick med en 300d w123kombi (påköpet för att han tänkte ta motorn, tror inte han förstod riktigt vad han hade)
den har i vilket fall en femväxlad låda i, bilen är körbar dessutom om än risig, bilen huserar nu i en kontainer och det är oklart vad jag ska göra av den. import dock med 40tusen mil på mätaren något, ett miltal som utifrån motorskick bör kunna stämma ganska väl..
-----
nuvarande projekt är att operera på en 2.47 bakaxel på en w123coupe med om602turbodiesel och femväxlad. förhoppningsvis imorgon, annars blir det nästa vecka.
en w115 med en om617 turbokonverterad med 2.65 utväxling från en 450SE 6.9 gick väldigt lätt även fast man fick ta det lugnt när man ska igång, och femmans växel letar man efter redan kring 80.
så förhoppningsvis går w123cupen perfekt
DieselStjärnan skrev:jag har inget minne av å ha sett 230in ute innan den lades ut för 6K. men jo såg fin ut, tur de inte vandaliserade den som de andra gjorde med sina.
hade varit fränt med en gammal compakt, tycker den äldre versionen är snyggast så en 1968-1972, men hade gärna haft c-lås så man får väl köpa en -75a och sätta gamla dörrar, lampor och kofångare, huv på den. och helst med taklucka men hitta en sån är ju inte så lätt.
a jag var ganska trött när ja läste det, framgick kanske inte lika väl. men det är imponerande.
var det en original OM602 turbo eller eftermonterad? har ingen erfarenhet av turbobyggen men hade mer än gärna velat fixa en sådan speciellt i en 123a, är det mycke jobb/pengar att få till en hyfsad turbodiesel? 1.4 bar hur mycke häst ger de måste bli närmare 150 iaf på en 10v 250D?
drog ju ett släp med 240in, visserligen ett väldigt stort släp de största de har till uthyrning på mackar och de gick trögt även tomt, men antar att det var träffytan på släpet var större än bilens så den blev som en stor luftbroms. kör man själv i bilen bara så går den perfekt.
//Philip
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst