Ojämn tomgång och tickande....igen

W 126 S-Klass 1981-1990

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav Osse » 2013-04-25, 19.21.23

Inte mycket att komma med just nu men jag har petat i hålen och de är ej igensatta. Skall provköra utan tändkabel och se så detvverkligen kommer olja ur alla 16 hål.
Osse
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-03-08, 23.27.10
Ort: Hallsberg

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav Osse » 2013-04-28, 16.10.49

Det kommer rikligt med olja ut hålen. Så det kan jag utesluta. Fortsättning följer.
Osse
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-03-08, 23.27.10
Ort: Hallsberg

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-04-28, 16.32.07

Ta ett bra, gärna digitalt, skjutmått och mät höjden på alla klackar. Alla insug ska ha samma mått och alla avgas sa ha samma mått. Det kan hända att härdningen har gått ur på kamaxeln och att kamaxeln därmed slits ned.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav Osse » 2013-04-28, 16.52.18

Å faan. Alltså de ser inte direkt slitna ut men det är klart att de kan vara jämnt slitna så er inte syns. Skall beställa nya packningar i veckan då de gamla var rätt risiga. Plockar isär och mäter när de kommit hem.
Med risk för att vas tjatig men tack... Som vanligt. :-)
Osse
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-03-08, 23.27.10
Ort: Hallsberg

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-04-28, 17.20.55

Du behöver ju självklart inte ta bort kamaxel för att mäta den, räcker med att vrida motorn så att du kommer åt att ta ett mått.
Nu pratar vi inte om hundradelar eller tiondelar när du mäter då motorn inte är blue printad optimal race motor. Men om det skiljer millimetrar så är det fel.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-28, 18.31.21

går att se med ögat om en nock är sliten för då är ytan avnött
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-04-28, 18.52.00

sl500 skrev:går att se med ögat om en nock är sliten för då är ytan avnött

Precis. Men om vi nu ska vara lite hi tech Sylwe.. Du förstår vad jag menar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav Osse » 2017-08-04, 14.09.11

Bytte alla 16 lyftare. Ingen skillnad alls.
Osse
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-03-08, 23.27.10
Ort: Hallsberg

Re: Ojämn tomgång och tickande....igen

UNREAD_POSTav Osse » 2017-08-19, 10.47.18

Jaha. 16 vipparmar bytta. Samma ljud. Killen som byter säger att han tycker att ddt låter från eller under insuget. Han säger att på sprängskisser kan man se att kamkedjan driver ett drev där i mitten. Någon som vet vad det är?
Osse
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-03-08, 23.27.10
Ort: Hallsberg

Föregående

Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron