motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

W 123 1976-85

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-03, 11.57.30

*suck* ...TVÅ lustigkurrar....måtte det bli vår snart... :lol:
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav osla » 2013-01-03, 19.03.38

kalle59 skrev:Ähum...ursäkta men det där med hylsor är väl ändå inget som finns, skaffa glödstift som är till respektive motor istället så ordnar det sig
Mvh Kalle


nej det stämmer säkert inte. men jag vet att det ska finnas en ombyggnads sats för att bygga om till snabbglödning (små stift) från dom stora stiften, och då gissade jag hej vilt på att det kanske kunde vara nå sorts hylsor för att minska gängen. men det är ju säkert på något annat sätt men man ska kunna bygga om till dom små stiften på något sätt. iaf på 240D
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-01-03, 19.52.35

Det bör säkerligen finnas, eller så gör någon finurlig person dom.
När jag åkte historic racing med SAAB -64 2-T i början på nittiotalet så började det redan då att sina med riktiga racingstift som NGK A9V. Nå var det en kille som gjorde adapters för att gänga i och sätta i moderna B stift vilket har fungerat klockrent.
Något för någon MB OM entusiast att ta upp kanske?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav J B » 2013-01-04, 00.48.26

Kölis skrev:historic racing med SAAB -64 2-T i början på nittiotalet

Vid den tiden fanns det entusiaster som utöver motorer laborerade med vikten. En entusiast jag mötte på ett företag hade minskat vikten med säkert hundra kilo enbart genom att byta glasrutorna mot plexi. Procentuellt sett blev skillnaden stor, bilarna var ju redan från början lätta.
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav kenkar » 2013-01-05, 22.43.12

Har börjat med de dära nu och det ser rätt så lysande ut :) och kommer förmodligen att fungera i framtiden :) och tack änu en gång för alla svar :)
kenkar
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-01-01, 22.55.24

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-01-06, 21.50.23

Det finns snabba stift med stor gänga som passar rakt i där gamla långsamma stift suttit tidigare.
Mvh Andreas
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav kenkar » 2013-01-16, 10.15.39

finns det ? vart kan man hitta dom? tacksam för alla svar :)!
kenkar
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-01-01, 22.55.24

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-01-16, 12.30.09

Hittade till fyrcylindriga direkt på eBay. Finns säkert någon som säljer 5 stift med. Du får leta lite på eBay.de
http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem? ... 7488266255
Mvh Andreas
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-17, 00.59.34

Angående virvel och förkammardiesel och synbara skillnader...
Virvelkammare; Spridaren sitter direkt i förbränningsutrymmet, riktat mot kolvens mitt. Kolvtoppen är urgröpt i en sfärisk form, med en mjuk övergång till en pigg i mitten.(föreställ dej att lägga en donut i utrymmet) Denna form är för att öka strömningar av luft samt att sprida förbränningen ytterligare. Spridaren sitter uppifrån och ner c:a tjugo graders vinkel. Glödningen är ofta en uppvärmning av luft i insuget. Titta gärna på äldre lastbilar och traktorer...

Förkammardiesel har ett litet rum intill förbränningsrummet där glödstift och spridare ansluter.Förbränningen börjar där och sprider ut i cylindern. Dessa finns i huvudsak i två utföranden; Bollformat (sfäriskt) där spridaren sprutar en dusch med spridning på ca tjugo-trettio grader längs med ena kanten så en virvel bildas, och träffar glödstiftet. Dessa har spridaren vinkelrätt mot toppen.
Konisk form där spridaren sitter på liknande sätt som Virvelkammardiesel, uppifrån-och som har fyra strålar nästan vinkelrätt åt sidorna och glödstiftet sittande vinkelrätt mot toppen strax under. En stjärnkolv har en stjärnformad förhöjning i kolvtoppen för att höja turbulensen av luft i komp.fasen...
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-01-17, 04.36.51

Alla gamla Mercedes OM 615, 616 och 617 är förkammardieslar
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-17, 11.30.43

Japp...de kallas för "stenkrossen" för sin råa gång på låga varv...
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav henrikekman » 2013-04-26, 02.07.39

om toppen är hel och fin på din gamla motor bör den ju passa på din nya motor isf bara byta topp ?
henrikekman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-09, 10.40.29

Re: motor bytte 300D (5a) men inte samma gödningssystem

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-04-26, 10.30.53

henrikekman skrev:om toppen är hel och fin på din gamla motor bör den ju passa på din nya motor isf bara byta topp ?

Bara packningssatsen och toppbultarna kostar säkert mer än att köpa rätt stift.
Toppbultarna brukar vara av sträcktyp på lite nyare vagnar.
Lätt att känna igen för de har intolv i stället för insex
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Föregående

Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster