av smokeytorque » 2013-01-17, 00.59.34
Angående virvel och förkammardiesel och synbara skillnader...
Virvelkammare; Spridaren sitter direkt i förbränningsutrymmet, riktat mot kolvens mitt. Kolvtoppen är urgröpt i en sfärisk form, med en mjuk övergång till en pigg i mitten.(föreställ dej att lägga en donut i utrymmet) Denna form är för att öka strömningar av luft samt att sprida förbränningen ytterligare. Spridaren sitter uppifrån och ner c:a tjugo graders vinkel. Glödningen är ofta en uppvärmning av luft i insuget. Titta gärna på äldre lastbilar och traktorer...
Förkammardiesel har ett litet rum intill förbränningsrummet där glödstift och spridare ansluter.Förbränningen börjar där och sprider ut i cylindern. Dessa finns i huvudsak i två utföranden; Bollformat (sfäriskt) där spridaren sprutar en dusch med spridning på ca tjugo-trettio grader längs med ena kanten så en virvel bildas, och träffar glödstiftet. Dessa har spridaren vinkelrätt mot toppen.
Konisk form där spridaren sitter på liknande sätt som Virvelkammardiesel, uppifrån-och som har fyra strålar nästan vinkelrätt åt sidorna och glödstiftet sittande vinkelrätt mot toppen strax under. En stjärnkolv har en stjärnformad förhöjning i kolvtoppen för att höja turbulensen av luft i komp.fasen...
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!
W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73