Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Niklas » 2012-02-21, 23.23.12

Hej,

Har ett mycket märkligt problem med min CLK 320 från 2000. Den har gått felfritt och helt plötsligt när jag startar bilen (automat) så "dör den". Den "tänds" och dör, jag vrider om nyckeln och den startar. Detta problem kommer och går, ibland varje dag flera gånger om dagen och ibland går det 1-2 dagar felfritt. Detta har nu hållit på sedan i våras. Jag har haft bilen inlämnad 5 gånger och man hittar inte felet!? Det är på något vis som om den inte "får kraft". Man är ju hela tiden rädd att den till slut inte alls ska starta. Ibland måste jag vrida nyckeln 3-4 ggr, för att den skall starta, dö, starta, dö för att sedan "gå igång". Den "känns" också "svag" när jag ger gas i startmomentet. Är det någon vänlig själ som skulle kunna ha en idé om vad felet är?
Niklas
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2012-02-21, 23.12.48

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Kölis » 2012-02-22, 08.59.18

Eftermonterat larm som bryter strömmen till bränslepumpen? Har du bytt bränslefilter någon gång?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Jörgen » 2012-02-22, 12.45.30

Hej Niklas
Du har en elektronisk nyckel som ju även är en startspärr.
Det första du skall göra är att ta en vattpinne, fuktat med vatten, och rensa läsögat i nyckelhålet.
Där finns mycket skit och då börjar "avläsningen" till nyckeln att bli osäker. Så har jag gjort på min CLK 430.
Får vi höre sedan hu det har gått.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Niklas » 2012-03-24, 20.37.35

Jörgen skrev:Hej Niklas
Du har en elektronisk nyckel som ju även är en startspärr.
Det första du skall göra är att ta en vattpinne, fuktat med vatten, och rensa läsögat i nyckelhålet.
Där finns mycket skit och då börjar "avläsningen" till nyckeln att bli osäker. Så har jag gjort på min CLK 430.
Får vi höre sedan hu det har gått.


Hej igen,
Det visade sig vara luftmassemätaren, den skall nu bytas så får vi se hur det blir. Men stort tack!
Niklas
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2012-02-21, 23.12.48

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Jörgen » 2012-03-24, 21.21.04

Hej Niklas
Jag skulle just svara dig luftmassemätare eller anslutning denna eller till en temp-givare. Det var ju bra att felet hittades och köp nu endast en original LMM från MB eller Bosch, allt annat dugar inte.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Niklas » 2012-04-30, 10.49.33

Jörgen skrev:Hej Niklas
Jag skulle just svara dig luftmassemätare eller anslutning denna eller till en temp-givare. Det var ju bra att felet hittades och köp nu endast en original LMM från MB eller Bosch, allt annat dugar inte.


Hej igen,

Det visade sig att efter man bytt luftmassemätaren, så återkom felet ändå.... Vi gjorde en diagnos som visade felet P 1570 can kommunikation störd
Det var beläggningar på själva låskolven, dvs. där man sätter in nyckeln. Koden 1570 stod tydligen för fel i immobiliser. Kanske kan den "beläggningen" som fanns där varit felet? Efter rengöringen (det var extremt mycket belägningar) så försvann felkoden 1570! Sedan rengöringen och ca. 8 starter så var det felfritt! Men nu har "det" återkommit!? Då tänkte jag, som den amatör jag är, att då jag fick en ny nyckel för ca. 1 år sedan och då en ny omkodning, kan felet vara att omkodningen blev fel pga. belägningarna i låset? Jag behöver verkligen hjälp med detta fel! Avvaktar alla tips. Tack på förhand.
Niklas
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2012-02-21, 23.12.48

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Kölis » 2012-04-30, 18.03.27

Inte helt omöjligt då det hela bygger på resistanser, dålig kontakt/kommunikation ger fel resistans. Åk dit du fick den nya nyckeln "kodad" och förklara problemet. De bör ställa upp och göra om det gratis då du har ett års garanti på arbetet och minst ett år, kanske tre på materialet. Jag tror inte någon kundmottagare är så dum idag att den börjar ta en disskution och ger ett kostnadsförslag innan det är konstaterat att det är ett backjobb eller inte.

Två nöjda kunder rekommenderar en ny kund! En missnöjd kund skrämmer bort tio presumtiva kunder..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Niklas » 2012-06-24, 12.44.02

Kölis skrev:Inte helt omöjligt då det hela bygger på resistanser, dålig kontakt/kommunikation ger fel resistans. Åk dit du fick den nya nyckeln "kodad" och förklara problemet. De bör ställa upp och göra om det gratis då du har ett års garanti på arbetet och minst ett år, kanske tre på materialet. Jag tror inte någon kundmottagare är så dum idag att den börjar ta en disskution och ger ett kostnadsförslag innan det är konstaterat att det är ett backjobb eller inte.

Två nöjda kunder rekommenderar en ny kund! En missnöjd kund skrämmer bort tio presumtiva kunder..


Nu har jag fått en NY NYCKEL. Men felet är tillbaka.... :x Vad kan det då vara för fel? PÅ Mercedes hittar dom ingen felkod utan dn tidigare felkoden som berörde nyckeln är nu borta. Luftmassemätare bytt och felet hittas ej. Någon som kan ha en aning/vägledning? Stort tack på förhand.
Niklas
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2012-02-21, 23.12.48

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav ulf stenberg » 2012-06-27, 21.38.38

Hej

Hade en gång en MB 430 med samma fel. Problemet var dålig kontakt till bränslepumpen. Kolla anslutningarna där och byt kontakterna. Sedan har jag också haft en dålig jordfläta på startmotorn som ställde till med massa problem.

Lycka till
ulf stenberg
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-12-10, 16.50.44

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Niklas » 2012-07-02, 20.59.08

Nu har Mercedes tagit in bilen "igen" och menar nu att det "kanske" kan vara styrdonet!? Dom menar märk väl "kanske" att det är styrdonet.... Om det nu är det (vilket dom bara tror) så skulle det kosta enl. Mercedes ca. 20k? Nu har man då sagt att man skall koda om styrdonet i hopp om att felkoden 1570 skall försvinna. Under dagen kodades donet om och felkoden är tillfälligt borta... Det var den även när ny nyckel omkodades, men felet återkom och koden likaså. Så vad tror ni? Om styrdonet omkodas, innebär det då att felet inte kan komma tillbaka? Är det så att det verkligen kan vara styrdonet? Jag sa till dom det Uffe sa i tråden, att dom skulle kolla; Kontakt till bränslepumpen samt kolla anslutningarna där och byt kontakterna. Sedan också kolla jordfläta på startmotorn. Så alla ni, kan man få ett tips att ge killarna på MB? Jag tror nämligen att det verkar vara en "chansning" ang. styrdonet från deras sida. Eller? Massor med tack på förhand.

Hallå i cyberrymden... Någon som vet?
Niklas
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2012-02-21, 23.12.48

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Niklas » 2013-04-21, 10.10.42

Hej igen,

Kanske att med er hjälp så går det att komma ett steg närmare sanningen. Problemet fortlöper MEN exempelvis när jag vid ett tillfälle tog ut stereon så ökade gångerna mellan att bilen (tändningen) dog, för att sedan ”stabilisera” sig till att uppkomma ca. 3-4 ggr vecka. Detta gjorde då att man kunde misstänka att det kanske har något med elen att göra? Men nu till det mest intressanta. Häromdagen var jag och bytte lampor och då så är det som om igår och idag felet kommer typ 10-15 ggr/dag. Min slutsats är då att kan det vara något med elen som har just med stereon och lamporna att göra som skulle kunna påverka tändningen? Som bekant så har jag (se tidigare trådar) även ett nytt motorstyrdon.
Niklas
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2012-02-21, 23.12.48

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav kalle59 » 2013-04-21, 10.21.32

Har du kollat ditt OVP relä eftersom det verkar vara elrelaterat som du skriver?
Med vänlig hälsning
Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Niklas » 2013-04-21, 10.32.50

kalle59 skrev:Har du kollat ditt OVP relä eftersom det verkar vara elrelaterat som du skriver?
Med vänlig hälsning
Kalle


Hej,
Eftersom jag är en "dum" amatör :roll: och verkligen inte kan nått om bilar, så är svaret nej och den har dessutom varit inne på MB x-antal ggr. utan resultat. Men menar du att "det" OVP relä är något som man lätt kan missa? Det vore ju i så fall fantastiskt! Hur kollar jag det?
Niklas
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2012-02-21, 23.12.48

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav kalle59 » 2013-04-21, 10.55.13

Ja jag skulle påstå att det är en möjlighet som man ofta förbiser, många gånger är det dom enklaste felen som ställer till med dom största reparationer och felsökningar.
Nu har du en CLK och jag törs inte säga var ditt relä sitter.
På bilar med batteriet i motorrummet så sitter det bakom plastskivan dvs mot torpedväggen.
I vissa fall har det räckt med att lossa det ur sitt säte, spraya kontaktspray och sen tillbaka med det igen, kolla även och byt gärna säkringen som sitter på det (såvida du nu har en säkring där)
Skulle nu bilen uppföra sig som den ska efter den manövern men felet återkommer så byt relä.
Lycka till
Med vänlig hälsning
Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp med "start" av en CLK 320 - snälla akut!

Inläggav Niklas » 2013-04-21, 11.19.04

kalle59 skrev:Ja jag skulle påstå att det är en möjlighet som man ofta förbiser, många gånger är det dom enklaste felen som ställer till med dom största reparationer och felsökningar.
Nu har du en CLK och jag törs inte säga var ditt relä sitter.
På bilar med batteriet i motorrummet så sitter det bakom plastskivan dvs mot torpedväggen.
I vissa fall har det räckt med att lossa det ur sitt säte, spraya kontaktspray och sen tillbaka med det igen, kolla även och byt gärna säkringen som sitter på det (såvida du nu har en säkring där)
Skulle nu bilen uppföra sig som den ska efter den manövern men felet återkommer så byt relä.
Lycka till
Med vänlig hälsning
Kalle


Stort tack! Vad kostar ett relä? Vore ju suveränt om du har rätt! Tack på förhand!
Niklas
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2012-02-21, 23.12.48

Nästa

Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron