köpte denna idag

W 123 1976-85

Re: köpte denna idag

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-04-12, 11.59.04

Jag var på kurs i förra veckan om de nya dieslarna och partikelfiltren med tillsatser modell blue mm.
Jag kommer aldrig någonsin att köpa mej en diesel av modernare slag. Det måste vara det dyraste man kan åka med på sikt när partikelfilter mm måste bytas runt 18000 mil.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-12, 12.10.24

fick detta i ett pm. :mrgreen: :?: -huven

Jag förstår din poäng till fullo, men det är nästan så jag beundrar de som gör det. För jag betalar hellre vägskatt än sliter som en del gör bara för att slippa skatten.

En kille här hemma sitter och åker i en gammal W115 som han tankar på korvkioskerna. Han har konstruerat en egen tank med glödning i, det är ett helt företag när han ska iväg på morgonen. Sedan toppar väl bilen 50-60 km/h, jag kör om honom varje dag, inte sällan står han ut med vägen och skruvar. Då sitter det matflagor i ledningar, pump etc.

Kan inte vara kul att hålla på så, de kan inte vara många???

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-04-12, 13.28.50

Nä, begagnad olja från mojen kräver viss förädling...koka ur vatten, och filtrera bort partiklar. Sen är kostnaden upp i motsvarande vad ny, fräsch matolja från affären kostar på någon av våra lågprismatkedjor...tio, tolv kronor litern är billigare än diesel, förbrukningen knappt fem procent högre-men det bör ju vara sommar (minst femton grader som kallast-eller kanske Maj till September)så man kan hantera bilen normalt, utan motorvärmare och annan kringutrustning...
...luktar gott gör det med! :lol:
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque

UNREAD_POSTav osla » 2013-04-14, 16.06.32

det där med att köra på frityr olja är ju mer för att det går, tycker då jag. spillolja går ju faktiskt bra att köra på under sommaren, och sen är det ju lite småfränt att se på också 8)
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-04-15, 15.11.40

Spillolja? Du menar förbrukad motorolja? DET är verkligen miljöboveri...tungmetaller, tillsatser i oljan, taskig förbränning då oljan binder vatten...då tankar jag hellre diesel tror jag-det är renare, bättre cetanvärde, mindre svavel och tungmetaller...

smokeytorque

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-15, 15.31.16

smokeytorque skrev:Spillolja? Du menar förbrukad motorolja? DET är verkligen miljöboveri...tungmetaller, tillsatser i oljan, taskig förbränning då oljan binder vatten...då tankar jag hellre diesel tror jag-det är renare, bättre cetanvärde, mindre svavel och tungmetaller...

hade en granne som körde på det + han elda i pannan också med skiten
en del gör va fan som helst för att slippa bidra till välfärden.
men blir riktigt sjuka då ska dom ha all tänkbar vård.

säger bara det FY-FAN

i tyskland händer det att polisen tar prov i tanken, men icke i
menlösa Sverige.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav twostroker » 2013-04-19, 05.35.53

Utan källa så kan jag nog garantera dig att det tas något mer stickprov här uppe i norrbotten än på gotland.

Sletolja i tanken har man ju prövat någon gång om det varit fest på långkörningar, att åka 80 mil på 200 kronor lockar nog varenda ungdom i världen, tro mig. Skulle däremot konstapeln få för sig att inspektera innehållet resulterar det i 10.000 spänn i böter så det kan ju straffa sig. Men då vet man ju inte vem som tankat.. :roll:

Sen är det ju som sagt få ungdomar som har råd att köpa någon snorfräsch bil och dieselkonvertera, utan detta görs ju mest med bilar som "thermos-orginal förstå sig på entusiastmännen" redan ratat. att jag då i min tur vill spendera veckor på att svetsa upp bilen och byta motor så att den klarar en besiktning och stannar kvar på vägen är ju i min mening inget ont? numera ser man ju knappt en bil äldre än 00 på vägen.
twostroker

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-19, 06.25.11

förut när det fanns flera sorters diesel tog dom prover här också.

pga, att fiskarna kunde köpa den billigare momsfritt till
sina fiskebåtar den lagen finns fortfarande gäller å ha en
fiskekutter.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-04-19, 14.04.05

För att se om det går att ta dieseldebatten till en mer konstruktiv nivå, då...

E85 är ett är jävvla skit, det importeras till nittio procent, hitfraktat i en tanker driven av råolja, och sen är det ett uselt energivärde. Etanol i sej är ett otroligt aggressivt ämne som innebär att gummi och plast löses upp i form av slangar, tätningar och packningar-som får begränsad livslängd, och måste ersättas i förtid(?)

Svensk skattepolitik är ett jävvla skit, miljöbilar är just miljöbilar inom vissa vikter, vilket har fått en del modeller tyngre här i landet genom att viss utrustning blivit standard, riktiga hjul som reservdäck, extra ljuddämpning t.ex. ...lite bakvänt kan tyckas.

Höj premien för skrotet, så det lönar sej att skrota, alltså subventionerad premie-inte bara på vikt och ev. katalysator.
Sätt körjournal på hobbybilen. Det finns i flera länder i europa redan. Tillåt femhundra mil enligt nuvarande krav, och sen får man börja betala fordonsskatt...eller nåt.

Sänk skatten på moderna bilar som ger renare avgaser-även dieslar. De drar mindre, drivs på ett bränsle med mer energiinnehåll, som kräver mindre raffinering, har inte sällan renare avgaser än bensinmotorer, och borde kosta lika mycket att skatta.
Som det är idag har vi faktiskt ett delat land, de som har råd att köpa nytt, de som har nästan nytt och de som får leta billigt...inte konstigt att vi har en tio, femtonårig medelålder på vagnsparken, en ny bil kostar som ett litet hus, kostar mer än en semesterresa att serva-varje service, och har ett pristapp på bortåt trettio kronor milen första två åren...

smokeytorque

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-04-19, 14.56.11

smokeytorque skrev:För att se om det går att ta dieseldebatten till en mer konstruktiv nivå, då...

E85 är ett är jävvla skit, det importeras till nittio procent, hitfraktat i en tanker driven av råolja, och sen är det ett uselt energivärde. Etanol i sej är ett otroligt aggressivt ämne som innebär att gummi och plast löses upp i form av slangar, tätningar och packningar-som får begränsad livslängd, och måste ersättas i förtid(?)

Svensk skattepolitik är ett jävvla skit, miljöbilar är just miljöbilar inom vissa vikter, vilket har fått en del modeller tyngre här i landet genom att viss utrustning blivit standard, riktiga hjul som reservdäck, extra ljuddämpning t.ex. ...lite bakvänt kan tyckas.

Höj premien för skrotet, så det lönar sej att skrota, alltså subventionerad premie-inte bara på vikt och ev. katalysator.
Sätt körjournal på hobbybilen. Det finns i flera länder i europa redan. Tillåt femhundra mil enligt nuvarande krav, och sen får man börja betala fordonsskatt...eller nåt.
Det var ett mycket vettigt inlägg, precis så är det. Vad gäller hobbybilar/veteranbilar så har jag för mej att av de som är registrerade och körklara ligger milen per år runt 20.. Vi ska dock inte komma med ideer som en begränsning på 500 mil för då kommer miljönissarna att ta bort det hela för alla. Vi har MHRF och FIVA som jobbar mycket hårt för att vi över huvud taget ska kunna få åka med en gammal bil idag. Miljönissarna är tyvärr noll insatta i totalmiljön utan ser bara blint framför sig en viss sak. Dagens största miljöbov med en oslagbar ledning är vår överkonsumtion, vi använder ingenting av något som vi har tills det är slut utan köper nytt för att det är kul och status. En gammal bil som fortfarande är brukbar och besiktad är en riktigt bra miljöbil då den inte har dragitvmassor med miljö förstörande energi på att skrotas/återvinnas samt att en annan bil ska produceras i dess ställe.

Sänk skatten på moderna bilar som ger renare avgaser-även dieslar. De drar mindre, drivs på ett bränsle med mer energiinnehåll, som kräver mindre raffinering, har inte sällan renare avgaser än bensinmotorer, och borde kosta lika mycket att skatta.
Som det är idag har vi faktiskt ett delat land, de som har råd att köpa nytt, de som har nästan nytt och de som får leta billigt...inte konstigt att vi har en tio, femtonårig medelålder på vagnsparken, en ny bil kostar som ett litet hus, kostar mer än en semesterresa att serva-varje service, och har ett pristapp på bortåt trettio kronor milen första två åren...
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-04-19, 14.58.43

Det fungerar bra det här forumet... I mitten av förra inlägget så kom mitt inlägg in.. Ska bli kul att se var det här hamnar..
Kölis

UNREAD_POSTav twostroker » 2013-04-19, 15.21.55

Kölis skrev:
Det var ett mycket vettigt inlägg, precis så är det. Vad gäller hobbybilar/veteranbilar så har jag för mej att av de som är registrerade och körklara ligger milen per år runt 20.. Vi ska dock inte komma med ideer som en begränsning på 500 mil för då kommer miljönissarna att ta bort det hela för alla. Vi har MHRF och FIVA som jobbar mycket hårt för att vi över huvud taget ska kunna få åka med en gammal bil idag. Miljönissarna är tyvärr noll insatta i totalmiljön utan ser bara blint framför sig en viss sak. Dagens största miljöbov med en oslagbar ledning är vår överkonsumtion, vi använder ingenting av något som vi har tills det är slut utan köper nytt för att det är kul och status. En gammal bil som fortfarande är brukbar och besiktad är en riktigt bra miljöbil då den inte har dragitvmassor med miljö förstörande energi på att skrotas/återvinnas samt att en annan bil ska produceras i dess ställe.

tog mig friheten att försöka citera ut det, fick leta ett tag. :mrgreen:
twostroker

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-19, 16.29.08

Kölis skrev:Det fungerar bra det här forumet... I mitten av förra inlägget så kom mitt inlägg in.. Ska bli kul att se var det här hamnar..

när du citerar så måste du scrålla ned hele inlägget där det slutar med
ett img. ska du börja annars hämnar du inne i inlägget. det är inte forumet
som gjorde fel utan du själv.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Marie » 2013-04-19, 16.46.42

sl500 skrev:
Kölis skrev:Det fungerar bra det här forumet... I mitten av förra inlägget så kom mitt inlägg in.. Ska bli kul att se var det här hamnar..

när du citerar så måste du scrålla ned hele inlägget där det slutar med
ett img. ska du börja annars hämnar du inne i inlägget. det är inte forumet
som gjorde fel utan du själv.

Det är väl snarare att du inte skall skriva förän du är nedanför det sista
Kod: Markera allt
[/quote]
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-04-19, 22.15.11

Jag-ärligt talat utan någon form av sarkasmer-älskar detta forum emellanåt! :lol:

Från ett inlägg om ett inköp av en gammal bil via en debatt om dieselkonverteringens vara eller icke vara samt dieselmotorns miljömässigt negativa förmåga att nästan kunna gå på avskrapad asfalt från fläckarna på en parkeringsplats till huruvida man ska hantera citatfunktionen i detta forum...
Här blir aldrig tråkigt att läsa! :lol:

Keep up the good work folks!

smokeytorque

FöregåendeNästa

Återvänd till W 123