smokeytorque skrev:Spillolja? Du menar förbrukad motorolja? DET är verkligen miljöboveri...tungmetaller, tillsatser i oljan, taskig förbränning då oljan binder vatten...då tankar jag hellre diesel tror jag-det är renare, bättre cetanvärde, mindre svavel och tungmetaller...
smokeytorque skrev:För att se om det går att ta dieseldebatten till en mer konstruktiv nivå, då...
E85 är ett är jävvla skit, det importeras till nittio procent, hitfraktat i en tanker driven av råolja, och sen är det ett uselt energivärde. Etanol i sej är ett otroligt aggressivt ämne som innebär att gummi och plast löses upp i form av slangar, tätningar och packningar-som får begränsad livslängd, och måste ersättas i förtid(?)
Svensk skattepolitik är ett jävvla skit, miljöbilar är just miljöbilar inom vissa vikter, vilket har fått en del modeller tyngre här i landet genom att viss utrustning blivit standard, riktiga hjul som reservdäck, extra ljuddämpning t.ex. ...lite bakvänt kan tyckas.
Höj premien för skrotet, så det lönar sej att skrota, alltså subventionerad premie-inte bara på vikt och ev. katalysator.
Sätt körjournal på hobbybilen. Det finns i flera länder i europa redan. Tillåt femhundra mil enligt nuvarande krav, och sen får man börja betala fordonsskatt...eller nåt.
Det var ett mycket vettigt inlägg, precis så är det. Vad gäller hobbybilar/veteranbilar så har jag för mej att av de som är registrerade och körklara ligger milen per år runt 20.. Vi ska dock inte komma med ideer som en begränsning på 500 mil för då kommer miljönissarna att ta bort det hela för alla. Vi har MHRF och FIVA som jobbar mycket hårt för att vi över huvud taget ska kunna få åka med en gammal bil idag. Miljönissarna är tyvärr noll insatta i totalmiljön utan ser bara blint framför sig en viss sak. Dagens största miljöbov med en oslagbar ledning är vår överkonsumtion, vi använder ingenting av något som vi har tills det är slut utan köper nytt för att det är kul och status. En gammal bil som fortfarande är brukbar och besiktad är en riktigt bra miljöbil då den inte har dragitvmassor med miljö förstörande energi på att skrotas/återvinnas samt att en annan bil ska produceras i dess ställe.
Sänk skatten på moderna bilar som ger renare avgaser-även dieslar. De drar mindre, drivs på ett bränsle med mer energiinnehåll, som kräver mindre raffinering, har inte sällan renare avgaser än bensinmotorer, och borde kosta lika mycket att skatta.
Som det är idag har vi faktiskt ett delat land, de som har råd att köpa nytt, de som har nästan nytt och de som får leta billigt...inte konstigt att vi har en tio, femtonårig medelålder på vagnsparken, en ny bil kostar som ett litet hus, kostar mer än en semesterresa att serva-varje service, och har ett pristapp på bortåt trettio kronor milen första två åren...
Kölis skrev:
Det var ett mycket vettigt inlägg, precis så är det. Vad gäller hobbybilar/veteranbilar så har jag för mej att av de som är registrerade och körklara ligger milen per år runt 20.. Vi ska dock inte komma med ideer som en begränsning på 500 mil för då kommer miljönissarna att ta bort det hela för alla. Vi har MHRF och FIVA som jobbar mycket hårt för att vi över huvud taget ska kunna få åka med en gammal bil idag. Miljönissarna är tyvärr noll insatta i totalmiljön utan ser bara blint framför sig en viss sak. Dagens största miljöbov med en oslagbar ledning är vår överkonsumtion, vi använder ingenting av något som vi har tills det är slut utan köper nytt för att det är kul och status. En gammal bil som fortfarande är brukbar och besiktad är en riktigt bra miljöbil då den inte har dragitvmassor med miljö förstörande energi på att skrotas/återvinnas samt att en annan bil ska produceras i dess ställe.
Kölis skrev:Det fungerar bra det här forumet... I mitten av förra inlägget så kom mitt inlägg in.. Ska bli kul att se var det här hamnar..
sl500 skrev:Kölis skrev:Det fungerar bra det här forumet... I mitten av förra inlägget så kom mitt inlägg in.. Ska bli kul att se var det här hamnar..
när du citerar så måste du scrålla ned hele inlägget där det slutar med
ett img. ska du börja annars hämnar du inne i inlägget. det är inte forumet
som gjorde fel utan du själv.
[/quote]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster