Motorras 300e 24

W 124 E-Klass 1986-1995

Re: Motorras 300e 24

UNREAD_POSTav kjove » 2013-03-20, 22.51.56

osla skrev:som sagt om den gått med lågt/inget oljetryck så har nog vev och ramlagerna samt lagerna till kammen blivit nötta eller rent av kam eller vevaxel fått skador om lagren börjat snurra. men du kan ju ha tur men jag skulle ha tagit ner tråget och lossat lageröverfallen och kollat på lagren för att vara på den säkra sidan

det skulle jag helt klart kunna göra, och tråget måste ju ner i vilket fall. Men frågan kvarstår :)
Går det att få ut tråget utan att helt ta ur motorn.
kjove

UNREAD_POSTav kjove » 2013-03-20, 22.55.00

Stjärnskådarn skrev:Jag har en motor stående som det är oljeläckage på (toppackning). Den går det att plocka delar ifrån.
Säg bara vad du ska ha för delar.

Grymt! Jag hör av mig på mail. :)
kjove

UNREAD_POSTav Marie » 2013-03-20, 23.37.42

kjove skrev:det skulle jag helt klart kunna göra, och tråget måste ju ner i vilket fall. Men frågan kvarstår :)
Går det att få ut tråget utan att helt ta ur motorn.

Kan och kan...
Det är inget jag skulle rekommendera att försöka. Möjligen om du kan hänga upp motorn i en ram som vilar på innerskärmskanterna eller hänger den i en motorkran och plockar ned framvagnsbalken?

Men jämfört med att lyfta ut den är det inte så mycket mindre arbete, och du får en djäkla dålig arbetsställning jämfört med att ta ut den och sätta den i ett motorstativ.
Och som jag redan sagt så är jag ganska övertygad om att du har såpass ras att det lär bli att hänga dit en annan spis - och med den utsikten så är ju då halva jobbet redan gjort.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Stjärnskådarn » 2013-03-21, 20.28.21

Varför så negativ inställning? Det finns faktiskt motorer som klarar en sån här strapats. Det blir inte omedelbart snustorrt i lagerlägena. Jag tror att det finns hopp för denna motor trots allt. Vill han prova att få i gång den så får han väl prova. Lagren i sig har en smörjande egenskap (lagermaterialet). Så de tål att köras utan oljetryck en liten stund om de har fått olja tidigare. Jag har fått liv i motorer som har skurit bara genom att rucka loss dem och fyllt på olja. Volvo B18 - B20. Ingen garanti lämnas.
Jag är utbildad bilmekaniker och har hållit på med bilar i 25 år men kan ha fel också.
Vill du prova så är valet ditt.
Stjärnskådarn

UNREAD_POSTav kjove » 2013-03-21, 21.39.24

Skönt att höra att det finns fler än jag som är av positiv natur. :)
Jag är inte utbildad bilmeck men har grejat en del, mest då med gamla båtmotorer.
Och har haft en förmåga att ha tur i oturen.
Jag hade haft förhoppning om att det skulle gå att lirka ut tråget över framvagnsbalken genom att släppa på tassarna och lyfta så mycket det går.
Visst lite knölig arbetsställning, men är det någon här som legat och krupit innanför motorerna i en 40 fotare båt och sölat med filter mm. Inte alltid frågan om det går då snarare hur.
Skam den som ger seg. :lol:
kjove

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2013-03-22, 00.16.09

Prova vetja, och berätta sen hur det gick!
Hynboholm

UNREAD_POSTav osla » 2013-03-22, 14.37.49

men man kan inte jämföra en gammal rödblockare med en så ny mercedes motor. en rödblockare kör du hur länge som helst utan oljetryck, har själv kört många mil med lysande oljetryckslampa i en b23:a och när jag rev den så var några ram och vevlager slut men den gick bra och lät inge från motorn. men en så ny mb motor är ju mycket mer känslig än en gammal rödblockare som tål allt
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav kjove » 2013-05-02, 23.32.45

osla skrev:men man kan inte jämföra en gammal rödblockare med en så ny mercedes motor. en rödblockare kör du hur länge som helst utan oljetryck, har själv kört många mil med lysande oljetryckslampa i en b23:a och när jag rev den så var några ram och vevlager slut men den gick bra och lät inge från motorn. men en så ny mb motor är ju mycket mer känslig än en gammal rödblockare som tål allt

Vet ärligt talat inte varför en sådan gedigen motor som en Mercedesmotor skulle vara sämre än en gammal järnklump från Hisingen, för det är ju det du faktiskt säger nu.
För övrigt så är det nu konstaterat, oljetråget går att få ur med motorn på plats. :)
kjove

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-05-03, 00.01.56

kjove skrev:
osla skrev:men man kan inte jämföra en gammal rödblockare med en så ny mercedes motor. en rödblockare kör du hur länge som helst utan oljetryck, har själv kört många mil med lysande oljetryckslampa i en b23:a och när jag rev den så var några ram och vevlager slut men den gick bra och lät inge från motorn. men en så ny mb motor är ju mycket mer känslig än en gammal rödblockare som tål allt

Vet ärligt talat inte varför en sådan gedigen motor som en Mercedesmotor skulle vara sämre än en gammal järnklump från Hisingen, för det är ju det du faktiskt säger nu.
För övrigt så är det nu konstaterat, oljetråget går att få ur med motorn på plats. :)

skillnaden ligger bland annat i överdimensionerade lager i de gamla b20 och b18 motorerna, blyade lager, och grova spel från början, en ny motor är byggd på helt andra marginaler,

körde över en kilometer med om616 motorn, alltså en 240d kompakt, började skära ihop, stannade, fyllde på olja efter att ha bogserat hem, och har gått över 1.5 år efter det, medans en ny motor skär ihop totalt bara av att få lite för lågt oljetryck en stund.

Osla säger inte att Rödblockaren är en bättre motor, däremot tål den betydligt mer stryk.
det är skillnad på äpplen och päron... vad som är godast och bäst är upp till var och en.

säger inte att du inte ska försöka, bara att det inte nödvändigt fungerar för att det fungerat i en helt annat motor.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2013-05-03, 21.03.39

swampmonkey skrev:
kjove skrev:

skillnaden ligger bland annat i överdimensionerade lager i de gamla b20 och b18 motorerna, blyade lager, och grova spel från början, en ny motor är byggd på helt andra marginaler,

körde över en kilometer med om616 motorn, alltså en 240d kompakt, började skära ihop, stannade, fyllde på olja efter att ha bogserat hem, och har gått över 1.5 år efter det, medans en ny motor skär ihop totalt bara av att få lite för lågt oljetryck en stund.

Osla säger inte att Rödblockaren är en bättre motor, däremot tål den betydligt mer stryk.
det är skillnad på äpplen och päron... vad som är godast och bäst är upp till var och en.

säger inte att du inte ska försöka, bara att det inte nödvändigt fungerar för att det fungerat i en helt annat motor.

exakt, menade inte att en rödblockare skulle vara bättre på de sättet du förstod de som. en rödblockare har som sagt mer spel i lager mm och är överdimensionerade i lager mm. din motor är så modern och betydligt mer precis så den tål inte att tappa oljetrycket alls i princip. rödblockaren tål stryk som ingen annan motor skulle göra
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Marie » 2013-05-03, 21.37.41

swampmonkey skrev:körde över en kilometer med om616 motorn, alltså en 240d kompakt, började skära ihop, stannade, fyllde på olja efter att ha bogserat hem, och har gått över 1.5 år efter det, medans en ny motor skär ihop totalt bara av att få lite för lågt oljetryck en stund.

Där handlade det nog om tur också....

Jag spräckte sumpen på en sten när jag fick gira nedåt diket vid möte med en blådåre...
Svängde upp igen efter mötet, och efter cirka 200 m fladdrade oljetrycksmätaren till och jag stängde av omedelbart. Fick bilen bogserad till verkstad och bytte sumpen. Ny olja i den och bra oljetryck. Körde en halvmil, sen började det med ordentligt lagerbankande...

Det handlade om en W123.123, alltså även där en OM616. Fick tag på en annan OM616 som gått hos en långpendlare och så var det frid och fröjd igen (försäkringen tog motorbytet)....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

Föregående

Återvänd till W 124 E-Klass