av smokeytorque » 2013-01-25, 21.32.25
Vibrationer och skakningar på vissa frekvenser kan vara spännande att hitta...
Jag skulle nog gjort i följande ordning...
Hissa upp bilen och palla upp den ordentligt.
Kolla om hardyn är hel och att allt sitter fast.
Kolla om drivaxlarna låter och beter sej lika på bägge sidor när man snurrar dem fram och tillbaka
Det ska inte vara skillnader på att rotera olika håll på samma hjul...
Hittar jag inga fel, så är det lite trixigare...
När man belastar drivlinan vill den böja sej i alla leder, så då får man leta fel i lagringar på knutkors och drivaxlarnas leder.Knutkors...demontering, känna om det går lätt i alla lägen i alla fyra lager. Minsta glapp eller tröghet betyder att man bör byta.
Drivaxlarna slits ju i drivlägena där de ligger mot varandra. Ett gammalt knep är att byta plats på höger och vänster, vilket ger tjugotusen mil till ungefär... Klonk och glapp i differantialen är inget bra. Pinjonglagret (det lager som håller lilla drevet närmast kardanen) får glappa max några tiondelar utåt, inåt-och i sidled ingenting...
Viner det i klumpen har det slitit in sej snett någonstans, och måste bytas. Ingen brådska...när ljudet uppstår säger gamla verkstadsrävar (och egna erfarenheter) att man har ungefär tjugotusen mil på sej att laga innan det blir akut. Kolla att det finns olja upp till skruvhålet i bakkant, och att ventilationen uppepå inte är täppt...
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!
W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73