Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav Grodan » 2013-01-17, 16.46.28

Hejsan

God fortsättning på er allihopa.
Har meckat en del och har bla. plockat bort kylaren på min W114 för att blästra och lacka om den. Den har oljekylare bredvid (vatten) kylaren som nu kommer se risig ut.
Min fråga är: kan man bara ta ort oljekylare genom att lossa den övre och undre skyrven? Har någon gjort det här på forumet? Är det något men ska tänka på. Vad ska man tänka på när man åter monterar oljekylaren?

Ha det så bra !!
Grodan
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-03-18, 13.18.59

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-01-17, 20.18.09

Grodan skrev:Hejsan

God fortsättning på er allihopa.
Har meckat en del och har bla. plockat bort kylaren på min W114 för att blästra och lacka om den. Den har oljekylare bredvid (vatten) kylaren som nu kommer se risig ut.
Min fråga är: kan man bara ta ort oljekylare genom att lossa den övre och undre skyrven? Har någon gjort det här på forumet? Är det något men ska tänka på. Vad ska man tänka på när man åter monterar oljekylaren?

Ha det så bra !!


sitter fast med 2 genomgående bult med låsskalle.
bara att återmontera å ansluta ledningarna igen
inget märkvärdigt med det.

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-18, 10.09.38

Tänk bara på att gamla kylare inte tål vad för behandling som helst, då de är gjorda i mjukt material som mässing eller aluminium. Anlita firma som blästrar med kolsyreis så håller de i några år till.
Glas eller ännu värre sand sträcker och mattar ut materialet, och spricker i fogar och pressningar när det blir varmt sen...
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-01-18, 10.15.35

när man reparerar kylare så använder man glasbläster.
cellpaketet är av koppar ramen av plåt, tål denna behandlig
utan problem. så du kan vara lung.
ska lackas med mattsvart färg,
passande är den de har till motorhuvar på rallybilar

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-18, 13.52.20

Oljekylaren på min 250 är i mässing och plåt...vattenkylaren är nog som du säger koppar och plåt.
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-01-18, 14.28.35

ok det förändrar ingenting. det tål den en glasblästring
vilket är skonsamt. tips. kylarverkstäder har sådan
utrustning. för att kunna göra rent å löda i nya element.

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-01-18, 15.32.12

Nu ska jag ställa en motfråga till dej Sylwe och du har totalt rätt i att man ska lacka kylaren mattsvart. Varför ska man göra det?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-01-18, 17.31.16

svar,
de är alltid det som orginal i de äldre modellerna. kan ju vara så att de kyler bättre
än en blanklakerad.

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-01-18, 22.05.35

sl500 skrev:svar,
de är alltid det som orginal i de äldre modellerna. kan ju vara så att de kyler bättre
än en blanklakerad.

sj

Ja du har helt rätt, ännu en gång..
Mattsvart har tio gånger bättre värmeavledningsförmåga än blank silver. Det är därför man målar race motorer mattsvarta förutom baksidan av motorblocket som är mot kopplingen eller automatlådan. Där målar man blank silver då man inte vill ha in onödig värme där.
Jag har nog läst alla Smookie Uinicks böcker om Nas Car motorer mm. Den mannen har lärt ut mycket kunskaper som är enkla men mycket bra. Han drev ett företag som hade namnet The best damnd garage in town. Mycket av hans kunskaper gav mitt företag det namnet det har sedan åttiotalet, Garage 57. Nu är nog inte jag i närheten av honom men han gav mycket inspiration.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-01-19, 13.48.18

bara logiskt tänkande........ :P

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav Grodan » 2013-01-19, 20.52.12

En till fråga då till Sylwe. Hur gör man med oljan? Längst ner på olje kylaren finns en avtappnings plugg. Öppnar jag den så rinner oljan ur kylaren, sedan lossar jag på slangarna. När jag sedan återmonterar så ska ju oljan fyllas på. Via motorn då eller? Måste något luftas?

Tack till allas engagemang ni är underbara. :P
Grodan
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-03-18, 13.18.59

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-01-19, 21.00.06

Via motorn och det är självluftande. Kolla så att du har oljennivån på max och starta den sedan, låt den gå nån minut. Stäng sedan av den och kolla nivån efter en minut, bör gå i kanske en halvliter.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-01-19, 21.04.11

Detta under förutsättningen att det är en oljekylare till motorn. Är den till automatlådan så är det samma förfarande förutom att man får fylla via oljestickröret till lådan. Inte ovanligt med eftermonterade automat kylare.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-01-19, 22.06.19

denna som sitter brevid kylet är till motoroljan,
den till automaten sitter i botten på den ordinarie kylaren,
om det är en automabil.
sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Demontera oljekylare till en 280 (4d örr) 1973

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-01-19, 22.06.34

denna som sitter brevid kylet är till motoroljan,
den till automaten sitter i botten på den ordinarie kylaren,
om det är en automabil.
sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Nästa

Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron