240D -83: Gaspedal tar inte längst ut!

W 123 1976-85

240D -83: Gaspedal tar inte längst ut!

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2012-12-28, 23.38.41

Hej å hå har en till fråga!
Nu så har vi gjort en ventilinställning, men insugsventilerna ställde vi till 0.15mm som var måttet på varm motor. (insåg vi efteråt) men avgasventilerna är ställda på korrekta 0.30mm.
Vet inte om detta hade nån större effekt på problemet som uppkom efteråt då gasen känns konstig. Den tar inte längre lika bra längst ut, utan det blir som en "vägg" som när man trycker förbi så blir det ett ryck i accelerationen och man får släppa.
Den var inte sån innan vad jag vet, har aldrig känts så som den gör nu i alla fall!

Stag och allt liknande såg bra ut, precis som innan. Har jag bara blivit dum i huvudet?
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: 240D -83: Gaspedal tar inte längst ut!

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-12-28, 23.43.58

Hej, eftersom ventilkåpan varit av så ligger nog problemet där, be någon gasa med avstängd motor medan du kollar alla länkage så kanske du ser vart felet ligger
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 240D -83: Gaspedal tar inte längst ut!

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2012-12-29, 01.26.52

Jag hoppas ju att det är nåt sånt som är fel som går att fixa. Så att de inte är permanent för jag blev galen på det!
Tack för svar!
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: 240D -83: Gaspedal tar inte längst ut!

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-12-29, 14.24.56

Ställ ventilerna en gång till till rätt mått med kall motor. Inte värt att chansa och få brända ventil tallrikar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: 240D -83: Gaspedal tar inte längst ut!

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-12-30, 00.30.04

det något större glappet du fått med 0.15 istället för 0.10 ger inget annat än lite mer spel, och alltså inga brända ventiler, möjligtvis skulle den bli minimalt slöare, och då pratar jag verkligen minimalt slöare.

var glad att det var åt det hållet, och inte att du ställde ventilerna på 0.10 med varm motor. men även det är helt inom felmarginalerna om du inte tänkt få igång bilen i 35 minusgrader.

fetta in kulorna i lederna, kolla att allt sitter åtdraget ordentligt osv, skruvar du ett varv eller två på kulan när den är losstagen så ändrar du ju måttet.

kolla även i ovankant uppepå motorn, hade en 300tdt med det problemet, du har en liten plastbussning som gasreglaget glider/snurrar på och när den slutar snurra och blir platt på en sida så fick jag precis samma problem som du. vet att samma typ av utväxling sitter på 230:6 och 250 motorn, så det är ju ingen jättechansing att även du har samma pryl.

ska se om jag kan ordna foto på mekanismen jag pratar om imorgon.

kolla över den, isåfall är det ett väldigt lättlöst problem, sitter med en liten spårryttare gör plastringen/bussningen i vilket fall.


edit:
http://mbturbo.com/mbturbo/gaslinkage-3 ... ent/yol7q/

det länkage jag tänkte på som gav liknande problem på 300tdt.
klicka på bilden för större bild.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: 240D -83: Gaspedal tar inte längst ut!

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2012-12-30, 20.17.48

Ja, de mercor jag mekat under åren, har jag alltid fått justera till rätt spel, och det betalar sej att ge gaspedalen lite kärlek...full gasrespons, mindre skrammel, väl fungerande automatlådor, mindre förgasarstrul...ibland kan man förvånas över eftertanken de tyska ingenjörerna lagt ner på länkagen!
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: 240D -83: Gaspedal tar inte längst ut!

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2012-12-31, 02.28.09

swampmonkey skrev:det något större glappet du fått med 0.15 istället för 0.10 ger inget annat än lite mer spel, och alltså inga brända ventiler, möjligtvis skulle den bli minimalt slöare, och då pratar jag verkligen minimalt slöare.

var glad att det var åt det hållet, och inte att du ställde ventilerna på 0.10 med varm motor. men även det är helt inom felmarginalerna om du inte tänkt få igång bilen i 35 minusgrader.

fetta in kulorna i lederna, kolla att allt sitter åtdraget ordentligt osv, skruvar du ett varv eller två på kulan när den är losstagen så ändrar du ju måttet.

kolla även i ovankant uppepå motorn, hade en 300tdt med det problemet, du har en liten plastbussning som gasreglaget glider/snurrar på och när den slutar snurra och blir platt på en sida så fick jag precis samma problem som du. vet att samma typ av utväxling sitter på 230:6 och 250 motorn, så det är ju ingen jättechansing att även du har samma pryl.

ska se om jag kan ordna foto på mekanismen jag pratar om imorgon.

kolla över den, isåfall är det ett väldigt lättlöst problem, sitter med en liten spårryttare gör plastringen/bussningen i vilket fall.


edit:
http://mbturbo.com/mbturbo/gaslinkage-3 ... ent/yol7q/

det länkage jag tänkte på som gav liknande problem på 300tdt.
klicka på bilden för större bild.


Jag har inte kunnat kolla på bilen nånting just de senaste dagarna då jag är bortrest. Ska kolla upp detta när jag kommer hem, dock så har jag sett att 300 Dieseln och 240in har olika gasreglage. Men som sagt får kolla upp detta!
Tack för hjälpen!

Förrästen hade du kvar barockfälgarna till salu?
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster