Har du skruvat med lastmaskiner traktorer bussar bilar mc lika länge som jag så blir man inte förvånad vad som kan hända med saker som sitter i fordon.
Tar man en ny BMW så är många saker tillverkade i Kina( vilket flertalet av alla produkter är)så rekommenderar BMW nissarna att man köper icke original prylar för annars går skiten sönder.och idag finns det inget som heter kvalite´längre för då skulle inte fordonen gå sönder så ofta.
Ta merca tex vad är kvalitet lacken ?? plåten ?? nix skiten rostar fortare än vad man säger aaa ta tex Audi dom kan inte göra en rostfri bil i vanlig plåt utan att det rostar därav övergången till aluminium.
Tydligen skall man köpa en KIA för att kunna använda garanti anspråken i sju år men bara om du servar bilen på deras verkstad men gör du det så kör man bekymmerslöst i sju år sedan kan man åka på tippen med den.
Likaså våra gamla Mercor vilken plåt ,kolhalten är förbaskat låg i den men det är väl några nedmalda gamla stridsvagnar från Ryssland som blev lämnad kvar under slutet av andra värlskriget.Man tager vad man haver sa Merca snillet som tillverkade plåten.Ser det på min 123 a fy fasen vad mjuk plåten är och tror man det inte så märker man det när man skall börja svetsa upp liket dom karosserna inte som en gammal hundfurti.riktig bonnaplåt i den,sedan kom ett snille på (Yogoslav) att den kommit ut vattenfärg och Volvo skulle spara en massa miljoner jo hej vad Volvona rostade på 70 talet det är kvalitet de,man kunde höra när plåten vart uppäten av rostmaffian.
Den enda bilfabrikanten som hade sämre plåt var väl Skoda tom Trabanten var bättre karosseri mässigt sett då den var gjord av bomull och hartz nästan i stil med Corvette glasfiber och polyester.
Därför är det inte roligt när man smälld med Vetten och när dammat lagt sig så står man där och kliar sig,men det är inget mot kolfiber det kliar något enormt dammet vill säga.
Annars ett bra tips är att använda 40 % fosforsyra att rostskydda bilen med.Är den rostig under som nästan alla nya Fordar är (har nämligen haft några sådana)typ Mondeo så köp fosforsyra hissa upp bilen ta en sray flaska lackspruta eller något att få ur syran med och spruta tre fyra gånger så skall ni se vad fint det blir och fosforsyran tar bara på rost och för den som inte vet det så används den i läsk,och får man eländet i ögonen så svider det som fan men händer inget då jag vet det av egen erfarenhet.och vid av syrning så använder man citronsyra som man har på för att neutralisera fosforn efter det kan man med fördel spruta på Epoxi (dock inget krav)och sedan en icke riktigt torkande rostskydds massa och spraya på.Biltema har bra enlitersflaskor som man kan hinka på under.
Har man mycket rostiga saker så släng ned det i ett upprört bad ca 20 grader och låt det ligga i några dagar men glöm inte bort det avsyra med citronsyra på med Epoxi och ni har en sak som är bättre en ny rostmässigt sätt.
Men vill ni inte använda syra så är det blästring som gäller sedan kan det vara många olika blästermedel som användes(finns fö en bra sida lack bläster mm som jag kan länka till om nu inte någon annan redan gjort det )
http://lackguiden.forum24.se/ där finns massor av tips och det som det är bra med den sidan är att man slipper alla moppeligister och annat löst folk utan bara riktiga svar rakt igenom.
Köpt många prylar till min jänk i USA och om det står gift (gåva)på paketet så släpper dom igen det.
Och om inte så spelar det inte så stor roll då det är fasiken så mkt billigare där.
En annan rolig grej med Amerika är deras storlek på allt och det är stort.
Volvo lämnade in en förfrågan till något företag på70 eller 80 talet och frågade om dom kunde få köpa vevaxlar av dom Inga problem sa jänkarna hur många hundratusen skall ni ha.Vart ingen affär.
Nej dags att slappa lite ta nya tag nästa vecka och börja skrota ned 124 an så jag kan åka med karossen till skroten så det blir en bil mindre på gården sedan ryker Saaben vilket är synd men sådant är livet.
Det är inte lätt för er grabbar och flickor att läsa mina jäkla svar då jag har den förmågan att gilla snacka och skriva men det är upp till var och en att läsa.
Lite snusk.
Någon som vet hur ett graviditetstest i Finland går till: Jo man tar en nhela kosken skruvar av kapsylen stoppar upp den i kussimurran väntar ett tag tar ut flaskan och om det är taget något ur flaskan så finns den folk där.Huva