Kölis skrev:Om den blir ren genom att torka bort sotet bara så låter det som att det är vatten/glykol som har kommit in. Kolla så att inte cylinderväggen har spruckit eller att du har en spricka i topplocket.
W115_220D skrev:Ja en spricka kan vara svår att se men även en dålig topplockspackning kan vara svårt att se i vissa fall.
Så att provtrycka toppen är nog att föredra innan montering.
W108 skrev:Glömde nämna att före demonteringen av motorn lät jag göra en
avgastest av kylvattnet ( dvs mätrör med blå indikeringsvätska som sätts
där kylarlocket sitter,som ändrar färg till grönt/gult om koldioxid finns i kylaren)
I mitt fall ändrade sig blåfärgen till gul nyans på ca 10-15 sek..... Han som utförde provet
sa att det visade tydligt att jag hade avgaser i kylvattnet
Någon som vet hur tillförlitlig denna metod är ? Finns det ngn anledning att ifrågasätta
resultatet ?
sl500 skrev:du hadde en extra topp. vill bara göra dig uppmärsam på
att det finns 2 olika toppar till m130 en med mera vattenkanaler.
jag fick en spricka i en m130 topp pga, extrem kyla, brukar synas på avgaserna med glykol i dom
ryker bra.
vh sylwe
sl500 skrev:en 70,a då har du den senare m130 packningens cyl-hål
ser ut som päron mot den tidigare som är rektangulära.
den senare blev bättre kylning med fler vattenkanaler.
ser ut så här.
sj
http://www.sls-hh-shop.de/index.php/cat ... _prod_3815
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst