Motorproblem 280SE 1970

W 108/109 1965-1972

Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W108 » 2012-11-10, 20.49.16

Cyl 4:as tändstift slår igen , ryker grå rök. Vatten i cyl misstänks

Toppen nu avlyft....... men svåranalyserat problem

Visar sig vara oljerester i cyl 4 och inte vatten.
Kolvtoppen alldeles ren efter en lätt rengöring med trasa, övriga 5 kolvar
har den er sotiga beläggningen som sitter hårdare fast.
Vid demontering av ventiler cyl 4 så upptäkcs inget direkt uppenbara fel
Normalt/litet glapp i styrningar och ventiltätningar ser ok ut.Nästan så att det är
"sugpassning" på insugsventilen då den rörs upp och ned.

Kommer då oljan från underdelen dvs otät cylinder , typ dålig oljeskrap ring ?
Provar hälla 2 cm diesel i cyl 4 och 6 för att se om nivån sjunker snabbare i cyl 4.
MEN nivån sjunker max ca 3mm på en halvtimme i båda cylindrarna.
Inga vändkanter eller repor/skador i ngn cylinder och man kan skönja honingsmönster i samtliga
6 cylindrar.

Varifrån kommer oljan ?
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W115_220D » 2012-11-10, 21.31.44

Vart går oljekanalen från blocket till toppen? Kanske läckage i packning eller sprucken topp
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W108 » 2012-11-10, 21.53.16

In och retur för oljan går in resp ut i ändarna på toppen dvs
vid cyl 1 och 6 , så ingen oljekanal i närheten av cyl 4 vad jag vet
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-11-10, 22.52.25

Om den blir ren genom att torka bort sotet bara så låter det som att det är vatten/glykol som har kommit in. Kolla så att inte cylinderväggen har spruckit eller att du har en spricka i topplocket.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W108 » 2012-11-10, 23.20.41

Kölis skrev:Om den blir ren genom att torka bort sotet bara så låter det som att det är vatten/glykol som har kommit in. Kolla så att inte cylinderväggen har spruckit eller att du har en spricka i topplocket.


Cylinderväggen är felfri............. har nu bestämt mig för att provtrycka toppen
Ingen uppenbar orsak är ju hittad till felet..........
Känns ju långt ifrån bra att montera tillbaka toppen utan att ha hittat ngt fel på den
En spricka kan ju vara svår att se med ögat
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W115_220D » 2012-11-10, 23.24.48

Ja en spricka kan vara svår att se men även en dålig topplockspackning kan vara svårt att se i vissa fall.
Så att provtrycka toppen är nog att föredra innan montering.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W108 » 2012-11-11, 23.18.42

W115_220D skrev:Ja en spricka kan vara svår att se men även en dålig topplockspackning kan vara svårt att se i vissa fall.
Så att provtrycka toppen är nog att föredra innan montering.


Undersökt topplockspackningen mycket nogrannt och kunde ej hitta
någon minsta lilla antydan till misstänkt läckageställe.
Därmed är nästa steg en provtryckning om jag nu kan få tag på ngn som kan göra detta
åt mig.
Om inte så är alternativet att montera en reservtopp som jag har liggandes.
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W108 » 2012-11-15, 12.20.29

Glömde nämna att före demonteringen av motorn lät jag göra en
avgastest av kylvattnet ( dvs mätrör med blå indikeringsvätska som sätts
där kylarlocket sitter,som ändrar färg till grönt/gult om koldioxid finns i kylaren)
I mitt fall ändrade sig blåfärgen till gul nyans på ca 10-15 sek..... Han som utförde provet
sa att det visade tydligt att jag hade avgaser i kylvattnet

Någon som vet hur tillförlitlig denna metod är ? Finns det ngn anledning att ifrågasätta
resultatet ?
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-11-15, 12.53.06

du hadde en extra topp. vill bara göra dig uppmärsam på
att det finns 2 olika toppar till m130 en med mera vattenkanaler.
jag fick en spricka i en m130 topp pga, extrem kyla, brukar synas på avgaserna med glykol i dom
ryker bra.

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-11-15, 16.19.21

W108 skrev:Glömde nämna att före demonteringen av motorn lät jag göra en
avgastest av kylvattnet ( dvs mätrör med blå indikeringsvätska som sätts
där kylarlocket sitter,som ändrar färg till grönt/gult om koldioxid finns i kylaren)
I mitt fall ändrade sig blåfärgen till gul nyans på ca 10-15 sek..... Han som utförde provet
sa att det visade tydligt att jag hade avgaser i kylvattnet

Någon som vet hur tillförlitlig denna metod är ? Finns det ngn anledning att ifrågasätta
resultatet ?

Den metoden är 100% tillitlig.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W108 » 2012-11-15, 19.35.44

Tack det var skönt att höra !

Toppen för övrigt provtryckt idag...... inga fel hittades
Jag lät plana den......... han tog ned ca 0.3 mm
Småsårig yta på ngt ställe tyckte motorsliparen men i överlag bra

Nu är det "bara" att montera tillbaka allt med ny toppckning och nya ventiltätningar
och hoppas på att allt blir bra....
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W108 » 2012-11-15, 23.20.16

sl500 skrev:du hadde en extra topp. vill bara göra dig uppmärsam på
att det finns 2 olika toppar till m130 en med mera vattenkanaler.
jag fick en spricka i en m130 topp pga, extrem kyla, brukar synas på avgaserna med glykol i dom
ryker bra.

vh sylwe


Tack Sylwe ! Fick höra det innan jag köpte reservtoppen
Kommer du ihåg hur det såg ut i cylinderloppen där glykol åkt in ?
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-11-15, 23.29.35

nej tyvär inte det är säkert mer än -20 år sedan.

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-11-15, 23.40.34

en 70,a då har du den senare m130 packningens cyl-hål
ser ut som päron mot den tidigare som är rektangulära.
den senare blev bättre kylning med fler vattenkanaler.

ser ut så här.
sj
http://www.sls-hh-shop.de/index.php/cat ... _prod_3815
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Motorproblem 280SE 1970

UNREAD_POSTav W108 » 2012-11-16, 16.46.24

sl500 skrev:en 70,a då har du den senare m130 packningens cyl-hål
ser ut som päron mot den tidigare som är rektangulära.
den senare blev bättre kylning med fler vattenkanaler.

ser ut så här.
sj
http://www.sls-hh-shop.de/index.php/cat ... _prod_3815


Exakt !
Reservtoppen jag har kommer från en 300SEL 2.8 ( = med vassare kamaxel än en vanlig 280SE topp, satt även i 280 SL)
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Nästa

Återvänd till W 108/109

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster