Mercedes w123 300D 1982

W 123 1976-85

Mercedes w123 300D 1982

UNREAD_POSTav Hallström » 2012-10-25, 19.04.37

Hejsan jag har lite funderingar på att byta bakaxelklumpen till något som klarar mer effekt. Hjärtligt tacksam för svar.
Hallström
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-10-25, 18.56.50

Re: Mercedes w123 300D 1982

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-10-25, 20.06.14

Tja,
Vad har du tänkt dig för motor & effekt?
Originlklumpen klarar en hel del stryk,
Men byter du motor och får svetsa om kardanaxeln hade jag bytt ut hela kardanen, då kan du plocka en klump från v8 w116 och w126 rakt av (w126 fram t.om 1985) medbringarkorset är större och hardyskivan likaså alltså, de klumparna är lite fläskigare, lamelldiffade, (den bränner du bara upp om du tänkt dig brutal effekt) men klumparna är större,trevligare utväxling och passar rakt.

Du kan skita i att byta ut kardanen mot en från w116 el liknande, men då får du byta medbringarkorset på klumpen istället.



Tror inte klumpen är det du sliter sönder, utan snarare drivaxlarna,
Men även drivaxlarna överlever 400-500 häst om de är friska, men sådant beror ju även på hur du tänkt köra.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Mercedes w123 300D 1982

UNREAD_POSTav Hallström » 2012-10-25, 21.16.54

Jag hade tänkt mig original motor som jag bygger turbo på, eller ska ska man ta en som har gått med turbo innan? Är det nån större skillnad på dom? Har tänkt att ha max 400hk för gatbruk.
Kan man inte schimsa om en lamelldiff så den tål mera? Tackar o bokkar för all hjälp jag kan få :)
Hallström
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-10-25, 18.56.50

Re: Mercedes w123 300D 1982

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-10-25, 23.17.32

En w123a med om617 det som du har, bör du verkligen inte ta ut några 400häst ur, tyvärr. Isåfall får du lura i en motor från en w124a.

Om617 är den femcylindriga 300dmotorn, från w123
Om603 är en 12ventils 300d 6a
Om606 är en 24venls 300d 6a.


Om603 och 606 tar man ganska "lätt" ur 350-400 häst, med någorlunda bibehållen driftsäkerhet.

En om617 turbo har en en stor fördel över en sådan icketurbo du har, oljeskvättare på undersidan kolvarna som kyler, skulle personligen inte våga ta ur mer än 120häst, max 150häst ur en icketurbo om617, en originalturbo kanske man vågar ha ur 200, men jag skulle verkligen inte garantera någon hållbarhet alls, framförallt inte för en som inte var turbo från början.
Ska man ta ut mer effekt bör man skaffa en avgastempgivare så man vet när det är dags att lätta på gasen, effekt ur en diesel =mer bränsle, mer diesel = mer värme, vilket ger en väldigt ledsen motor,

Om603 som är motormodellen efter om617 har dessutom en stor fördel i form av en extra kolvring, den tål laddtryck bättre.
Om606är 300d motorn efter om603 och har förstärkt topplockspackning, vilket ger den en fördel över om603, den tål än mer laddtryck, 3.5bar kan folk knö in.

Har en om617 turbokonverterad, ger kanske 100häst, en datans med vrid, men varm blir den, och den satt i en bil man ville ha, så därför följde motorn med, en turbokonvertering gjorde med några pilsner i handen på en lördageftermiddag, fyrkantsrör med massa läckor i, har svetsat nytt rör, och ska flytta om oljereturen till turbon, så har aldrig testat den längre tid, laddar 1.5bar övertryck, turbo från en bmw 525d. ingen oljetrycksbegränsare till turbon heller, så vid lite högre varv läcker det ut avgasröret, massa rök bakom!
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Mercedes w123 300D 1982

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-10-25, 23.24.59

Får du tag i en vanlig frisk klump överlever den lätt en om617,

Om606 i en w123a, svetsdiffad bakaxel med 3.58 i utväxling, en tidigare 200bensin bil alltså, står pall för 530hk på drivhjulen. Original drivlina, baktill alltså, omsvetsad kardan, svetsad diff, men resten original. men han hade fräsha delar i bilen från början, ruskigt fräsha.

Ingen idé att köra på lamelldiffad där iaf, det är bromsar/lameller däri, och de slår till först när det redan spinner, och då är det för sent och skiten brinner upp, har jag fått det förklarat för mig iaf av folk som försökt sig på med lite mer effekt och lamelldiffade klumpar, det gäller framförallt om du tänkt köra med breda tassar.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Mercedes w123 300D 1982

UNREAD_POSTav Hallström » 2012-10-26, 22.43.23

Det låter kanon men vad tror du de blir för kostnad med en 24v 300 TD motor och en klump från w124?
Hallström
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-10-25, 18.56.50

Re: Mercedes w123 300D 1982

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-10-27, 10.57.09

klumpen från w124 passar inte rakt av, dessutom är det andra drivaxlar, kan mycket väl gå, men det förutsätter att du vet vad du gör.

en klump till w116 och w126 som passar ligger på runt 3-6 tusen beroende på, om du ska ha en vettig utväxling, men de är sällsynta, så det handlar en hel del om tur.

en 24v om606motor, jadu, de är ovanliga att få tag på. bäst och billigast är normalt sett att köpa en hel bil, har du klumpen om du får för dig att göra det ombygget med.

problem som får lösas för en om606
elektrisk dieselpump, vill du inte kämpa så får du sno en från en om603motor, och då bör du bygga om pumpen (7-12tusen om du skickar iväg till mynä, dieselmeken eller bsr) om603 pumpen är helt mekanisk, men har 5.5mm element, om606pumpen är elektrisk och har 6mm element, 7mm eller 8mm element är vad du bör ha om du ska ha ut 400-500 häst,
om603an 5.5mm element kan man kanske få ur 180 häst någonstans genom att bara skruva upp, om606ans 6mm kanske runt 220-230,
-utöver en fläskig turbo, intercooler, ombyggt insug, omsvetsat grenrör (gärna extraktor och de kostar några tusenlappar att köpa)


och det ger oss problem 2 (eller det femte problemet, jag vet ej)
växellådan, till en om606a originalturbo hittar du normalt enbart med en automatlåda, och nu har jag inte bråkat med dem, men det är ju inte orimligt att även de är elektriska.
du kan sno en automat från en om603a, men det gör ju att vitsen med några 400 häst lite försvinner.
och de vanliga femväxlade manuella man kan hitta på t.ex om602 och om605 (femcylindriga ditona av om603 och om606) klarar inte av några 400 hästar, och inte heller kopplingen.

Getraglåda är vad du får hitta, och de är dyra och svårfunna, och sinterlamell och bmw tryckplatta, pengarna tickar på.
fullboost67 pratade om en t56magnumlåda som skulle vara färdig för om606 motor, BlackSmokeRacing hade problem med sin t56a men det ska vara bra lådor, men det pris fullboost nämnde var närmare 30tusen. lådan är eftermarknadsvarianten av den som sitter i Corvette Z6 och andra monster.

sidenote:
låg uppe en femcylindrig om605a ombyggd turbo på blocket i w124a kaross för några månadersen, han skrev där att växellådan får lösas, och att han bytte till en fräsh låda igår och hade sönder den direkt han var ute och lekte, 350-400 häst någonstans skrev han att han uppskattade effekten till. bilen gick att köra, men trean var söndervriden..

pratat med andra, och de uppskattar sitt bygge av om606 dieselturbo till runt 70k inklusive bil, 60k utan.

var bor du?


edit:
http://www.blocket.se/goteborg/Mb_delar ... ?ca=15&w=3

han säljer en 3.46 klump till en w124a, tror att han har en 250d om602 turbomotor med femväxlad låda som ska vara fräsh, oprutbar snubbe, vet vad saker är värda men har emellanåt resonabla priser.
den motorn är inte 200-250 häst omöjligt, och lådan kommer hålla om du inte dumkör.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Mercedes w123 300D 1982

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-10-31, 20.04.13

känns som det blev smått tyst när man insåg hur mycket jobb det faktiskt är?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst