klumpen från w124 passar inte rakt av, dessutom är det andra drivaxlar, kan mycket väl gå, men det förutsätter att du vet vad du gör.
en klump till w116 och w126 som passar ligger på runt 3-6 tusen beroende på, om du ska ha en vettig utväxling, men de är sällsynta, så det handlar en hel del om tur.
en 24v om606motor, jadu, de är ovanliga att få tag på. bäst och billigast är normalt sett att köpa en hel bil, har du klumpen om du får för dig att göra det ombygget med.
problem som får lösas för en om606
elektrisk dieselpump, vill du inte kämpa så får du sno en från en om603motor, och då bör du bygga om pumpen (7-12tusen om du skickar iväg till mynä, dieselmeken eller bsr) om603 pumpen är helt mekanisk, men har 5.5mm element, om606pumpen är elektrisk och har 6mm element, 7mm eller 8mm element är vad du bör ha om du ska ha ut 400-500 häst,
om603an 5.5mm element kan man kanske få ur 180 häst någonstans genom att bara skruva upp, om606ans 6mm kanske runt 220-230,
-utöver en fläskig turbo, intercooler, ombyggt insug, omsvetsat grenrör (gärna extraktor och de kostar några tusenlappar att köpa)
och det ger oss problem 2 (eller det femte problemet, jag vet ej)
växellådan, till en om606a originalturbo hittar du normalt enbart med en automatlåda, och nu har jag inte bråkat med dem, men det är ju inte orimligt att även de är elektriska.
du kan sno en automat från en om603a, men det gör ju att vitsen med några 400 häst lite försvinner.
och de vanliga femväxlade manuella man kan hitta på t.ex om602 och om605 (femcylindriga ditona av om603 och om606) klarar inte av några 400 hästar, och inte heller kopplingen.
Getraglåda är vad du får hitta, och de är dyra och svårfunna, och sinterlamell och bmw tryckplatta, pengarna tickar på.
fullboost67 pratade om en t56magnumlåda som skulle vara färdig för om606 motor, BlackSmokeRacing hade problem med sin t56a men det ska vara bra lådor, men det pris fullboost nämnde var närmare 30tusen. lådan är eftermarknadsvarianten av den som sitter i Corvette Z6 och andra monster.
sidenote:
låg uppe en femcylindrig om605a ombyggd turbo på blocket i w124a kaross för några månadersen, han skrev där att växellådan får lösas, och att han bytte till en fräsh låda igår och hade sönder den direkt han var ute och lekte, 350-400 häst någonstans skrev han att han uppskattade effekten till. bilen gick att köra, men trean var söndervriden..
pratat med andra, och de uppskattar sitt bygge av om606 dieselturbo till runt 70k inklusive bil, 60k utan.
var bor du?
edit:
http://www.blocket.se/goteborg/Mb_delar ... ?ca=15&w=3han säljer en 3.46 klump till en w124a, tror att han har en 250d om602 turbomotor med femväxlad låda som ska vara fräsh, oprutbar snubbe, vet vad saker är värda men har emellanåt resonabla priser.
den motorn är inte 200-250 häst omöjligt, och lådan kommer hålla om du inte dumkör.