Kölis skrev:Byt flickvän!
Finns ingen bil som beter sig så.
höjdarn skrev:Tjenare! hörredu.. ska de inte finnas ett filter i växellådan? de finns det på automatarna iallafall som man byter i samband med oljebytet! testa att byta växellådsfilter! och så hoppas jag du har stoppat rätt mängd olja i lådan annars kan de bli trassel vettu! Om inte de funkar är de förmodligen något växelstag som är paj eller sitter fel/löst!
Sedan så kan du prova dra ut instrumentpanelen och se till att hastighetsmätarvajern "speedo cable" är ordentligt fastskruvad på baksidan av instrumentpanelen! http://www.peachparts.com/Wikka/W124InstCluster (de går att använda en 2,5 mm svetstråd också)
Det är en mässing koppling med invändig gänga! hoppas det löser sig!
kalle59 skrev:Hej
Du har troligen något strul med vxl förarna från spaken in i lådan, du får gå under och kolla så att alla bussningar är hela i båda ändar av stagen, är något av dom trasiga lr borta så blir det som du beskriver.
Hastighetsmätaren drivs av en Wire och är den av lr har lossnat på något vis så fungerar varken hastighetsmätaren lr trippmätaren
Mvh Kalle
Ps: Behåll du din flickvän för det där felet är inte ovanligt
w111cp skrev:Hej
Jag hade under under några år problem med min 200 -87 w124 4vxl man.
Symptomen var kanske inte exakt likt dina men snarlika.
När utetemperaturen närmade sig 0 grader blev det väldigt svårt/trögt att få i 1:an,2:an och backen.
Första tanken var oljan men byte hjälpte inte, även stag och bussningar var ok.
I ett som jag trodde var ett desperat och meningslöst försök så lyfte jag på växellådsdamasken och sprayade rikligt med rostpray ner mot länkaget, och helt plötsligt går växelspak och växlar in löjligt lätt även vid riktigt kall väderlek.
Det retsamma är att jag kämpat med trög låda i flera vintrar när felet var så löjligt enkelt.
Med vänlig hälsning,
W111cp
W110
W111cp
W109
W124 (vinterbil)
S211
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster