Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-08-31, 18.28.16

Hallå !

Jag börjar bli rätt trött på de otidsenliga manöverorganen för helljus (fotkontakt)
och vindrutespolare (gummibälg) samt avsaknad av intervalltorkare.

Går det att enkelt flytta över blinkerspaken från W108 eller möjligen W114/115 ?

Får givetvis sätta dit en elektrisk spolare, i det tomma hålet i panelen
kan man sedan sätta nåt reglage för intervalltorkning, det fanns väl aldrig på ovanstående?

Råd o tips, tack.

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-08-31, 19.16.39

torkarspakarna w 108-115 passar absolut inte.
sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-08-31, 22.57.12

OK, tack.
Jag har botaniserat i EPC ett tag, fotomkopplaren verkar försvinna vid modellbytet när 200, 200D och 230 kommer ut, 65 eller 66 års modell.

Då blir det även en annan blinkerspak och mantelröret till styrningen förändras.
Från början är det upphängt med svepet under mantelröret som skruvas med muttrar.
På slutet är det ett annat rör med skruvar (bultar) uppifrån, utan svepet.

Skulle man då kunna byta mantelröret och blinkerspaken?
Då är det 200 fram till nr 190317 och 200D till 358853.

Kanske måste även styrspindeln bytas, jag blir inte klok på den, det finns massor av varianter.
Och rattlåset skiljer visst också, det är olika på 200 och 200D.

Har nån vänlig själ nåt liggande? Verkar som att det ska vara från 200 upp till nr 190317.

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-08-31, 23.05.46

Och rattlåset skiljer visst också, det är olika på 200 och 200D.


tror fan det dieslar har alltid ett annat tändningslås
den där bilen får du väl ingen veteranförsäkring på så ombyggd som den är,
så det är väl bara att fortsätta ombyggnationen.

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-09-01, 00.47.52

Ja ja ja, nu ska du inte va sån, ibland är tangenterna snabbare än tanken.
Hade en 240D, hade glömt detta med glödning och dragstart, uråldrigt.
Köpte den förresten vid Holmhällar ca 1982, men det var väl före din tid på Sudret.

Försäkring inga problem. Veteranförsäkringen har så strikta villkor så jag ser den som svår
att använda, nästan allt kan vara "nyttotrafik" förutom rena utflykter till veteranträffar.

"Tillåten" ombyggnad är nästan ett ämne för en helt egen tråd. Ni som är besiktningsmän
är bättre pålästa, tolkningsföreträde är det väl FIVA som har...?

Att byta fotomkopplaren till omkopplare i blinkerspaken är ju ett utförande som finns i
modellserien, ingen väsentlig förändring, ökar däremot säkerheten. Mörkerkörning med duggregn
och ibland spolning på vägar med annan trafik är en utmaning.

Motorbyte från M180 till en något nyare M180, från dubbla Solex till Zenithar, utförandet fanns ju på 230S. Är det för mycket?

Montering av tvåkretsbromsar, som fanns senare i modellserien, med annat pedalställ och servo från W114 som i princip är samma som fanns på 111:an, kan knappast vara otillåtet.

Montering av trepunkts rullbälten fram och bak knappast nåt problem.

Nackstöden då, ja de kommer från W123/1, så de väl nästa exakt lika de som fanns i (senare) W108,
samma tidsperiod, bör förbättra säkerheten. Ska kläs i beige vinyl inkl brun keder (vinterjobb).
Bild
Bild

Jag vet inte vad du ser som rimliga gränser... Emotser seriösa kommentarer, tack.
F*n vilken röra i garaget, måste städa ...

Hälsn
Åke
Senast redigerad av Lofqvist 2012-09-01, 17.41.13, redigerad totalt 1 gång.
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav W115_220D » 2012-09-01, 01.03.14

Lofqvist skrev:Hallå !

Jag börjar bli rätt trött på de otidsenliga manöverorganen för helljus (fotkontakt)
och vindrutespolare (gummibälg) samt avsaknad av intervalltorkare.

Går det att enkelt flytta över blinkerspaken från W108 eller möjligen W114/115 ?

Får givetvis sätta dit en elektrisk spolare, i det tomma hålet i panelen
kan man sedan sätta nåt reglage för intervalltorkning, det fanns väl aldrig på ovanstående?

Råd o tips, tack.

Hälsn
Åke


Det är väl dom grejerna som gör en gammal bil eller har jag fel?
Har aldrig haft problem med fotkontakt eller dragstart.
Tycker nog att det är bilens charm.
Mvh Andreas
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav W115_220D » 2012-09-01, 01.16.40

Kan dock medge att jag bytte ut strömbrytaren till vindrutetorkaren till en brytare från Volvo Amazon på min w110 lag hade för några år sedan.
Anledningen var att få ett tredje läge för spolning vilket Amazon har.
Eftersom det är Bosch elsystem i Amazon med passade muttern och knappen att dra i från originalet på Amazonbrytaren och det syntes inte att man gjort någon ändring.
Volvon har flatstift och Mercedes runda så man får göra en adapter av kabelskor och några kabelstumpar att sätta i mellan.
Sedan monterade jag en elektrisk spolarburk i motorrummet.
Detta funkade bra och var en smidig lösning när original spolarbehållaren var borta
Mvh Andreas
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-09-01, 08.05.27

MHRF har from i år en ny försäkringsklass för ombyggda fordon så vad gäller veteranförsäkring så får du inga problem.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-09-01, 08.40.55

jo Åke jag ,
har bott i Vamlingbo sedan 1977 så 82 fanns jag här
uch vilken lång tid när man blickar bakåt det är ju ens halva liv.
men Gotland är som vackrast söder om Burgsvik och ned till Hoburgen
med sitt speciella kandskap.

sj.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-09-01, 13.06.31

W115_220D skrev:Det är väl dom grejerna som gör en gammal bil eller har jag fel?
Har aldrig haft problem med fotkontakt eller dragstart.
Tycker nog att det är bilens charm.
Mvh Andreas


Jo, visst kan det vara så. Men 20 mils körning genom mörkaste Småland i duggregn
med varierad intensitet, då saknar man regnsensor och "Automatische Fernlichtschaltung"
lite grann..., nedbländning, torkarslag, torkare på, uppbländning, torkare av, torkarslag,
ojdå missad nedbländning, möte, spolning, osv osv i 200 km blir lite obekvämt.

Såna turer gör man inte så ofta, men med nedsatt kapacitet i vänsterfoten pga åtskilliga
års automatlådekörande har man ju inte världens snabbast fotarbete...
Tack o lov slipper man iaf växla, 4:an går från 40 km/h och uppåt.

Minst intervalltorkare vore bra, får se vad jag hittar, och möjligen elektrisk spolare.

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-09-01, 13.21.54

Kölis skrev:MHRF har from i år en ny försäkringsklass för ombyggda fordon så vad gäller veteranförsäkring så får du inga problem.


Jo, fast jag vill inte se min som ett ombyggt fordon, 300-diesel, taksänkning, måsvingedörrar,
raggarfälgar etc, då är det en annan sak.

Kan möjligen se nackstöd som ombyggnad... Det finns väl folk här på forumet som är bättre
insatta i försäkringsfrågan.
Jag läser villkoren om användande som kan tolkas vara väldigt strikta,
var nere och handlade en matkasse idag, tveksamt, det är ju nyttoanvändning.
Bruksbilen stod i garaget...
Bild

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-09-01, 14.09.22

Kör på bara Åke, allt som främjar trafiksäkerheten är bara ett plus i kanten även när man åker gammelbil och så länge man själv tycker att det är ok det man gör så är det också ok oavsett vad andra tycker och tänker.
Dock behöver du nog inte oroa dig för att komma upp i några 200 knyck med fenan :mrgreen:
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-09-01, 14.33.02

Jo, fast jag vill inte se min som ett ombyggt fordon, 300-diesel, taksänkning, måsvingedörrar,
raggarfälgar etc, då är det en annan sak.

behöver inte vara så räcker med att den är modifierad från ursprunget.
den är ej längre i det orginal som den en gång levrerades levrerades.

men vi alla har våra bilar efter våra egna intressen ioch som vi trivs med inget fel i det.
ville bara påvisa vad som gäller. har själv en gång varit besiktningsman åt mhrf försäkring.
man besiktar bilen på ett rätt stort antal punkter mm, för händelse av skada får man inte
reparerad än vad den var vid besiktningstillfället och strikt orginal gäller.

men åke du är en vis man å njuter av din fen, fortsätt med det. se det inte som en plåga att färdas
långväga, själv låg jag och körde pagoda i 150 mil enkel till tyskland flera gånger om året
utan att plågas av den tekniken i den som är likvärdig med fenan.

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2012-09-01, 17.37.44

Kalle:
Dock behöver du nog inte oroa dig för att komma upp i några 200 knyck med fenan

Nja, inte riktigt, men korta stunder går den mätarn ut (180), verklig fart då ca 115 km/h.
Ca 4300 rpm, inte behagligt. Kör hellre 70-90 km/h, de 200 km gällde sträckan !

sl500:
behöver inte vara så räcker med att den är modifierad från ursprunget.
den är ej längre i det orginal som den en gång levrerades levrerades.

Jo, jag ser skrivningen i villkoren, måste vara svåra gränsdragningsproblem ibland. Och om mina tvåkretsbromsar
är en "otillåten" modifiering då föredrar jag att försäkra på annat håll. Vill inte heller som jag skrev ovan vara så
bunden av restriktioner i körandet.

Tack för bra respons, fortsatt trevlig helg önskas... 8)

Hälsn
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Ljusomkopplare och vindrutetorkare/spolare

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-09-01, 18.46.49

Det som Sylwe skriver är helt rätt, alla ska använda sina bilar efter eget behov och glädje. Jag tror inte att dt finns någon entusiastförsäkring som godkänner att man använder bilen som bruksbil, rätta mej om jag har fel. Personligen så skulle jag inte ta min MB för att åka och handla i, vi har redan en Volvo 945 och en Hyundai Atos samt en Jeep Cherokee. Alla tre är fulla med dörruppslag och repor efter inköpsparkeringar och det vill jag inte ha på Mercan som bara har ett sådant..
Det är såna grejer man får när man bruksar med bilar och det har inte försäkringsbolagen lust med att betala via vagnskadan.
Anledningen till att jag alltid tar upp MHRF/Folksam försäkringen är att den kan jag och den är marknadsledande för de övriga oftast. Jag började 1978 som besiktningsman för MHRF och Club Corvette Sweden som jag senare även var ordf. några år för. Jag är besiktningsman för MHRF vad gäller alla fordon idag och försäkringsansvarig i Classis Suzuki Club Scandinavia. Går alla deras kurser och möten, nästa blir årsstämman i november.

Med det här vill jag inte få mej att framstå som någon duktig jävel utan bara förklara varför jag rekommenderar den försäkringen och vet att den är bra både vad gäller erfarenheterna av försäkringen och regleringen av skador som alltig sker på ett sjysst och rakt sätt då fordonet är både besiktat av en MHRF besiktningsman/kvinna och att fordonet finns dokumenterat via många riktiga och bra bilder samt att fordonets värde finns dokumenterat och godkänt via ett försäkringsavtal mellan fordonsägaren och MHRF. De flesta totalskador är brandskador, hur visar man i efterhand hur fin bil man hade om den inte finns dokumenterad?
Som tvåa vad gäller entusiastförsäkringar anser jag Bilsport-mc / Modena försäkringar ligga. Också bra att ha att göra med vid en skada.

Om du sätter in nackstöd och moderna trepunktsbälten så lär ingen besiktningsman ha negativa åsikter om att du har förändrat orginalet, inte bolaget heller. En totalskada på din bil så att den måste lösas in kanske hamnar på 60.000. Om du blir skadad och kanske förlamad så talar vi om mångmiljon belopp så gissa varför man godkänner säkerhetsdetaljer... Dör du så blir kostnaden ca 400.000 för bolaget....
Glöm inte att sätta i en huvudströmbrytare och en brandsläckare i bilen, gärna en bälteskniv också som är åtkomlig med bältet påspänt.

Njut av det som är kvar av helgen och använd bilen på DITT sätt, det är ju därför du har den!

Göran Kölborn
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Nästa

Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster